ABB FIA Formule E Mistrovství světa – představení týmů sezona 2024

10. sezona ABB FIA Formula E Mistrovství světa . Které týmy budou na startovním roštu?

                   

             

 

ABT CUPRA Formula E Team

Sídlo : Kempten,  Germany
Šéf týmu:      Thomas Biermaier Účast v závodech:                 99
Piloti:  
11 Lucas Di Grassi Pódiová umístění:                 47
51 Nico Müller  
Pohonná jednotka:   Mahindra M9Electro Vítězství:                             14

 

Andretti Formula E

Sídlo : Indianapolis,  USA
Šéf týmu:    Roger Griffiths Účast v závodech:                 116
Piloti:  
1 Jake Dennis Pódiová umístění:                 32
17 Nato Norman  
Pohonná jednotka:   Porsche 99X Electric Gen3 Vítězství:                             10

DS Penske

Sídlo : Versailles,  France
Šéf týmu:      Jay Penske Účast v závodech:                 116
Piloti:  
25 Jean-Éric Vergnei Pódiová umístění:                 13
2 Stoffel Vandoorne  
Pohonná jednotka:     DS E-TENSE FE23 Vítězství:                             3

Envision Racing

Sídlo : Silverstone UK
Šéf týmu:      Sylvain Filippi Účast v závodech:                 116
Piloti:  
   4 Robin Frijns Pódiová umístění:                 48
16 Sébastien Buemi     51 Nico Müller  
Pohonná jednotka:   Jaguar I-Type 6 Vítězství:                             16

ERT Formula E Team

Sídlo : Silverstone,  UK
Šéf týmu:          Alex Hui Účast v závodech:                 116
Piloti:  
33 Dan Ticktum Pódiová umístění:                 6
3 Sérgio Sette Câmara
 
Pohonná jednotka:    ERT X24 Vítězství:                             2

Jaguar TCS Racing

Sídlo : Coventry,  UK
Šéf týmu:     James Barclay
Účast v závodech:                 95
Piloti:  
  9 Mitch Evans Pódiová umístění:                 32
37 Nick Cassidy  
Pohonná jednotka:      Jaguar I-Type 6 Vítězství:                             12

Mahindra Racing

Sídlo : Banbury,  UK
Šéf týmu:        Frederic Bertrand Účast v závodech:                 115
Piloti:  
 48 Edoardo Mortara Pódiová umístění:                 24
  21 Nyck De Vries  
Záložní pilot:   Jordan King  
Pohonná jednotka:
Mahindra M9Electro Vítězství:                             5

  

Maserati MSG Racing  

Sídlo : Monte Carlo,  Monaco
Šéf týmu:        James Rossiter Účast v závodech:                 116
Piloti:  
 18 Jehan Daruvalai Pódiová umístění:                 25
7 Maxmilian Güntherr  
Pohonná jednotka:   Maserati Tipo Folgore Vítězství:                             9

 

NEOM McLaren Formula E Team

Sídlo : Bicester,  UK
Šéf týmu:      Ian James Účast v závodech:                 71
Piloti:  
5 Jake Hughes
Pódiová umístění:                 24
8 Sam Bird  
Pohonná jednotka:    Nissan e-4ORCE 04 Vítězství:                             7

Nissan Formula E Team

Sídlo : Le Mans,  France
Šéf týmu:        Tommaso Volpe Účast v závodech:                 116
Piloti:  
22 Oliver Rowland  Pódiová umístění:                 40
23 Sacha Fenestraz  
Pohonná jednotka:    Nissan e-4ORCE 04 Vítězství:                             17

 

TAG Heuer Porsche Formula E Team

Sídlo : Stuttgart,  Germany
Šéf týmu:   Florian Modlinger Účast v závodech:                 58
Piloti:  
 94 Pascal Wehrlein Pódiová umístění:                 13
13 António Félix Da Costa  
Pohonná jednotka:   Porsche 99X Electric Gen3 Vítězství:                             5

 

Více informací naleznete ZDE

Zdroj: FIA Formula E

 

Z historie týmů Formule E:

Tým ABT CUPRA Formule E

ABT se vrací v 9. sezóně, kdy se na startovní rošt vrací jeden z původních týmů, tentokrát s motorem Mahindra a Robinem Frijnsem a Nicem Muellerem za volantem. Vítězný tým ABT Sportsline, který původně spolupracoval s legendárním německým výrobcem Audi, byl jedním z nejdéle sloužících týmů na startovním roštu. Začali vítězstvím hned v prvním závodě v Pekingu v roce 2014. Se známou jezdeckou dvojicí Lucas di Grassi a Daniel Abt se tým ABT od samého začátku ocitl v honbě za mistrovským titulem. V úvodní sezóně se di Grassi dostal do vedení a sezónu zakončil na třetím místě jak pro jezdce, tak pro tým v příslušných tabulkách. Di Grassi nadále setrvával v ABT a Audi na druhém místě v hodnocení týmů i jezdců, přičemž di Grassi sváděl celosezónní souboje a přiblížil se jen pár bodů k prvnímu místu. V následující sezóně získal di Grassi ocenění pro nejlepšího jezdce v další napínavém souboji v průběhu sezóny a bylo to další druhé místo v hodnocení týmů. Nejlepší týmový výkon ABT přišel ve 4. sezóně, kdy partnerství ABT/Audi přineslo ovoce o pouhé dva body a získalo trofej pro týmy. Týmy Audi a ABT opustily seriál na konci 7. sezóny s působivými statistikami: 14 vítězství a 47 umístění na stupních vítězů spolu s úspěchy v týmech a jezdcích. Tyto výkony zajišťují, že ABT stále figuruje v předních celkových statistikách jako jeden z nejúspěšnějších týmů – může i nadále sbírat solidní umístění s pohonnými jednotkami Mahindra a Robinem Frijnsem a Nicem Müllerem v kokpitu?

