Boj o titul na SABIC LONDON E-PRIX 2022

Mistrovství světa ABB FIA Formule E vstupuje do závěrečné fáze se čtyřmi jezdci, kteří se v průběžném pořadí mistrovství světa jezdců vzdalují a zbývají pouze čtyři závody během dvou dvojvíkendů.

SABIC London E-Prix 2022

2022 SABIC London E-Prix je prvním z těchto dvou víkendů, 13. závod tuto sobotu a 14. závod v neděli v místě konání akce ExCeL London v srdci historických Docklands na východě Londýna.

Formule E podnikla svou první cestu do Londýna ExCel v minulé sezóně a poprvé v rámci mezinárodní závodní série závodila na vnitřním/venkovním okruhu, což nabídlo zcela jedinečnou výzvu pro jezdce a týmy. Oba tyto závody vyhráli britští  piloti  Jake Dennis a bývalý  pilot  týmu Mahindra Racing Alex Lynn, kteří počítali s výhodou domácího týmu.

Zatímco v loňském roce byla kvůli omezením v souvislosti Covid povolena pouze hrstce fanoušků, tento víkend se poprvé otevřely tribuny s plnou kapacitou pro veřejnost pro závod Formule E na ExCeL London.

Fanoušci v Londýně se chystají na dramatický víkend domácích závodů, kde by se kterýkoli ze čtyř nejlepších jezdců mohl ujmout vedení nebo vidět, že jejich šance na titul budou mít velký zásah, než 8. sezóna skončí v Soulu 13. a 14. srpna.

Naposledy v New Yorku Stoffel Vandoorne z Mercedes-EQ znovu získal výhodu v čele mistrovství světa jezdců po smíšené sérii výsledků ve dvou napínavých závodů v NYC.

Belgický pilot proměnil jedenáctibodovou ztrátu v 11bodový náskok na pilota ROKiT Venturi Racing Edoarda Mortaru. Souboje Švýcarů otevřely prostor zbytku první čtyřky, včetně Mitche Evanse (Jaguar TCS Racing) a Jeana-Érica Vergneho z DS TECHEETAH, aby smazali mezeru – ale ne každý dokázal využít, Francouzský pilot přestál obzvlášť náročný víkend bez bodů.

Celou nejlepší čtyřku stále dělí méně bodů, než je nabízeno v kterémkoli jednotlivém závodu Formule E, a se dvěma závody v Londýně, po nichž bude následovat dvojzávod v Soulu, se sezóna možná blíží ke svému vyvrcholení, ale stále ještě zbývá čas všechno změnit.

Vandoornova cesta do New York City  mohla být stěží lepší. Pilot Mercedesu-EQ navázal na sobotní čtvrté místo na pódium a druhé místo v neděli, zatímco jeho okolí v boji o titul zaváhalo.

Do dvojzávodu New York City E-Prix jasně mířila čtyřka, Mortara trumfy hromadu poté, co si zajistil pódium v ​​Jakartě a třetí vítězství v sezóně v Marrákeši.

Mortara se v New Yorku snažil prosadit opravdové nájezdy, ale poté, co v sobotu neprošel skupinami v kvalifikaci, pilot ROKiT Venturi, byl také potrestán penalizací po závodě, která ho sesadila z bojující páté pozice na devátou, zatímco Vandoorne dojel do cíle  čtvrtý.

V neděli problém s brzdou  překazil kvalifikaci jezdce ROKiT Venturi, takže se na začátku 12. kola ocitl na konci paketu. Nejlepší, co dokázal, bylo bojovat o 10. místo a jediný bod mistrovství světa, přičemž Vandoorne skončil druhý.

Jedenácté místo v 11. závodě  Mitche Evanse zachránila bojovná jízda v neděli na třetí místo, ale Vergne bude v Londýně usilovat o mnohem lepší návrat poté, co nezískal žádné body v nejhorší možnou chvíli, kdy se sezóna blíží ke svému vrcholu.

To znamenalo 11bodový náskok pro Mortaru a 11bodová ztráta na Vandoorna po šachovnicové vlajce ve 12. závodě.

Mistrovství světa týmů je stejně těžké, když Mercedes-EQ po New Yorku získal 10 bodů na druhé místo ROKiT Venturi Racing. DS TECHEETAH se podařilo dosáhnout  na body , přičemž generální ředitel týmu Mark Preston měl sebevědomou formu poté, co António Félix da Costa nasměroval tým na maximum ve 12. závodu.

