Prezidentský vlak 2018


Během června až září roku 2018 se uskuteční několik jízd tzv. Prezidentského vlaku. Prezidentský vlak navštíví Česko i Slovensko

 

Prezidentský vlak

Bude složen ze salónních vozů, které tvořily soupravu vlaku prezidenta republiky po roce 1918, konkrétně ze salónních vozů Františka Ferdinanda, T. G. Masaryka a G. Husáka, restaurovaných „pancéřových“ vozů, upravených pro potřeby putovní výstavy, lokomotiva 464.102 „Ušatá“ (lokomotiva téže řady byla k prezidentskému vlaku ve 40. letech 20. století zařazována) a lokomotiva 751 „Bardotka“.

Souprava bude vystavována během letních měsíců roku 2018 ve vybraných městech České republiky (Praha, Brno, Olomouc, Plzeň ad.). Pravidelná otevírací doba vybraných částí soupravy a výstavy je 10 – 18.


 

Salonní vůz Františka Ferdinanda

Salonní vůz pro arcivévodu Františka Ferdinanda d´Este (AZA 1-0086) byl vyroben roku 1909 ve smíchovské továrně Ringhoffer. Následník trůnu ho používal k soukromým rodinným a polooficiálním cestám.

Poprvé vůz využil v dubnu 1910 pro cestu z Puly do Divače, později pro cesty například na francouzskou riviéru nebo k návštěvám německého císaře Viléma II. Salonním vozem měl dokonce jet i do Sarajeva v červnu roku 1914. Kvůli zadřenému ložisku nápravy však musel arcivévoda použít vagon 1. třídy.



Booking.com

Masarykův salonní vůz

Salonní vůz Aza 80 je osobní železniční vůz vyrobený v roce 1930 pro československého prezidenta Tomáše Garriguea Masaryka.

Tento celokovový, tmavomodrý salonní vůz se státním znakem na boku a s pensylvánskými podvozky byl vyroben pro prezidenta ČSR T. G. Masaryka k jeho 80. narozeninám, v provozu je od 7. 3. 1930 (den prezidentových narozenin) Poprvé vůz Masaryk použil k cestě na zotavenou na francouzskou Riviéru. Masaryk tímto vozem podnikal nejen četné státnické cesty po Československu i po zahraničí, ale jezdil s ním též na dovolené. Doprovázel ho i na jeho úplně poslední cestě – tvořil doprovod smutečního vlaku z Prahy, který v úterý 21. září 1937 vezl zesnulého prvního československého prezidenta do Lán (Stochova, tehdy nádraží Lány). Vůz využíval protektorátní prezident Hácha, v květnu 1945 jím dojel do Prahy prezident Beneš a ke státnickým účelům se používal až do roku 1967, kdy byl vyřazen a nahrazen novým vozem z VEB Waggonbau Bautzen a měl být sešrotován.

Historie vozu

Vůz byl vyroben ve smíchovské firmě Ringhoffer pod výrobním číslem 123648. Tento vůz představuje evropskou špičku ve výrobě osobních železničních vozů. Interiér je z australské třešně, do té je vložena řezba z pařeného dřeva hrušky. Dominantou interiéru je mohutný lustr s 86 žárovkami. Výzdobu vozu navrhl architekt Josef Jonáš. Podél boční chodbičky se postupně nachází oddíl pro zavazadla + elektrotechnický oddíl, oddíl se dvěma lůžky, skříň + umývárna, malá ložnička s jedním lůžkem, salon, velká ložnička s jedním lůžkem, umývárna, oddíl pro doktora s jedním lůžkem, WC, oddíl pro tajemníka s jedním lůžkem, oddíl pro službu se dvěma lůžky a kuchyně se sporákem, skříň s klíči a topná komora. Vůz měl zařízení pro poslech rádia a telefon. Maximální rychlost 56 tun těžkého vozu byla 140 kilometrů v hodině, vytápění zajišťovala pára nebo lokální teplovod s kamny umístěnými v jednom z představků.   

Zdroj: Wikipedie



 

PŘEHLED VEŘEJNÝCH PREZENTACÍ PREZIDENTSKÉHO VLAKU

V ČESKÉ A SLOVENSKÉ REPUBLICE

29. 6. – 2. 7. 2018 Brno – Areál brněnského výstaviště
4. 7. 2018 Bratislava – Muzeum dopravy
6. 7. 2018 Nitra – Vlakové nádraží
8. 7. 2018 Zvolen – Vlakové nádraží
9. 7. 2018 Lučenec – Vlakové nádraží
11. 7. 2018 Žilina – Vlakové nádraží
13. 7. 2018 Košice – Vlakové nádraží
16. – 7. 7. 2018 Zlín – Nádraží Zlín-Střed
19. – 20. 7. 2018 Olomouc – Hlavní nádraží
22. – 23. 7. 2018 Pardubice – Hlavní nádraží
7. – 8. 8. 2018 Plzeň – Nádraží Plzeň-Jižní Předměstí
10. – 12. 8. 2018 Plasy – Vlaková stanice
13.8. – 14.8.2018
Karlovy Vary – nově přidáno
14. – 19. 8. 2018 Lužná u Rakovníka – Muzeum ČD
21. – 26. 8. 2018 Chomutov – Železniční depozitář NTM
22.9.2018
České Budějovice – nově přidáno
28. 8. – 19. 9. 2018 Praha – Masarykovo nádraží, areál NTM – PRODLOUŽENO

pondělky zavřeno

   
Dopravcem Prezidentského vlaku jsou České dráhy, a.s. 

Zdroj informace : NTM

Více informací naleznete ZDE

cesta K prezidentském vlaku

 

Jízda nejstarší ozubnicovou parní železnicí v Evropě