DS Penske

DS Automobiles, jedna z nejúspěšnějších značek Formule E, je připravena zahájit novou kapitolu jako partner týmu PENSKE AUTOSPORT, přičemž nově pokřtěná DS PENSKE přivítá úřadujícího mistra světa Stoffela Vandoorna spolu s dvojnásobným šampionem Jeanem-Ericem Vergnem na začátku éry Gen 3. DS byl jedním z prvních výrobců, kteří vstoupili do seriálu již v roce 2015, a francouzská značka má dva tituly, dva pod svým jménem – pouze francouzský rival Renault získal více bodů v historii Formule E. Tým Penske, který založil Jay Penske v roce 2007, je také oporou Formule E – připojil se k ní v úvodní sezóně 2014/15 a dosud se zúčastnil všech závodů. S historií sahající až k prvnímu závodu Formule E v Pekingu v roce 2014 vstoupil tým do plně elektrické série po sedmi letech závodění v IndyCar. Společnost DRAGON / PENSKE AUTOSPORT, kterou založil Jay Penske v roce 2007, sídlí v Los Angeles v Kalifornii – největším metropolitním trhu s elektromobily na světě – s dalšími provozy v Silverstone ve Velké Británii. Tým měl dobrý start a v úvodní sezóně skončil na druhém místě za Renault e.dams, než se v následujícím roce propadl na čtvrté místo. Ve třetí sezóně Formule E (2016/17) skončil tým na osmém místě, když v průběhu sezóny získal 41 bodů, a vítězstvím v závodě Visa Vegas E-Race vyhrál první vstup Formule E do Esportu. S José „Pechito“ Marií Lópezem a Jeromem d’Ambrosiem za volantem pro sezónu 2017/18 zakončil tým náročnou sezónu na 11. místě v pořadí týmů. Pro sezónu 2018/19 se tým spojil s italským módním domem Geox a přejmenoval se GEOX DRAGON. Nově označený tým spojil frontmana Jose-Mariu Lopeze s nováčkem Maximilianem Guntherem, kteří v páté sezóně za volantem nového vozu Gen2 Penske EV-3 bojovali o titul. V dosud nejnáročnější sezóně zakončil tým svou pátou sezónu na desátém místě v hodnocení týmů bez umístění na stupních vítězů. Pro šestou sezónu týmu GEOX DRAGON v seriálu podepsal tým smlouvu s bývalým mistrem světa ve vytrvalostních vozech Brendonem Hartleym a bývalým testovacím a rezervním jezdcem Audi Sport ABT Schaeffler Nicem Mullerem. Po dokončení prvních pěti závodů sezóny se Hartley a tým rozhodli rozloučit a nahradil ho testovací a rezervní jezdec Sergio Sette Camara. Tým jezdil pod hlavičkou DRAGON / PENSKE AUTOSPORT v 7. sezóně, kdy se vrátili Sette Camara a Mueller. Frederik Rasmussen vyhrál v roce 2021 závod série Formule E Accelerate Esports za tým DRAGON / PENSKE AUTOSPORT a získal dostatek bodů na to, aby tým skončil na druhém místě v pořadí týmů Accelerate. Americký tým od začátku předváděl rychlost a příslib, když Sette Camara a Mueller překonali svůj bodový zisk v 6. sezóně během dvou kol díky dvěma umístěním v první pětce v Diriyah. Muellerovi se dařilo ještě lépe, když získal první stříbro a druhé místo ve Valencii, ale těžké období v polovině sezóny, kdy neskóroval, až do dvou umístění v top 10 v Londýně, které zanechalo tým na 11. místě – s Joelem Erikssonem, který se později připojil k týmu místo Muellera. Hvězda Formule 1 Antonio Giovinazzi se připojil ke stáji jezdců Ferrari po boku navrátivšího se Sette Camary pro 8. sezónu, ale nejlepší umístění v podobě jediného bodu a deváté místo v Londýně nebylo to, v co by kdokoli v týmu doufal. Pro Gen3 a s DS a dvěma šampiony na palubě budou očekávání ještě vyšší.

