Vlaky

České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným ústavem železničním a Pesou

České dráhy a ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Výzkumným ústavem železničním a Pesou budou testovat bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů. České dráhy začnou v nových motorových jednotkách řady 847 dodávaných společností PESA testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Partnerem  tohoto projektu pro oblast výzkumu a dodávky paliv je společnost ORLEN Unipetrol. Cílem společného výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost této bionafty v osobních motorových jednotkách a následné její nasazení v běžném provozu. Na projektu se vedle zmíněných společností podílí také ČVUT Centrum vozidel udržitelné mobility, Výzkumný ústav železniční, společnost PESA a ORLEN Unipetrol výzkumně-vzdělávací centrum.

Read More

Z jednokolejky mezi Ruzyní a Kladnem bude kapacitní a rychlá příměstská železnice

Modernizace trati z Prahy do Kladna s připojením na Letiště Václava Havla se rozběhla naplno, už brzy přijde na řadu další úsek. Správa železnic nyní hledá zhotovitele stavby pro úsek mezi Prahou-Ruzyní a Kladnem. Přestavbou a zdvoukolejněním projde přibližně 15 kilometrů trati. Celkové náklady stavby dosahují téměř 8,6 miliardy korun, její realizace je rozvržena do čtyř let. 

Read More

České dráhy a ORLEN Unipetrol budou testovat bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

České dráhy začnou v nových motorových jednotkách řady 847 dodávaných společností PESA testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO). Partnerem  tohoto projektu pro oblast výzkumu a dodávky paliv je společnost ORLEN Unipetrol. Cílem společného výzkumného projektu, který je rozvržen do let 2024 až 2025, je ověřit použitelnost […]

Read More

České dráhy mají už všechny letos plánované Vectrony

České dráhy převzaly další dvě lokomotivy Siemens Vectron od leasingové společnosti RSL. Naplnil se tak letošní plán, který počítal s dodáním 12 strojů. Dalších 22 nových Vectronů dodá leasingová společnost Českým drahám v roce 2024. Naplní se tak celý rámcový kontrakt na pronájem až 50 moderních interoperabilních lokomotiv z produkce firmy Siemens Mobility.

Read More

Stavbaři Metrostavu překlenuli Orlík největším železobetonovým obloukem v Česku

Na trati z Tábora do Písku se bude jezdit přes orlickou přehradu po železničním mostě s duší. To není pokus o poezii, ale vyjádření málo známého faktu, že oblouk nového mostu u Červené nad Vltavou je dutý, a dokonce i průchodný, což v budoucnu ocení zejména správce mostu při revizních prohlídkách. Právě tento týden stavbaři […]

Read More

První elektrické jednotky Škoda 16Ev zahájily pravidelný provoz v Lotyšsku

V Rize právě vyjely do provozu s cestujícími první elektrické jednotky Škoda 16Ev lotyšského národního dopravce Vienā vilcienā (VIVI). Stalo se tak na hlavním nádraží v Rize v 10.58 místního času za přítomnosti ministra dopravy Kaspars Briškens. Dodání poslední vlakové jednotky proběhne v polovině roku 2024.

Read More

V Rožnově pod Radhoštěm je kompletně hotovo

Od února využívají cestující v Rožnově pod Radhoštěm bezbariérová nástupiště, dnes se jim otevřela i samotná nádražní budova. V její blízkosti vzniklo veřejné parkoviště a nový přístupový chodník. Stavba probíhala od loňského srpna, celkové investiční náklady dosáhly částky 230 milionů korun.

Read More

Panoramatický vůz projede Moravou i v roce 2024

Oblíbený panoramatický vůz švýcarských železnic SBB pojede napříč Moravou i v roce 2024. Rakouští kolegové z ÖBB ho budou nasazovat do vlaku EC 106 / 107 Porta Moravica, který vyráží na svou cestu z Grazu, i v novém jízdním řádu.

Read More

Nový jízdní řád 2024 v Praze a ve Středočeském kraji

V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah objednávky regionální dopravy v hlavním městě a Středočeském kraji bude zhruba stejný jako ve stávajícím jízdním řádu. Z důvodu stavební činnosti, výluk a dalších omezení na některých tratích však někde dojde k mírnému poklesu objednaných výkonů. Vzhledem k omezené kapacitě železničního mostu na pražské Výtoni budou například posilové vlaky linky S7 do Prahy-Radotína a Řevnic začínat a končit již na Smíchově místo hlavního nádraží a podobná změna se bude týkat i vlaků linky S65 z Prahy přes Hostivici do Rudné u Prahy. Vlaky od Mladé Boleslavi a Všetat budou vzhledem k začínající modernizaci Masarykova nádraží končit na pražském hlavním nádraží. Pokračovat bude i modernizace tratě spojená s výlukou vlaků mezi Masarykovým nádražím a Dejvicemi. K výraznému posílení dopravy naopak dojde například na Rakovnicku, konkrétně mezi Rakovníkem a Blatnem u Jesenice. Na některých dalších tratích zároveň dochází k dílčím úpravám. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

Read More

Nový jízdní řád 2024 v Olomouckém kraji

V neděli 10. prosince 2023 začne na železnici platit nový jízdní řád. V Olomouckém kraji dojde k mírnému zvýšení rozsahu regionální dopravy na celkových 6,5 mil. vlakokilometrů. Na základě požadavku objednatele regionální dopravy budou zajištěné nové spěšné vlaky z Velkých Losin do Olomouce a z Olomouce do Starého Města u Uherského Hradiště. Spěšné vlaky na lince z Olomouce do Jeseníku nabídnou větší kapacitu. V  polovině příštího roku bude zároveň dokončena dodávka 27 elektrických jednotek RegioPanter. Tato moderní vozidla zajistí společně se třemi podobnými jednotkami z předchozí série provoz na všech elektrifikovaných tratích v regionu. Nový jízdní řád bude platit do 14. prosince 2024.

Read More