Site icon Cysnews

Pražské spolky hodnotí „pololetí“ pražské koalice v dopravě

Čtyři pražské spolky zabývající se rozvojem města a dopravou zhodnotily první dva roky vládnutí pražské koalice v oblasti dopravy. Koalice podle nich plní řadu svých slibů a chválu sklízí hlavně za rozvoj cykloinfrastruktury. V celkové udržitelnosti dopravního systému, v klimatických výzvách nebo ve své otevřenosti ale sklízí kritiku.

Spolek AutoMat za pomoci spolků Pěšky městem, Holešovičky pro lidi a Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu (Rozumná doprava) si posvítily na programové prohlášení současné koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojenců pro Prahu (TOP 09 a STAN) a společně vypracovali třicetistránkovou analýzu jejich dosavadního působení na pražském magistrátu. Obecně lze říci, že spolky hodnotí snahu koalice dělat věci jinak, než dosud. Přístup je však opatrný a tempo změn pomalé. Volají po větší otevřenosti a také konstatují odtažitost magistrátu či ochlazení spolupráce na některých společně řešených tématech.

Spolky v analýze naopak oceňují, že město pracuje na plnění řady svých slibů, a to „v mezích možností daných podmínkami v zastupitelstvu a strukturou městských organizací“. V dopravě se podle spolků město orientuje proinvestičně. Spolky přiznávají městu intenzivní přípravu Městského okruhu (bez ohledu na jeho kontroverznost), i stavby metra D. Město úspěšně posouvá i řadu menších záměrů. Nicméně plody této snahy bude Praha v plné míře sklízet až po roce 2022.

„Část prohlášení je ale formulovaná velmi neurčitě, což Radě dává prostor upozadit při jejich plnění požadavky na udržitelnost dopravy a klima. Je to dáno i tím, že dopravní směřování Prahy prakticky kontroluje opoziční většina v zastupitelstvu,“ říká Vratislav Filler z AutoMatu.

Dle spolků ani tato koalice „nepřekračuje Rubikon“ jasného směřování k udržitelné mobilitě. Důsledkem bude  pokračující automobilová dominance ve městě a další oslabování konkurenceschopnosti neautomobilové dopravy mimo něj – což je v rozporu s trendy ve vyspělých světových metropolích. 

Konečně, v programovém prohlášení zcela chybí body jako zmírňování klimatických změn nebo naplňování cíle uhlíkové neutrality města. Chybí také opatření regulující objem automobilové dopravy při smogových situacích.

Další citace spolků k použití:

„Jsme přesvědčeni, že chůze je nejlepší způsob dopravy ve městě na krátkou vzdálenost. Chodci přinášejí městu prosperitu, společenský život, bezpečí a jsou bezemisní. I přes některá dílčí zlepšení podmínek pro pěší dopravu se však chodcům stále nedostává výrazné a jednoznačné politické podpory ve strategických dokumentech i na úrovni osvěty,“ vysvětluje Petra Syrová z Pěšky městem.

„V Praze doposud neexistovala koalice, která by problémům ulice V Holešovičkách věnovala větší pozornost. Je vidět mnoho malých pozitivních kroků a snahu tuto dopravně zatíženou komunikaci alespoň nějak uchopit. Bohužel, problémy se zdejší extrémní dopravou (100 000 aut/den) a z ní plynoucí negativní dopady, jako nadlimitní hluk a imise, nadále zůstávají každodenním chlebem Pražanů bydlících v této oblasti. Navíc, projekt zatunelování ulice zůstává pořád v nedohlednu,“ dodává Michal Trník z Holešovičky pro lidi.

„Vnější okruh by měl vést skutečně KOLEM Prahy a sloužit především pro dálkovou nákladní a osobní dopravu, nikoliv zavádět tranzitní kamiony do pražských městských částí a zvyšovat konkurenceschopnost automobilové dopravy v hlavním městě. Je zapotřebí revidovat koncepci tranzitní a městské dopravy pro Prahu a Středočeský kraj s ohledem na udržitelný, vyvážený a polycentrický rozvoj Pražské metropolitní oblasti v 21. století,“ uvádí Gabriela Lněničková ze spolku Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu.

Výběr z analýzy:

Směřování k udržitelnosti

Cyklo a pěší

Příležitost jménem Covid

Exit mobile version