Maserati MSG Racing

Italský výrobce Maserati a monacká Monaco Sports Group uzavírají víceleté partnerství, které je spojuje od 9. sezóny mistrovství světa ABB FIA Formule E. Navzdory tomu, že Maserati MSG Racing závodí od 9. sezóny pod novým názvem týmu, má ve Formuli E definovanou historii a dědictví a na startovním roštu je přítomno od roku 2014 jako Venturi. Jako jeden z prvních týmů, které se připojily k sérii, se Venturi posouval od úspěchu k úspěchu a tým zůstává jedním z mála stálých účastníků mistrovství světa. Průlomová  5. sezóna přinesla týmu první vítězství, když tým získal umístění na stupních vítězů ve 20 procentech všech závodů Formule E od 1. do 8. sezóny. V sezóně 2022/23 dosáhne Formule E se svou třetí generací závodního vozu nové úrovně soutěže a vrcholu výkonu elektromobilů. Po své dosud nejúspěšnější sezóně a finále pod názvem Venturi je Maserati MSG Racing pevně nastaven na úspěch v tom, co bude mezníkem v soutěži pro nejvyšší úroveň elektrického motoristického sportu. Začíná se psát další kapitola na cestě týmu, když majitelé Monaco Sports Group (MSG) uzavřeli partnerství s Maserati, což ohlašuje návrat ikonické značky Trident na světovou scénu motoristického sportu poprvé po 60 letech. Spojením svého bohatého dědictví s odvážnou vizí inovací přináší tým Maserati MSG Racing do Formule E výkon zaměřený na budoucnost. Maserati MSG Racing, postavené na základech týmu Venturi Racing, jehož průkopníkem byl Gildo Pastor, přináší nové přístupy, které se nově definují bojem vpředu v nejkonkurenčnějším prostředí motoristického sportu. S historickými úspěchy týmu se nová generace vynoří se zářnými začátky, když se vydáme na novou cestu elektrifikace.

Tým NEOM McLaren Formule E

McLaren Racing oznámil, že od 9. sezóny převezme vítězný Mercedes-EQ pro éru Gen3. Tým McLaren Formule E vznikl akvizicí týmu Mercedes-EQ Formula E Team, která by měla být dokončena koncem tohoto roku, a to po dohodě mezi McLaren Racing a Mercedes-Benz, podle níž se úřadující tým ABB FIA Formula E World Championship přesune do rodiny McLaren Racing. Automobilka tvrdí, že její vstup je zaměřen přímo na urychlení chápání technologie elektromobilů McLaren Racing jako součásti jejich cesty k udržitelnosti a zároveň na oslovení nového, rozmanitějšího  publika. Mercedes-EQ zahájil radikálně novou kapitolu velkolepým vstupem do plně elektrických městských závodů v 6. sezóně. Poté, co tým uzavřel svou nováčkovskou sezónu premiérovým vítězstvím a třetím místem v pořadí týmů, vstoupil do sezóny 2020/21 s jasným cílem získat titul a náležitě to splnil, přičemž první místo zpečetil Nyck de Vries. De Vries se v 8. sezóně pustil do obhajoby svého titulu a vrátil se po boku Stoffela Vandoornea, protože legendární německá značka bude usilovat o dvojnásobné týmové a jezdecké tituly. Historie motoristického sportu sahá až do roku 1894, kdy se Mercedes-Benz zúčastnil vůbec prvního automobilového závodu mezi Paříží a Rouenem. Mistři motoristického sportu jsou nyní jednou z budoucnosti motoristického sportu v mistrovství světa ABB FIA Formule E. Značka se silným závodním rodokmenem mimo Formuli E, včetně šesti titulů v Poháru konstruktérů a sedmi titulů mezi jezdci v hybridní éře Formule 1, slavila úspěchy také v německých závodech cestovních vozů (DTM) a závodech sportovních vozů po celém světě. Jen málo jmen v tomto sportu může tvrdit, že je úspěšnější. Tým se poprvé stal plnohodnotným továrním týmem a opustil tým HWA Racelab, který soutěžil v sezóně 2018/19 šampionátu. HWA skončila celkově devátá a ve 13 závodech získala jedno pódium s jezdci Stoffelem Vandoornem a Garym Paffettem. Po dokončení průzkumné sezóny ve Formuli E pokračoval vývojář HWA se sídlem v Affalterbachu v odpovědnosti za správu vozů Mercedes během závodních víkendů, zatímco Ian James převzal v sezóně 2019/20 post šéfa týmu. V úvodním dvojzávodě v  Diriyah se Vandoorne dostal na stupně vítězů se dvěma třetími místy. Mezi Belgickým pilotem a jeho týmovým kolegou Nyckem de Vriesem tato dvojice předváděla v průběhu sezóny rychlé tempo, ale některé problémy  způsobily, že výsledky zcela neodpovídaly potenciálu. Třetí místo v tabulce a první a druhé místo s Vandoornem, který ve finále berlínské sezóny dovedl de Vriese do cíle,  bylo dobrým znamením. V sezóně 2020/21 de Vries v Diriyah si dojel pro vítězství v historicky prvním nočním závodě Formule E a úvodním závodě série jako mistrovství světa FIA. V 1. kole ovládl každou část a udal tón silné kampani. Následovalo vítězství ve Valencii a dvojité pódium v Londýně a holandský pilot zpečetil titul na domácí půdě Mercedesu v Berlíně – Vandoorneho vítězství v závodě v Římě a pódium ve finále zajistilo značce týmovou korunu. Dvojice se vrátila v 8. sezóně, přičemž Vandoorne tentokrát zvítězil a tým zaznamenal historický double-double v řadě po sobě jdoucích titulů mezi jezdci a týmy.

