V muzeu mužete celkem prohlédnout téměř 100 kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů – od parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po vozidla nových trakcí o celé století novějších. K vidění jsou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla teprve nedávno vyřazená z provozu u Českých drah.
Železniční depozitář Národního technického muzea
Železniční depozitář Národního technického muzea naleznete vedle areálu depa Českých drah. Přístup je možný pouze z Černovické ulice. Pokud přijedete autem, zaparkujte na parkovišti před nákupním centrem Globus. Zde již uvidíte velké poutače, směr cesty je přehledně vyznačen šipkami.Ve dvou vedle sebe umístěných halách je uspořádáno téměř 100 kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů. Všechny exponáty jsou opatřeny přehlednými popisy v češtině, angličtině a němčině. Vidět zde můžete nejen lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny či sněhový pluh. Prohlédnout si můžete také tramvajovou parní lokomotivu „Gartenau“ vyrobenou v roce 1887 v Linci.
Lákadla depozitáře
Největším lákadlem jsou nepochybně parní lokomotivy v čele s rychlíkovou lokomotivou „Albatros“ 498.106, která v srpnu 1964 vytvořila dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv dosaženou rychlostí 162 km/h. Tuto lokomotivu naleznete až na samém konci expozice a upoutají Vás její rozměry, neboť na délku zaujímá celou halu. Obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody již v prosinci roku 1945. Pokud si na prohlídku vyhradíte dostatečně dlouhý čas, máte jedinečnou možnost si prohlížet nejrůznější detaily a zjistíte například, že reflektory některých lokomotiv neobsahovaly pouze žárovky, ale také záložní petrolejové lampy.Lokomotivy nejsou za sebou řazeny chronologicky podle období výroby, ale podle možností využití prostoru v hale.
Prohlídka muzea
Přístup do kabin lokomotiv není možný, s výjimkou jedné lokomotivy „Šlechtična“, kdy pohodlně po přistavených schůdcích vystoupíte na pracoviště topiče a strojvedoucího a můžete si s úžasem prohlédnout soustavu budíků, pák a táhel, kterými se tento masivní kolos ovládal. Dokonalou představu o rozměrech těchto majestátných strojů získáte, když se postavíte vedle dvojkolí lokomotivy Hrboun.Zajímavostí expozice je část kolekce salonních vozů zastoupená vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 pocházejícím ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vagonkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.
Otvírací doba :
čtvrtek + pátek + sobota + neděle – od 9:00 do 17:00
Vstupné:
110 Kč (plné)
rodinné 270 Kč
70 Kč (snížené – pro seniory nad 65 let, držitele průkazů ZTP, ISIC, ITIC, Staff Card, děti 6-15 let, studenty SŠ a VŠ po předložení studijního průkazu)
Železniční depozitář Národního technického muzea v Chomutově
Více informací naleznete na webových stránkách: