Site icon Cysnews

Párou Blanenskými tunely

Foto archiv ČD

Párou Blanenskými tunely – Zvláštní vlaky ke 170. výročí zprovoznění tratě Brno – Česká Třebová. a Výstava „Vlaky, vláčky, koleje“ v Muzeu Blanenska p. o.

Termín jízdy: sobota 14. prosince 2019

Trasa jízdy:

Brno hlavní nádraží – Blansko – Rájec-Jestřebí

170 let od zahájení provozu na spojovací dráze mezi Brnem a Českou Třebovou

V letošním roce uplynulo již 170 let od zahájení provozu na spojovací dráze mezi Brnem a Českou Třebovou. Toto významné výročí si v úseku mezi Brnem a Rájcem-Jestřebí připomeneme v sobotu 14. prosince 2019 oslavami, které pod záštitou hejtmana Jihomoravského kraje JUDr. Bohumila Šimka a za podpory Národního dopravce České dráhy, a. s., připravily Muzeum Blanenska, p. o., a spolek Poličská lokálka, z. s.

Párou Blanenskými tunely – Jízdy zvláštních vlaků v trati Brno hlavní nádraží–Rájec-Jestřebí

Vedené parní lokomotivou 433.001 z roku 1948. V soupravě, doprovázené vlakovým personálem ve stejnokrojích ze třicátých let minulého století, bude zařazen také historický služební vůz s možností přepravy dětských kočárků a jízdních kol. Všechny zvláštní vlaky budou zastavovat ve stanicích a zastávkách Brno-Židenice, Bílovice nad Svitavou, Adamov zastávka, Blansko, Blansko město a Dolní Lhota. Během akce bude zajištěn prodej upomínkových předmětů včetně možnosti získání otisku pamětního razítka.

Doprovodný program

Muzeum Blanenska, p. o., připravilo velkou výstavu „Vlaky, vláčky, koleje“, jejíž součástí bude prezentace historie i současnost této důležité dráhy, velké funkční modelové kolejiště a po celý den se návštěvníci mohou při komentovaných prohlídkách setkat s odborníkem a spoluautorem výstavy panem Pavlem Stejskalem. Do muzea mají návštěvníci nejblíže ze zastávky Blansko město, a to zhruba 650 metrů. Odbavení cestujících zajistí vlakový personál, a to dobovými lepenkovými jízdenkami. Ve zvláštních vlacích neplatí jízdní doklady vydané jinými dopravci, jízdní výhody, slevy a komerční nabídky jiných dopravců ani jízdní doklady IDS JMK. Chornický železniční klub, z. s., dodá na tuto akci pamětní razítko a na zvláštních vlacích zajistí železniční personál v dobových uniformách.

Jízdní řád a bližší informace naleznete ZDE

Foto: Archiv ČD

Blanenské tunely

Blanenské tunely jsou soustava železničních tunelů na trati Brno – Česká Třebová. V úseku mezi Brnem a Blanskem, v úzkém údolí řeky Svitavy, bylo ve 40. letech 19. století vybudováno deset dvojkolejných tunelů, v současnosti se zde nachází devět tunelů

Stavba železniční trati Brno – Česká Třebová vlastněné Severní státní dráhou byla zahájena na podzim 1843, přičemž realizaci nejsložitějšího úseku mezi Brnem a Blanskem získal ve veřejné soutěži italský podnikatel Felice Tallachini s rozpočtem 283 000 zlatých. Úsek Maloměřice – Blansko vede okrajem Moravského krasu úzkým a skalnatým údolím řeky Svitavy, kde muselo být vybudováno deset tunelů o celkové délce 1772 m a také 49 mostů. Tunely byly raženy rakouskou tunelovací metodou, místy také klasickým hornickým způsobem, při jejich stavbě zemřelo 22 dělníků. Ačkoliv byl spodek i tunely postaveny pro dvojkolejnou trať, byla zde položena pouze jedna kolej. K zahájení provozu na celé tratí Brno – Česká Třebová došlo 1. ledna 1849. Druhá kolej v úseku mezi Brnem a Letovicemi byla položena v letech 1856–1858.

Od 60. do 90. let 20. století probíhaly na trati předelektrifikační úpravy, které spočívaly v přestavbě tunelů kvůli zvětšení průjezdného průřezu, dva tunely byly dokonce sneseny. V rámci předelektrifikačních úprav byl na přelomu 80. a 90. let 20. století postaven také nový tunel pod Novým hradem. V letech 1996–1999 byla celá trať Brno – Česká Třebová elektrifikována a modernizována do podoby prvního železničního koridoru.

Zdroj: Wikipedie

 

Znovu vlakem do Židlochovic – pojede parní vlak tažený lokomotivou Skaličák

Exit mobile version