Andretti Formule E

Andretti je oporou Formule E od první sezóny 2014/15. Jake Dennis získal pro americký tým titul jezdců na úsvitu éry GEN3. Britský pilot pokračuje s Andretti v jejich 10. sezóně ve Formuli E a pro rok 2024 bude jeho partnerem Norman Nato. Tým spolupracoval s BMW ve třech sezónách – německá značka byla pevnou součástí Formule E od založení šampionátu až do konce 7. sezóny. Kromě poskytování celé flotily bezpečnostních a oficiálních vozů se bavorský automobilový gigant před sezónou 2018/19, kdy se spojil s Andretti Formule E, stal plnohodnotným továrním týmem výrobců. BMW poskytlo týmu Andretti technickou pomoc během sezóny 2017/18, kde Antonio Felix da Costa zajistil nejlepší výsledek týmu šestým místem v prvním závodě sezóny v Hongkongu. Navzdory slibnému začátku skončil tým v šampionátu celkově poslední s pouhými 24 body. Před sezónou 2018/19 se tým stal kompletním továrním týmem a za volant svého vyzyvatele Gen2, BMW iFE.18, nasadil Da Costu a nováčka Alexe Simse. Tým a vůz se poprvé objevily v předsezónních testech ve Valencii před úvodním závodem sezóny 2018/19 s jezdci Antoniem de Felixem Costou a Alexanderem Simsem za volantem. BMW završilo svou první sezónu jako tovární tým pátým místem, když pro sezónu 2019/20 podepsalo smlouvu s bývalým jezdcem týmu Dragon Maximilianem Guentherem, zatímco pro druhou sezónu si ponechalo Alexe Simse. Guenther porazil Simse v šampionátu jezdců, když skončil devátý, díky vítězstvím v Santiagu a 8. závodě v Tempelhofu. Čtyři nedokončené závody německého pilota – včetně ztráty pódia v Berlíně za předjíždění za safety carem – nakonec zbrzdily jeho celkové umístění. Sims mezitím uzavřel sezónu a své působení u BMW na 13. místě. Tým to v 7. sezóně měl těsné. Nováček Jake Dennis byl bezpochyby jedním z hvězdných jezdců sezóny, když zastínil dalšího mladého favorita v podobě týmového kolegy Guenthera vítězstvím ve Valencii – kde  britský pilot nad všechna očekávání dokázal zvítězit z čela – a dalším na domácí půdě v Londýně. Technická závada  ukončila jeho boj o titul v posledním kole. Nebýt toho mohl Nycka de Vriese odsunout z prvního místa. Třetí místo bylo přesto velmi působivé a BMW i se prozatím loučí s Formulí E ve stylu, na který jsme byli dlouho zvyklí; s čerstvou chutí vítězů Moët a Chandon. Dennis se vrátil pro 8. sezónu, zatímco Američan Oliver Askew se připojil se zkušenostmi z IndyCar. Dennis pokračoval tam, kde skončil se stříbrnými trofejemi v Diriyah a v průběhu sezóny se držel na ostrém konci tabulky jezdců. Vítězství a druhé místo v londýnském dvojzávodě bylo bezesporu jeho vrcholem. On a tým, k němuž se připojil Lotterer, který přinesl obrovské zkušenosti, se budou snažit odstartovat novou éru Formule E a Gen3 tím nejlepším možným způsobem.

