Site icon Cysnews

Největší evropský veletrh BIO v Norimberku          

    Dvojice veletrhů BIOFACH a VIVANESS 2019 oslavila své 30.výročí účastí 3273 vystavovateli z 98 zemí, což je nový rekord. Na Biofachu bylo 2989 vystavovatelů a na veletrhu přírodní kosmetiky Vivaness 284. Česká republika byla zastoupena 29 vystavovateli.    BIOFACH prezentuje biopotraviny z celého světa v celé jejich rozmanitosti. Sortimenty VEGAN, VÍNO a OLIVOVÝ OLEJ mají vyhrazené vlastní zážitkové světy. Vedle prezentací produktů proběhly ochutnávky a specializovaný doprovodný program. V zážitkových světech OLIVOVÝ OLEJ a VÍNO byly nejlepší výrobky oceněny mezinárodní cenou Olive Oil Award pro oleje a MUNDUS VINI BIOFACH pro biovína.                                                                                                                                         

Trendy na veletrhu BIOFACH:

vegetariánská/veganská strava, bílkovinné produkty, convenience a produkty s nulovým odpadem. Kromě klasických veganských ingrediencí, jako je sója, jsou zákazníci nadšeni také z kešu oříšků, mandlí nebo hrachu. Oblíbené jsou rovněž potraviny s obsahem bílkovin, ať už ve formě olejů, tyčinek, pomazánek nebo koktejlů. Pokračuje i trend jídel, jejichž příprava je rychlá a jednoduchá. Convenience (polotovary) je dnes už nepostradatelnou součástí bioodvětví. Inovativní způsoby balení a také nové způsoby „nebalení“ pod názvem „nulový odpad“ získávají na významu. Trendy je také kurkuma a další exotické chutě, ale také kimči, fermentovaná a mléčně kysaná zelenina původem z korejské kuchyně.  Svou vegetariánskou nabídku představilo 1245 vystavovatelů a 1345 pak veganskou. Za zmínku stojí také segmenty bez lepku a laktózy (1200, resp. 890 vystavovatelů), stejně jako „raw“- syrová či živá strava (potravina, která nebyla upravena při více jak 45 °C), kterou představilo 561vystavovatelů. Kromě toho má rostoucí význam nabídka stravování mimo domov a společného stravování (432 firem s odpovídajícím sortimentem). Roste i počet firem ze sektoru biosurovin (421).                                                                                                                                             

Trendy na veletrhu VIVANESS:

probiotická kosmetika, nordic beauty a produkty s nulovým odpadem.                                                                                                                               

Nové trendy   

  Na Biofachu bylo představeno 541 nových výrobků, odborní návštěvníci z nich vybrali 7 nejlepších. Zvítězilo 5 německých výrobků a po jednom z Rakouska a Polska: sýr s dýňovými semínky firmy Käserebellen GmbH (čerstvé produkty), zmrzlina od Schrozberger Milchbauern (mražené výrobky). V kategorii sušené produkty na vaření a pečení získal Georg Thalhammer ocenění za pesto z mořských řas a divokého česneku. HANS Coffee & Berry od společnosti HANS Brainfood získala cenu v kategorii ostatní sušené výrobky. V nepotravinářských výrobcích upoutal nástěnný „růstový“ kalendář se semínky od firmy Primoza. Z Rakouska vyhrála firma Landgarten s mandlemi s růžovými květy v čokoládě, lesním ovocem a višněmi v čokoládě v kategorii sušené produkty, občerstvení a sladkosti. V kategorii nápoje byla polská firma Nutracevit oceněna za BIOHASKAP, 100% džus z modrého zimolezu.                                                                                                                                 

 Vivaness ukázal 155 nových produktů,  v 7 kategoriích zvítězily vesměs německé firmy: Černé mýdlo s aktivním uhlím od  SPEICK Naturkosmetik v péčí  o obličej, v kategorii péče o tělo byla oceněna Weleda za Skin Food Serii (máslo na tělo a rty), Benecos ovládl dekorativní kosmetiku s makeupy, speciální kosmetice kraloval Speick Naturkosmetik s prostředky na opalování, v drogistickém zboží bodoval Denttabbs s tabletami na čištění zubů, ve Wellness byl nejlepší Coscoon Cosmetics s tělovým  máslem. Dánská firma Unterkram vyhrála v péči o vlasy s Green Matcha šamponem.                                                                                                                            

 Kongres BIOFACH a VIVANESS: výměna znalostí, diskuse a utváření budoucnosti Největší mezinárodní kongres v oboru biopotravin a přírodní kosmetiky měl hlavní téma: „Systém bio – zdravý jako celek.“ Kongres BIOFACH 2019 se zaměřil na vztah mezi zemědělstvím, zpracováním, výživou a zdravím. Na 139 zasedáních v šesti fórech bylo přes 9500 účastníků. Byla diskutována témata jako biodiverzita, zdraví půdy, čistá voda, divoké rostliny, dobré životní podmínky zvířat, ale také styly výživy.   

