
STUDENT AGENCY, vedoucí prodejce letenek a zájezdů v České republice, očekává, že letošní tržby z prodejů dovolenkových pobytů a zájezdů se dostanou přibližně na 60 – 65 % objemů, na které byly v roce 2019. Hlavní doménou budou last minute zájezdy – start hlavní sezóny nákupu dovolenkových cest se předpokládá od měsíce dubna, kdy by také mělo začít docházet k postupnému odstraňování opatření spojených s pandemií Covid 19 – zejména díky proočkování populace.
Oproti roku 2020 se nicméně předpokládá, že sezóna bude pokračovat i dále na podzim, kdy navracení k normálu by díky očkování již nemělo být přerušeno další vlnou pandemie Covid 19. V případě samotných letenek by se pak objemy prodejů měly pohybovat na úrovni kolem 50 – 55 % roku 2019.
Klienti počítají s tím, že letos v létě pojedou na dovolenou. Oproti loňskému roku se v situaci už více orientují a také dovolenou plánují. Se samotnou rezervací ale budou vyčkávat na last minute nabídky tak, aby co nejvíce předešli rizikům změn či rušení dovolených v souvislosti s Covid 19. Obecně klienti doufají, že se do léta situace díky očkování natolik zlepší, že bude zapotřebí co nejméně testování. Přestože se dostupnost i ceny testování výrazně zlepšily, stále je povinnost testů největší překážkou a klienty nejvíce odrazuje při volbě destinace.
„Letos kalkulujeme s prodeji dovolených a zájezdů na úrovni 60 – 65 % obratu roku 2019. Potenciál ale může být mnohem vyšší při využití nových digitálních aplikací umožňujících nové prodejní postupy – např. kombinace flexibilních letenek či jízdenek a ubytování. Silné a známé značky budou mít výhodu. Klienti se stále obávají změn a rušení – proto preferují bezpečnost a jistotu, že veškeré případné změny a problémy vyřeší na jednom místě s tím, na koho se mohou spolehnout“, říká Petr Pěcha, obchodní ředitel STUDENT AGENCY.
Nákupy dovolených v roce 2021 charakterizují také následující postupy ze strany klientů:
- Jasné zaměření na země, které nabízejí jednoduché vstupní podmínky,
a mají jasně vyjmenovaná pravidla, jak se postupuje v případě projevení nákazy. - Klienti jednoznačně preferují nabídky zájezdů s nízkou zálohou a zejména s nízkými nebo ideálně nulovými storno poplatky.
- Nákup probíhá zejména na poslední chvíli – skutečně doslova několik dnů před odjezdem.
- Lidé volí raději menší hotely, vyhýbají se hromadným akcím.
- Samotné nákazy se ale lidé příliš nebojí. Spíše se jedná o obavy spojené s návaznými komplikacemi a dopady na průběh cesty.
- Roste zájem o cestovní pojištění, zejména pojištění storna – meziročně se zvýšil podíl pojištění o 15 % na počtu zájezdů.
- Vzrostl nárok na množství informací podaných během prodeje zájezdu, prodloužila se i na dvojnásobek doba, po kterou se průměrně vyřizuje prodej jednoho zájezdu.
V případě letenek aktuálně největší prodeje jsou do exotických destinací, které aktuálně umožňují relativně bezproblémové strávení dovolené. Jedná se zejména o Maledivy, Zanzibar, Dubaj, Mexiko, Dominikánskou republiku či Cancún v Mexiku.
STUDENT AGENCY letos predikuje, že prodej letenek bude na úrovni přibližně 55 % roku 2019 a dá se předpokládat výrazný nárůst prodeje doplňkových služeb, zejména pojištění na storno letenky. Prodej letenek charakterizují také následující aktuální trendy:
- Mění se čas nákupu letenek. Cestující dříve nakupovali cca 3 měsíce před odletem, aktuálně nakupují cca 1 – 2 týdny před odletem.
- V okamžiku, kdy některá letecká společnost obnoví nějaké spojení, především to dálkové, často se velmi rychle vyprodá. Klienti chtějí mít jistotu, že na ně zbude místo.
- Klienti, kteří si dříve vybírali, se přizpůsobují možnostem, které jsou. Doslova se dá říci – dříve si klienti vybírali hlavně podle toho, kam „chtějí“ vycestovat, nyní si vybírají podle toho, kam mohou vycestovat a mění podle toho plány.
- Roste prodej pojištění – klienti si více připlácí za bezpečnost, především za pojištění. O 57 % více klientů si kupuje pojištění právě kvůli pandemii Covid19, kdy největší zájem je o pojištění, které kryje jak samotnou nemoc, tak i karanténu.
- Roste online prodej a aktuálně 69 % prodaných letenek je prodáno zcela online cestou. Tento trend bude dále posilovat i v letošním roce.
„Prodej letenek se mění. Klienti, kteří si dříve více vybírali, se přizpůsobují aktuálním možnostem. Letenky díky tomu kupují 1-2 týdny před odletem. Někdy to ale může už pozdě, protože spojení jsou velmi omezena,“ doplňuje Petr Pěcha, obchodní ředitel STUDENT AGENCY.