Top news

Carsharing: Jezdit autem, ale nevlastnit ho



Povědomí o carsharingu jako jednom z fenoménů sdílené ekonomiky se rozšiřuje a stále více lidí přestává automobil vnímat pouze jako znak společenského postavení, který se zkrátka nedává z ruky. Do popředí se pomalu ale jistě dostává praktický pohled zohledňující náklady spojené s vlastnictvím vozu nebo četnost jeho užívání. Jak lidé sdílení vozů vnímají a jakým směrem se tato služba bude ubírat?

<

Rozlišujeme dva základní druhy carsharingu. Prvním je klasický P2P (peer-to-peer), tedy sdílení mezi jednotlivými uživateli, druhou možností je tzv. free-floating carsharing, kdy vozy patří jedné právnické osobě. Flotila aut je v takovém případě rozmístěna v určité oblasti přímo na ulicích a je lidem k dispozici pro zapůjčení.

„Vozy od jiných uživatelů se zpravidla půjčují na dovolenou či na víkend, kdežto flotilové vozy se častěji využívají k pohybu po městě jako náhražka taxi nebo MHD,“ vysvětluje rozdíl Petr Dörner, odborník na P2P carsharing působící ve společnosti ŠKODA AUTO DigiLab. ŠKODA AUTO DigiLab je inovační laboratoř se sídlem v Praze, která se zaměřuje na mobilitu, konektivitu a digitalizaci.

 

Uniqway, celoevropsky jedinečná carsharingová platforma pro studenty, je k dispozici studentům a pedagogům Českého vysokého učení technického, Vysoké školy ekonomické a České zemědělské univerzity. Podmínky pro to, aby služba mohla vzniknout, vytvořily ŠKODA AUTO ČR a ŠKODA AUTO DigiLab.

Koho může carsharing oslovit?

V mnohých dodnes přetrvává postoj „mé auto, můj hrad“ a je pro ně nemyslitelné dát vůz někomu k dispozici nebo si naopak půjčit cizí. Tento názor je však na ústupu a obzvlášť v mladší generaci lze najít pravidelné uživatele sdílených automobilů.

Typický uživatel carsharingu je člověk mezi 20 a 45 lety žijící ve větším městě, kde k přesunům využívá městskou hromadnou dopravu, kolo či koloběžku. Na víkendové cesty za rodinou či zážitky potom sáhne právě po sdíleném automobilu. Majitelé sdílených vozů jsou v průměru o trochu starší a zpravidla mají v domácnosti 2 až 3 auta. Navíc u nich převládá pragmatický postoj, že půjčení vozu několikrát do měsíce jim zaplatí náklady, které jsou s autem spojené.



Booking.com

ŠKODA AUTO a ŠKODA AUTO DigiLab vytvořily podmínky pro realizaci celoevropsky unikátní platformy pro sdílení vozů Uniqway. Má jednu zvláštnost: službu spoluvytvářeli studenti ze tří pražských univerzit – Českého vysokého učení technického, České zemědělské univerzity a Vysoké školy ekonomické.

„Jsou to většinou lidé, kteří už mají za sebou takový ten přístup, že jde o jejich první auto, které si hýčkají a nikoho do něj nepustí,“ popisuje Dörner typického majitele. I ten, kdo se ke carsharingu staví skepticky a své auto by  ikdy nepůjčil, si ale možná cestu ke sdílení najde. Možnost půjčit si větší auto na dovolenou či na stěhování může nakonec oslovit i jeho.

Podle propočtů ŠKODA AUTO DigiLab se carsharing vyplatí těm, kteří za rok ujedou maximálně 15 000 kilometrů. Významnou skupinou uživatelů jsou lidé, kteří například dojíždějí vlakem do velkých měst, kde pracují. Nemá pro ně význam mít tam auto, nechtějí platit za parkování, ale na cesty za město si půjčí právě sdílený vůz.

Carsharing Uniqway, slavnostní start projektu, který se konal 17. října v budově Fakulty architektury ČVUT v Praze.

 

Jak carsharing funguje?

ŠKODA AUTO DigiLab provozuje v České republice platformu pro P2P sdílení vozů s názvem HoppyGo. V současnosti má už přes 40 000 registrovaných uživatelů, kteří si mohou automobily půjčovat nebo je nabízet přes mobilní aplikaci.

