Mikulášské parní vlaky s lokomotivou 310.014 z Lomnice nad Popelkou do Nové Paky pojedou 8. prosince 2019
Mikulášské parní vlaky z Lomnice nad Popelkou do Nové Paky 8.12.2019
Více informací naleznete ZDE
Lokomotivní řada 310.0
je typickou parní lokomotivou bývalých československých drah. Byla to řada malých trojspřežních tendrových lokomotiv, označená u Rakouských státních drah 97. V letech 1878-1913 bylo vyrobeno 228 lokomotiv řady 97 a k tomu neurčitý počet lokomotiv pro jiné místní dráhy (s jiným označením). Tuto řadu lokomotiv lze rozdělit do dvou skupin: Lokomotivy 97.01-97.98 (včetně) a ostatní stroje. Lišily se svými parametry, ale větší rozdíl nebyl. Všechny lokomotivy se vyznačovaly baňatým komínem a vysokým parním dómem, umístěným hned za komínem.
Z hlediska historie českého průmyslu je nejvýznamnější z této řady lokomotiva 97.182. Byla to první lokomotiva, kterou vyrobila v roce 1900 První česko-moravská továrna na stroje v Praze. Její osud není znám, po 1. světové válce zůstala někde na území Rakouska.
Po roce 1918 převzaly Československé státní dráhy celkem 133 lokomotiv a přeznačily je na řadu 310.0. Po znárodnění všech soukromých drah přibyly k ČSD dalších 5 lokomotiv podobných řadě 97.
Byly to lokomotivy Novojičínské dráhy:
310.908 „Zauchtel“ přeznačená na 310.0136
310.909 „Neutitschein“ přeznačené na 310.0137
310.910 „Kunewald“ přeznačené na 310.0138
a dále lokomotivy, které jezdily v oblasti Hané na místní dráze Litovel-Senice:
č.1 „Litovel“ přeznačené na 310.0134 (mezi nadšenci, kteří se o ní starají přezdívaná také „Babička“)
č.2 „Cholina“ přeznačené na 310.0135
Oblíbená mašinka přezdívaná železničáři „Kafemlejnek“, „Názdárek“ nebo „Matylda“ byla na tratích nahrazena modernějšími stroji, přesto dojezdil poslední stroj (lokomotiva 310.097) na posunu v Bratislavě až roku 1968.
Zdroj: Wikipedia