Příchází titulární partnerství

Ve středu 27. července 2022 byl SABIC oznámen jako nový hlavní partner Formule E, který zahrnuje hlavní sponzorství 2022 SABIC London E-Prix.

2022 SABIC London E-Prix znamená začátek progresivního partnerství. Vstupem do Mistrovství světa ABB FIA Formule E má SABIC jedinečnou platformu pro přenos inovací vyvinutých v rámci Formule E do širšího automobilového průmyslu a průmyslu elektromobility, čímž podporuje přechod na elektromobily a udržitelnější budoucnost.

 Matt Scammell, obchodní ředitel Formule E, uvedl:

 „Vítáme toto důležité víceleté partnerství jako další důkaz rostoucí přitažlivosti mistrovství světa ABB FIA Formule E pro podniky, značky a korporace, které posouvají hranice inovací a udržitelnost v  celosvětovém měřítku.“

 

Londýn volá

 Formule E se vrací do hlavního města Spojeného království na druhý závodní víkend po tolika letech, co série opustila svůj původní domov v Battersea Parku v roce 2016 – hostitelské místo v sezóně 1 a 2. Pro F2 byste se museli vrátit do roku 1972 setkání v nyní nepoužívaném okruhu Crystal Palace.

Míříme zpět do historických doků ve východním Londýně a na výstaviště ExCeL a okruh navržený britským architektem Simonem Gibbonsem ve spolupráci s FIA a Motorsport UK. Je to jedinečná výzva.

Okruh na výstavišti ExCel

Trať o délce 2 141 km s 22 zatáčkami je těsná a klikatá s kluzkým, méně přilnavým povrchem uvnitř a asfaltem venku, se spoustou změn převýšení. Regen je na vysoké úrovni díky novému komplexu šikany pro 8. sezónu mezi 10. a 13. zatáčkou, který nahradil loňskou dvojitou vlásenku, a je zde spousta příležitostí k předjíždění. Kvalifikace bude jako vždy důležitá, ale určitě je tu prostor pro manévrování.

Fanoušci také dostanou příležitost poprvé na veřejnosti vidět vůz Gen3 v reálu, zatímco zkušební jezdec Danny MacAskill, DJ a producent Jax Jones a hudba od Niny Nesbitt a Gracey se postarají o zábavu mimo trať v Allianz Fan zóně E-Village vedle Accelerate finále v herní aréně .

 

Návrat Britů

Silná britská přítomnost bude jak při sestavování vozů na startovním roštu na ExCeL London, tak v garážích, které je podporují.

Šest z 22 jezdců bude soutěžit na domácí půdě  Sam Bird, Jake Dennise– vítěz loňského roku – Alexander Sims, Oliver Turvey, Oliver Rowland a Dan Ticktum, kteří všichni doufají, že na domácí půdě zabodují s plnou podporou fanoušků na tribunách.

Bird vyhrál svůj domácí závod v roce 2015 a 35letý závodník byl také jediným, kdo dosud zaznamenal vítězství v každé sezóně Formule E; i když v sezóně 8 nevyhrál. Nicolas Prost vyhrál první a druhý závod v Battersea Parku v roce 2016, přičemž Dennis a Lynn zvítězili v prvním dvojzzávodu Formule E v docích.

 

Londýnský trend udržitelnosti

 Londýn si stanovil cíl stát se uhlíkově neutrální do roku 2050 a městský úřad pro veřejnou dopravu do roku 2030, přičemž Spojené království má do roku 2035 zcela ukončit prodej benzinových a naftových vozidel  vůbec poprvé navýšil většinu svého energetického mixu, a to o 43 procent.

 Město má nyní přibližně 6 000 nabíječek elektromobilů a letos se chystá rozšířit svou londýnskou zónu s ultranízkými emisemi. ULEZ vede ke snížení oxidu dusičitého až o 50 procent omezením vjezdu znečišťujících vozidel. Jeho rozšíření z centra Londýna do okolních čtvrtí přinese užitek dalším 3,8 milionu lidí.

 Vláda Spojeného království uvedla, že po pandemii bude „Build Back Greener“ se zaměřením na čistou energii a zelená pracovní místa.

 

Zdroj: Formula E

 

ABB FIA FORMULA E – Kalendář závodů 2022