  Návštěvníci a vystavovatelé     

   Veletrh navštívilo 51500 odborných návštěvníků ze 143 zemí, polovina návštěvníků byla zahraničních. Z ČR se zúčastnilo 797 návštěvníků. Největší zastoupení mezi vystavovateli mělo domácí Německo 1020, následováno Itálii 423, Španělskem 220 a Francii 213.Premiéru na BIOFACHu měla Botswana a Komory. Veletrhu VIVANESS se nově zúčastnily Filipíny a Srbsko. V roce 2020 se veletrh rozšíří. VIVANESS se přestěhuje do nové haly 3 C (otevřené v roce 2019). BIOFACH se rozroste do haly 7 A (v níž do roku 2019 sídlil VIVANESS) a 3 A.  Haly3A a 3 C jsou dvě nejmodernější haly výstaviště NürnbergMesse, haly navrhla kancelář Zaha Hadid Architects.                                                                                                                            

 

1 / 10

Česká republika na veletrhu 

   Již po dvanácté byl na veletrhu společný stánek českých firem pod záštitou Ministerstva zemědělství ČR. V České expozici se prezentovalo na ploše 120 m2 spolu s Ministerstvem zemědělství ČR 17 firem: Amylon a.s., Cerea, Cooc Food, České ghíčko, Ekofrukt Slaný, Emco, Extrudo, FRUJO a.s., Hempoint, Hopi popi, King Food, Markol Food, Meruzalka, Poex, Rawito, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, Solex Agro s.r.o. 

 Samostatné stánky mělo 12 českých společností: Country Life s.r.o., Extravit, Green Apotheke, Green Nest, Himalayo, KR Real, Lifefood Czech Republic s.r.o., LN Group, ED&F Man Ingredients, My Raw Joy, Wild& Choco. 

České ekologické zemědělství (EZ)     

  Ke konci roku 2018 hospodařilo v ČR ekologicky přes 4600 farem (téměř každý desátý zemědělský podnik v ČR) na celkové výměře přes 520 tis. ha, což představuje 15% podíl na obhospodařované zemědělské půdě. V současné době je ekologickými zemědělci obhospodařováno více než 43 % trvalých travních porostů, přes 3 % orné půdy a 15 % ploch trvalých kultur, zejména sady a vinice. Průměrná velikost české ekofarmy v roce 2016 činila 119 hektarů, v EU máme průměrně třetí největší ekofarmy.                                                                                                                                                          

Produkce ekologického zemědělství ČR 

  Celková produkce ekologických podniků za rok 2017 odhadnuta na 6768 mil. Kč představuje 5,1% podíl na celkové zemědělské produkci ČR. Bohužel, přibližně polovina produkce ekofarem (obilí, mléko, maso) se vyváží do zahraničí. Zbytek sice zůstává v ČR a využívá se k výrobě potravin, ale jen část se uplatní na trhu v biokvalitě. Vzhledem k nízké poptávce Čechů po biopotravinách končí řada biosurovin v běžných potravinách. Na českém trhu se v biokvalitě nejvíce prodávají zpracované potraviny typu dětských výživ, kávy a čaje, dále mléko, mléčné výrobky, ovoce.                                                                                                                  

Trh a spotřeba biopotravin  

    Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů dosáhl v roce 2016 přibližně 4,19 mld. Kč. Z toho spotřebitelé v České republice utratili za biopotraviny 2,55 mld. Kč, což představuje 13,5% meziroční nárůst. Výrobců biopotravin je již 750.Téměř 40 % z celkového obratu za biopotraviny bylo exportováno (zboží za 1,64 mld. Kč), v srovnatelné hodnotě byl dovoz biopotravin ze zahraničí. Průměrná roční spotřeba na obyvatele vzrostla na 241 Kč (v EU je to 54 eur) a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů dosáhl 0,9 % (v EU již 7 %). Andrea Hrabalová z České technologické platformy pro ekologické zemědělství vysvětluje: „Průměrný Čech utratí za biopotraviny šestkrát méně než průměrný Evropan a po 30 letech fungování ekologického zemědělství v ČR stále netuší, proč domácí biopotraviny kupovat. Ze zkušeností z jiných zemí jednoznačně vychází, že hlavním tahounem rozvoje EZ nejsou dotace, ale dlouhodobá a uvědomělá poptávka spotřebitelů.“                                                                                                    Naše ekologické zemědělství dosahuje dobrých výsledků a neztratí se ve světě. V Evropě je 350 000 biofarem a celosvětově 2,4 milionů.  Domácí bioprodukce by potenciálně umožnila výrobu čtyřnásobně více biopotravin, než je tomu dnes.

Jaromír a Věra Hamplovi

 

Exit mobile version