Jistota, bezpečí, rychlost a uživatelská přívětivost aplikace – to jsou podle Dörnera čtyři hlavní požadavky lidí vstupujících do sdílené ekonomiky. Rychlost je důležitá ve smyslu co nejkratší doby mezi objednávkou vozu a jejím potvrzením. „Zjistili jsme, že když zůstane poptávka na zapůjčení auta déle než dvě hodiny bez odpovědi, je velká pravděpodobnost, že ji uživatel stáhne a jde hledat jinam,“ vysvětluje Dörner. „Nikdo nechce být třeba pět hodin v nejistotě, jestli auto sežene,“ vysvětluje. Takové situaci se můžeme vyhnout díky funkci okamžité rezervace, která ke svému dokončení nevyžaduje potvrzení majitelem vozu. Po každé jízdě se majitel a řidič navzájem ohodnotí i třeba na základě rychlosti komunikace, což orientaci v nabídkách také usnadňuje.

V aplikaci pro sdílení si lze najít auto, které bude k vyzvednutí doslova za rohem, není nutné jet do pobočky na druhý konec města jako u klasické autopůjčovny. Také nabídka vozů je často různorodější – od těch, které si lidé půjčují kvůli zážitku, přes reprezentativní vozy na služební cesty až po ty praktické na dovolenou s celou rodinou nebo stěhování.

HOPPYGO: JAK TO FUNGUJE?


01-icon 01  ZAREGISTRUJTE SE 
Bez toho to opravdu nepůjde. Majitelé vozů z databáze potřebují vědět, komu vlastně svůj vůz půjčují.
02-icon 02  VYBERTE SI AUTO
Váš ideální vůz můžete vyhledávat podle požadovaného termínu i lokality. A nezapomeňte mrknout také na hodnocení uživatelů.
03-icon 03  POPTEJTE AUTO
Máte vybráno? Je čas poslat majiteli poptávku. Ten vám dá do 24 hodin vědět a pokud bude auto k dispozici, domluvíte se přes aplikaci na místě předání. A tím se z poptávky stává závazná rezervace.
04-icon 04  PŘEVEZMĚTE SI AUTO
Když přijde na předávku, je potřeba pečlivě zaznamenat stav vozidla včetně tachometru a stavu nádrže. Následně auto převezmete a skrz aplikaci zaplatíte.
05-icon 05  POŘÁDNĚ SI JÍZDU UŽIJTE 
Tak a je to tady! Auto podle svých představ už máte, můžete tedy v klidu vyrazit na cestu. Tak ať to stojí za to 🙂
06-icon 06  VRAŤTE AUTO
Každý výlet jednou končí, to se nedá nic dělat. Než budete vůz vracet majiteli, vyčistěte ho, doplňte palivo a vraťte v takovém stavu, v jakém jste si ho předali. A nezapomeňte v aplikaci ohodnotit, jak jste byli s vozem i přístupem majitele spokojeni.

Na co si dát pozor

Nejrůznější tipy, nápady a doporučení pro cestování sdíleným vozem najdou zájemci například na blogu největšího českého P2P carsharingu HoppyGo. K dispozici je jim také manuál popisující jednotlivé fáze půjčení vozu. V něm se dozví, na co být opatrný a na co by určitě neměli zapomenout.

„Nejdůležitější je dávat si pozor při předání vozu,“ říká Petr Dörner a upozorňuje, že při převzetí i vrácení je třeba pořídit několik fotografií exteriéru a interiéru vozu. Majitel i řidič tím pádem mají jistotu, že v případě problému bude možné jednoznačně identifikovat, kdy a jak k němu došlo, a bude-li to třeba, celou věc předat k plnění pojišťovně. Dále je důležité si podle řidičského průkazu ověřit, že si automobil přišla skutečně vyzvednout osoba, která učinila objednávku. Pokud by se řidič zdál majiteli nedůvěryhodný, má právo vůz nepředat. Majitel si také může zvolit, jestli povolí přepravu zvířete nebo kouření v autě či výjezd do zahraničí.

Ve srovnání s klasickou autopůjčovnou se při využití carsharingu obejdete bez hromady papírování. Smlouvy se tvoří automaticky v aplikaci, společně s elektronickým předávacím protokolem. Nafotíte vozidlo, zaznamenáte stav paliva a tachometru a nájemce se může vydat na cestu.

 

Jaká je budoucnost carsharingu?

S pokračující proměnou myšlení a přístupu k vlastnictví automobilu lze očekávat, že počet uživatelů sdílených vozů nadále poroste. Na otázku, zda je sdílení budoucností pro každého, Dörner nicméně odpovídá, že nikoliv: „Samozřejmě budou vždy lidé, kteří auto potřebují denně a carsharing pro ně nemá význam.“

Pro ostatní připravuje řešení ŠKODA AUTO DigiLab. Jeho cílem je podle Dörnera poskytování komplexních služeb v rámci mobility: „Když pojedu na delší vzdálenost, je pohodlnější cestovat vlakem, v cílové destinaci si půjčím auto a v něm budu mít ještě koloběžku pro rychlý pohyb v centru. To vše si zařídím v jedné aplikaci.“