Walhallabahn – historie parní tratě v Regensburku a památník u Dunaje

Walhallabahn, též známá jako „Walhallabockerl“, byla úzkorozchodná železnice z Regensburg-Stadtamhof do Wörth an der Donau.  Za svůj název a vznik vděčí železnice úseku železnice Walhalla poblíž Donaustauf. Walhalla byla postavena v letech 1830 až 1842 bavorským králem Ludvíkem I na hřebeni pohoří nad Dunajem. Kvůli nedostatku dopravních spojení však byla až do otevření Walhallabahnu využívána jen nepatrně. Stavitelem a původním provozovatelem železnice byla soukromá místní akciová společnost Aktiengesellschaft (LAG) z Mnichova, po její likvidaci v roce 1938 byla zestátněna i Walhallabahn. V roce 1968 byl provoz na ní ukončen

Tento památník naleznete v části Regensburku Stadtamhof , nalézá se u Dunaje a musíte projí celé historické centum města. A za prosklenou stěnou stojí ona malá  lokomotiva 99 253

Walhallabahn

Lokomotiva 99 253
Lokomotiva 99 253 foto : JCcysnews.cz
Lokomotiva 99 253  jako památník v Regensburgu
Číslo tratě 5862
Délka tratě: 23,4 km
Rozchod 1000 mm
Maximální stoupání 33 
Minimální radius: 37 m
 

0,0 RegensburgStadtamhof (do 1933) 332,4 m
0,4 Regensburg Dultplatz dos 1933)
0,7 Do továrny na dlaždice Zinstag (1900–1917)
0,7 Regensburg-Steinweg ( do 1918)
0,9 Regen
1,0 Regensburg-Reinhausen (do 1933)
1,27 Začíná vlastní kolejová trať
1,4 Regensburg-Reinhausen (od 1933)
2,3 Regensburg-Weichs
Traťový úsek
3,2 Z Regensburg Walhallastraße
3,2 Místní nádraží Walhallastr (od 1892)
3,5 Regensburg Kalkwerke
4,6 Regensburg-Schwabelweis
5,6 Stauferfeld
6,5 Tegernheim
8,9 Donaustauf 328,5 m
10,0 Walhalla
10,8 Flussspat-Verladung
11,4 Sulzbach (Donau)
12,5 Demling-Steinbruch
13,9 Demling
16,3 Bach
17,5 Frengkofen
19,0 Kruckenberg
22,0 Wiesent
23,4 Wörth (Donau) 324,9 m

This slideshow requires JavaScript.

Stavba a provoz

 LAG získala dne 23. září 1888 bavorskou koncesi na vybudování 8,9 km dlouhého úseku až k Donaustauf. Ten byl otevřen 23. června 1889 pro osobní dopravu. Teprve 1. května 1892, železnice převzala také nákladní dopravu. Provoz zajišťovaly až do roku 1902 výhradně tramvajové lokomotivy. Až ke kilometru 1,27 v Reinhausenu musela železnice využívat vnitřní cestu přešla na vlastní železniční trať podél silnice na Donaustauf.

Prodloužení železnice do Wörthu / Donau umožnila bavorská koncese ze dne 23. prosince 1900. Tento 14,5 km dlouhý úsek byl uveden do provozu 1. května 1903. Zatímco v první části osobní  přepravy převažovali návštěvníci Walhally, po rozšíření tratě získala  na významu i doprava nákladní. Na křižovatce se státní železnicí vedoucí do Schwandorfu v místní železniční stanici Walhallastraße vybudovala železnice do roku 1903 velké překladiště se dvěma portálovými jeřáby pro přepravu dřeva na vagonech standardního rozchodu. Zde je počátek překládky na nákladní vagony normálního rozchodu. Začala výstavba vlastní dílny v Donaustaufu, která trvala do roku 1925.

V tehdejších částech Regensburgu Stadtamhof, Steinweg a Reinhausen byla Walhallabahn  křížila trať silnici a na několika přejezdech došlo ke střetu s vozidly. Kromě toho kouř z lokomotiv působil  problémy v úzkých uličkách. Proto po desetileté byl provoz na železnici ztěžován ve snaze ho přerušit, aby dopravu mohla převzít tramvaj Regendburg. To vše vedlo k zavedení „Fahnerlbua“. Tenhle  muž, musel kráčet před každým vlakem s červeným praporkem a varovat ostatní účastníky provozu. . Po dlouhotrvajícím soudním sporu se dráha musela 17. července 1933 vzdát svého prvního kilometrového úseku  a zřídit nový terminál v Reinhausenu  rozdvojení ulic Donaustaufestraßer  / Brennesstraße, kam byla také prodloužena tramvaj Regensburg.

 

Zestátnění a ukončení provozu

Po zestátnění Lokalbahn AG 1. srpna 1938 převzala Walhallabahn německá Reichsbahn. Po druhé světové válce výrazně pokleslo využití železnice. DB nasadila od roku 1956 dvě dieselové lokomotivy, které již v důsledku uzavření sítě úzkorozchodných tratí v Falcku již neměly na Walhallabahn  využití.  31. května 1959 následovalo vyřazení úseku z Reinhausenu do Walhallastraße překladiště a zrušení osobní dopravy 1. října 1960 na celé trase. Dne 31. prosince 1968  přijel poslední nákladní vlak do terminálu Wörth an der Donau .

 

Zdroj: Wikipedie