Envision Racing

Envision Racing závodí v mistrovství světa ABB FIA Formule E od úvodní sezóny 2014/15 a je jedním ze dvou britských týmů – spolu s Jaguar TCS Racing – v tomto seriálu. Tým se nejednou přiblížil k zisku titulu, ale stále ještě neobsadil první místo. Svou první sezónu zakončil na pátém místě v celkovém pořadí, v sezóně 2015/16 skončil třetí a v sezóně 2016/17 se propracoval na čtvrté místo. V sezónách 2017/18 a 2018/19 následovala další dvě třetí místa a v sezóně 2019/20 se tým opět umístil na čtvrtém místě. Po tři sezóny tým používal pohonné ústrojí dodávané francouzskou automobilkou DS Automobiles, se kterým ve čtvrté sezóně bojoval o tituly jak pro týmy, tak v případě Sama Birda o mistrovský titul jezdců. Poté, co skončilo partnerství mezi výrobcem a společností Virgin, tým přešel na pohonnou jednotku dodávanou bývalým šampionem Audi Sport v podobě modelu Gen2 Audi e-tron FE05. Ve své nejnovější kampani si tým Envision zachovává své opory Audi a opět se utká se silou výrobců v boji o titul. Sam Bird, který je stálicí týmu od 1. sezóny, se v 7. sezóně odchází, protože s britským týmem absolvoval všechny závody Formule E. Tým rychle přijal Nicka Cassidyho jako jeho náhradníka, přičemž 25letý jezdec vstoupil do boje poté, co si zajistil japonskou „Trojkorunu“ titulů Super GT, Formule 3 a Super Formule. Tým Envision Virgin Racing využil zcela novou pohonnou jednotku Audi, které bylo navrženo a vyrobeno interně pro jeho poslední sezónu ve Formuli E. Robin Frijns po pódiích v Diriyah a Monaku udával tempo po celou sezónu, ale holandský pilot se v posledním závodě propadl na čtvrté místo. Nováček Nick Cassidy neustále udivoval a bouřlivá druhá polovina jeho sezóny mu přinesla dvě cesty na stupně vítězů, a to v Pueble a New Yorku. Tým završil éru Gen2 na stejném místě jako v předchozí sezóně, s pátým místem v tabulce, ale větším podílem bodů – se 194 body na kontě, což je o čtyři lepší než jeho předchozí maximum ve 3. sezóně. Frijns tentokrát nedokázal zvítězit a po čtyřletém působení v týmu odchází , ale Nick Cassidy – působivý ve své debutové sezóně –  v New Yorku poprvé vystoupil na nejvyšší stupínek a v Londýně na něj navázal pódiem. Frijnsova čtyři umístění na stupních vítězů se ukázala jako silný úspěch a tým se bude snažit zaplnit tuto mezeru podpisem smlouvy se šampionem Formule E Sébastienem Buemim do svých řad pro 9. sezónu.

Jaguar TCS Racing

Tým Jaguar TCS Racing, který se ve 3. sezóně zapojil do mistrovství světa ABB FIA Formule E, vstupuje do své šesté sezóny v seriálu s novým vozem Jaguar I-Type 5 Gen2, který řídí Sam Bird a Mitch Evans. Britský výrobce s jednou z nejbohatších historií motoristického sportu, která sahá až do roku 1948, oživil svůj program motoristického sportu, aby svým vstupem do Formule E v roce 2016 představil svou řadu elektromobilů. Pro svou první sezónu v šampionátu tým podepsal smlouvu s Adamem Carrollem a Novozélanďanem Mitchem Evansem. Po náročné sezóně skončil tým na chvostu pelotonu, když během 12 závodů získal pouhých 27 bodů. Pro svou druhou sezónu tým získal prvního šampiona ABB FIA Formule E Nelsona Piqueta Jr. jako partnera Mitche Evanse, který po svém působivém debutu ve Formuli E zůstal v týmu i druhou sezónu. Sezónu 2017/18 zakončil na šestém místě, čímž si vylepšil své postavení v sérii, ale vítězství se pro britský tým stále ukázalo nedosažitelné. V polovině sezóny 2018/19 však Evans zajistil týmu v Římě emotivní první vítězství poté, co bojoval o vítězství s Andre Lottererem z týmu DS Techeetah. Před vítězstvím se s týmem rozloučil Nelson Piquet Jr., zatímco britský jezdec Alex Lynn byl povolán, aby zaujal místo týmového kolegy Evanse pro zbytek sezóny. Britská automobilka, která má za sebou více než tři roky zkušeností z Formule E, nyní uplatňuje své know-how v oblasti elektromobilů na svém prvním elektromobilu, Jaguaru I-Pace. Poté, co se poprvé objevil v E-Prix Mexico City 2017, který řídil jezdec týmu novozélandský pilot Mitch Evans, tým pokračuje v testování nejnovějších technologií, které jsou k dispozici pro příští generaci plně elektrických vozů Jaguar. Krátce poté, co se sériový vůz dostal na trh, debutovala v ulicích Saúdské Arábie první oficiální podpůrná série Formule E, Jaguar I-Pace eTrophy, která znamenala začátek její úvodní sezóny, která skončila v New Yorku společně se sezónou 2018/19 Formule E. Britský tým, který nyní vstupuje do své čtvrté sezóny ve Formuli E, povolává Mitche Evanse a britského jezdce Jamese Calada, aby usedli za volant svých vozů Jaguar I-Type 4 Gen2. Evans v úvodu sezóny prokázal sílu značky Jaguar, když v Santiagu získal pole position Julius Baer a následně suverénně zvítězil v Mexico City. Pokles formy ve finále sezóny v Berlíně způsobil, že se britský tým propadl na sedmé místo v pořadí týmů. Tým Jaguar Racing vstoupil do finále 7. sezóny s oběma jezdci s titulem mistra světa. Bird vyhrál v Diriyah při debutu pro slavnou britskou značku a v New Yorku předvedl ohromující jízdu zero to hero po chybě v tréninku. Prázdné místo na domácí půdě v Londýně postavilo Birda dozadu. V Berlíně se zdálo, že odvedl mnoho práce. Technický problém ve 14. kole zmařil jeho šanci na titul. Jeho týmový kolega Mitch Evans byl přímo v honbě za titulem jezdců poté, co týmový kolega Bird ve 14. kole odstoupil. Vypadalo to, že bude v boxu, protože v prvním závodě obsadil třetí místo a vzhledem k tomu, že se kvalifikoval s velkým náskokem před svými nejbližšími soupeři v šampionátu a také před lídrem průběžného pořadí a pozdějším mistrem světa Nyckem de Vriesem. Technická závada mu však zabránila v útěku z trati a náhle zastavila jeho potenciální boj o titul. Evansových 180 bodů v 8. sezóně bylo o ohromujících 75 bodů lepší než jeho předchozí výkon v jeho třetí sezóně. Dvojité vítězství v Římě hodila pronásledovatelům rukavici po neuspokojivých prvních kolech. Následovalo druhé místo v Monaku, ale v polovině sezóny to byly vzestupy a pády, když vyhrál úvodní E-Prix Jakarty a pódia v New Yorku a Marrákeši se střídaly s nebodovým ziskem v New Yorku a nejlepším umístěním až na pátém místě v Berlíně. Odstoupení ze závodu v Londýně znamenalo, že měl co dělat, aby ve finále v Soulu porazil Stoffela Vandoorna. Udělal vše, co bylo v jeho silách, aby vyhrál v úvodním závodě, ale neměl dost na to, aby belgického pilota překonal a spokojil se s celkovým druhým místem v tabulce. Osmá série byla pro Birda bezpochyby největším zklamáním. Až 13. místo v tabulce a 51 bodů bylo překvapením. Ještě větším zklamáním bylo, že velmi zkušený pilot Formule E vůbec poprvé nedokázal v sezóně zvítězit. Doufá v mnohem silnější start v Gen3 a má k dispozici všechny nástroje, aby to zvládl hned od začátku.

Mahindra Racing

Mahindra Racing se od 1. sezóny účastní mistrovství světa ABB FIA Formule E a reprezentuje indického automobilového výrobce v celosvětovém sportovním měřítku v automobilových závodech monopostů. Formule E je prvním vstupem indického automobilového gigantu Mahindra do mezinárodních závodů monopostů a této sérii se věnuje již od své první sezóny. Společnost je výrobcem elektromobilů a využívá svou konkurenci v šampionátu jako rychle se rozvíjející testovací prostředí pro vývoj a zdokonalování své průkopnické technologie elektrických vozidel prostřednictvím programu „Race to Road“. V sezóně 2016/17 si tým připsal průlomové vítězství a v sezóně 2017/18 si připsal další dvě vítězství díky švédskému jezdci Felixovi Rosenqvistovi, který závodil po boku německého jezdce Nicka Heidfelda. V sezóně 2017/18 měl tým dobrý start, než technické problémy zredukovaly naděje Felixe Rosenqvista na titul na nesplněný sen. Tým skončil celkově čtvrtý, o jedno místo za tím, kde skončil na konci sezóny 2016/17. V 5. sezóně byl tým veden dlouholetým jezdcem Formule E a bývalým jezdcem Dragonu Jeromem d’Ambrosiem a nováčkem Pascalem Wehrleinem. Následovalo další vítězství, když d’Ambrosio vyhrál v Marrákeši a v Mexico City mu srdcervoucím způsobem odepřel druhou vteřinu sezóny, když Wehrlein viděl, jak mu Lucas di Grassi vzal vítězství jen pár metrů před cílovou čárou. Po silné sezóně 5 sezóny zamířila Mahindra do sezóny 2019/20 s novým modelem M6Electro. Jerome D’Ambrosio uzavřel dvouleté působení v týmu na 16. místě v tabulce a čtyřikrát v první desítce během sezóny, čímž o pouhý bod překonal berlínského náhradníka svého bývalého týmového kolegy Pascala Wehrleina Alexe Lynna. Lynnovy činy v Tempelhofu byly působivé. Tři účasti v Super Pole byly podpořeny dobrými body v závěrečných třech kolech na cestě na 17. místo v tabulce jezdců. Intenzivní soutěživost 7. sezóny byla tak silná, že se Mahindra ocitla na devátém místě v tabulce týmů. Ohromující první vítězství Alexe Lynna na domácí půdě korunovalo slavný víkend týmu v Londýně. Série pěti odstoupení v 11 závodech zastavila pokrok Alexandera Simse po povzbudivém umístění na stupních vítězů v Římě. Skončil devátý a Lynn zakončil sezónu na 12. místě v hodnocení jezdců díky pódiovým umístěním v New Yorku a Valencii, navíc k vítězství v hlavním městě Spojeného království. V 8. sezóně je tým opět v čistě britské sestavě, přičemž Oliver Rowland se pro sezónu 2021/22 připojí k Alexanderu Simsovi. Obtížná sezóna sice přinesla vyšší umístění v hodnocení týmů, ale byl to nejnižší bodový zisk Mahindry od první sezóny. Rowland si v Soulu nechal to nejlepší na konec, působivý kvalifikační výkon zajistil britskému pilotovi první pódium s týmem. V 9. sezóně Rowland pokračuje ve hře Mahindra pro 3. generaci, zatímco Sim ustupuje stranou, aby se zaměřil na sportovní auta. Britského pilota nahradí Mr. Formula E   jeden z nejúspěšnějších jezdců seriálu  Lucas di Grassi.

Tým ERT Formule E

Tým ERT Formule E je evolucí týmu China Racing, který v roce 2015 získal s Nelsonem Piquetem Jr. první titul mistra světa. Dan Ticktum a Sergio Sette Camara zůstávají v týmu po působivé kampani v 9. sezóně. Po zisku titulu zůstal Nelson Piquet J. v týmu tři sezóny, jeho partnerem byl Oliver Turvey podruhé v řadě. Pro sezónu 2017/18 nahradil italský jezdec IndyCar Luca Filippi Nelsona Piqueta J. a stal se Turveyho partnerem pro čtvrtou sezónu týmu. Týmu se v šampionátu daří střídavě, v sezóně 2014/15 skončil celkově na čtvrtém místě, než se v následujícím roce propadl na poslední místo v pořadí šampionátu. V sezóně 2016/17 se tým dokázal vrátit na šesté místo, než se na konci sezóny 2017/18 propadl zpět na osmé místo. Pro sezónu 2018/19 zůstává v týmu Oliver Turvey spolu s Francouzem Tomem Dillmannem. Společně pilotovali  zelenobílého vyzyvatele GEN2. Nová sezóna přináší nové jméno, protože čínský tým se mění v  tým NIO 333 Formula E Team. Pro sezónu 2019/20 pokračuje v týmu Oliver Turvey a připojuje se k němu Ma Qinghua. Vzhledem k tomu, že Ma nebyl schopen dokončit sezónu, byl jako jeho náhradník povolán Daniel Abt. Tom Blomqvist se v týmu pro sezónu 2020/21 připojil ke zkušenému bojovníkovi Formule E Oliveru Turveymu, zatímco v zákulisí týmu probíhala restrukturalizace, aby se připravily věci pro jeho dlouhodobý závazek vůči Gen3 a budoucnosti šampionátu. Byla to sezóna dvou poločasů. Čtyři umístění v první desítce v úvodních čtyřech kolech a další ve Valencii vše pěkně odstartovaly, i když v polovině sezóny vyšel naprázdno uprostřed stále vyrovnanější startovní listiny a britský celek jen těžko hledal další body – Blomqvistův 10. bod ve finále byl jediným dalším výsledkem týmu. V 8. sezóně bylo na tabuli méně bodů, ale tým předvedl několik heroických výkonů, zejména v Římě, kde Turvey a nová posila Dan Ticktum dvakrát skončili v top 10. GEN3 poskytla nový svěží začátek pro celý startovní rošt a v rukou Ticktuma a nové posily Sergia Sette Camary se tato dvojice postarala o nejlepší sezónu týmu ze Silverstonu za poslední roky. Skončil na devátém místě v pořadí týmů s devíti body. Ticktum a Sette Camara, kteří míří do přelomové 10. sezóny Formule E a s novým vzhledem a novým názvem, závodí pod hlavičkou týmu ERT Formule E, budou chtít v 10. sezóně pokračovat v této cestě směrem dopředu.

Tým NISSAN Formule E

U Nissanu došlo ke změně kdy japonský výrobce vstoupil do 9. sezóny naplno se zcela novou sestavou, protože Norman Nato se vrací na startovní rošt a připojuje se k němu nováček Sacha Fenestraz. Nissan se stal prvním japonským výrobcem, který vstoupil do seriálu, když se v sezóně 2018/19 spojil s vítězným týmem e.dams. Je světovým lídrem v oblasti designu a výroby plně elektrických automobilů s více než 365 000 prodanými vozy Nissan LEAF od debutu tohoto modelu v roce 2010. Při svém vstupu do Formule E využil Nissan své stávající zkušenosti s elektromobily k vývoji zcela nového hnacího ústrojí pro svůj závodní vůz Formule E. Poznatky z trati budou zase formovat novou generaci elektromobilů japonské automobilky. Ve své první sezóně se týmu podařilo obsadit druhé místo v šampionátu týmů po šesti umístěních na stupních vítězů, šesti pole position a 16 účastech v Super Pole v kombinaci s Buemim a Rowlandem, což z Nissanu e.dams vytvořilo nejlepší kvalifikační tým v šampionátu. Tým zakončil sezónu svým vůbec prvním vítězstvím během závěrečného závodního víkendu v New Yorku. Pro své první dvě sezóny ve Formuli E využil Nissan služeb veterána Formule E a bývalého šampiona Sébastiena Buemiho spolu s britským jezdcem Oliverem Rowlandem. Na základě svých výkonů v minulé sezóně tato dvojice pilotovala nový týmový vůz  pro sezónu 2019/20 a po pomalém startu získal Buemi Nissanu první pódium ve 4. kole v Mexico City, když skončil na třetím místě. Duo Nissanu se ve finále sezóny v Berlíně po šesti závodech dostalo do tempa, Buemi si připsal tři pódia a Rowland to ještě zvýšil svým premiérovým vítězstvím ve Formuli E. Působivá série výsledků, která umožnila týmu Nissan e.dams vystřelit na druhé místo v pořadí týmů. Nissan e.dams vstupoval do sezóny 2020/21 s tím, že se jeví jako jeden z nadějných hráčů ve formě. Japonská značka dohnala ztracený čas v minulé sezóně poté, co bylo její dvoumotorové řešení postaveno mimo pravidla, a skončila na vysoké úrovni Rowlandovým prvním vítězstvím v Berlíně. Sedmá sezóna byla pomalá, smůla omezila tempo jízdy vpředu – rozhodně pro britského pilota. Rowland završil další pódium v Tempelhofu a přidal stříbro v Pueble. Proměnění londýnského DNF po kolizi se Stoffelem Vandoornem (Mercedes-EQ) mohlo Rowlandovi způsobit problémy v první trojce pořadí. Nejlepší umístění na pátém místě v Římě bylo vše, co Buemi mohl předvést ke svému dosud nejnižšímu bodovému zisku ve Formuli E. S Maximillianem Guentherem, který byl povolán do týmu při loučení s Gen 2, pokračovaly problémy Nissanu s dosud nejnižším skóre sezóny a rok 2022 zakončil na devátém místě, přičemž Buemiho nejlepším umístěním bylo páté místo v Marrákeši. Pro 9. sezónu a začátek éry Gen3 převzal Nissan úplnou kontrolu nad týmem a přivezl zcela novou sestavu pro svůj vstup do továrny a vložil svou důvěru do rukou vítěze závodu Normana Nata, který se vrací po jednosezónní pauze a vysoce hodnoceného nováčka Sachy Fenestraze, který startuje na plný úvazek.

TAG Heuer Porsche Formule E Team

Po více než 30 letech se Porsche v sezóně 2019/20 mistrovství světa ABB FIA Formule E vrátilo do špičkových závodů monopostů. Německá značka se v 9. sezóně utká s těmi nejlepšími ve světovém motoristickém sportu, stříbro a první vítězství je nyní v kapse a zraky všech se upírají na tým s hlavní cenou. Na začátku éry Gen3 se k Pascalu Wehrleinovi připojí šampion 6. sezóny Antonio Felix da Costa. S historií motoristického sportu sahající až do 50. let 20. století se vstup Porsche do Formule E stal nejnovějším krokem v historii německého výrobce v sezóně 2019/20. Po posledních úspěších ve vytrvalostních závodech, včetně několika vítězství v kategoriích LMP1 a GT, se značka obrátila k čistě elektrickým závodním sériím, aby připravila novou generaci elektrických silničních vozů Porsche. Poté, co značka v roce 2010 uvedla na trh svůj první hybridní závodní vůz 911 GT3 R Hybrid, se Porsche po desetiletých zkušenostech v oblasti hybridních a elektrifikovaných závodů vydalo do Formule E, aby se utkalo s nejkonkurenceschopnější sestavou v motoristickém sportu. Po svém prvním hybridním závodním voze vyjel v roce 2015 na silnice  model 918 Spyder, který se částečně stal základem závodního vozu 919 Hybrid, s nímž se Neel Jani a Andre Lotterer zúčastnili závodu 24 hodin Le Mans v roce 2017. Lotterer vyjel v 1. závodě sezóny 2019/20 a zajistil stuttgartskému výrobci první stupně vítězů s vozem 99X Electric. Následovaly tři nulové skóre, ale Lotterer byl stále schopen předvést příslib 99X Electric s tyčí v Mexico City. Německá značka zakončila svou debutovou sezónu osmým místem v hodnocení týmů, po umístění na stupních vítězů a konzistentním bodovém zisku v závěrečných šesti kolech sezóny 2019/20 v Berlíně. S dokončenou nováčkovskou sezónou se očekávání zvýšila, ale 7. sezóna byla sezónou promarněných příležitostí, kdy tým stálo první vítězství ve Formuli E, a to zásluhou Pascala Wehrleina v Pueble. Bez dvojitého DSQ by se německá značka trápila s ostrým koncem tabulky, protože jak Wehrlein, tak jeho týmový kolega Lotterer v silné druhé polovině sezóny konzistentně bodovali. Stříbro pro Wehrleina v Římě a druhé místo pro Lotterera ve Valencii byly vrcholy sezóny, která této dvojici přinesla 11. a 17. místo v pořadí. Tým si zajistil průlomové první vítězství a první první a druhé místo, když Wehrlein dovedl  do cíle Lotterera dominantním způsobem – dvojice Porsche v podstatě získala kolo navíc na zbytek pole, takový byl úspěch jejich kombinace strategie, tempa a hospodaření s energií. Od té chvíle  tým nedokázal v ultra konkurenční kampani výkon zopakoval, ale zlepšil se na 11. a 12. místo v pořadí jezdců – s 18 měsíci vývoje v Gen3 za sebou a velkým tlakem na přední příčky v 9. sezóně.

 

Formule E: Kalendář závodů na rok 2024