Začíná stavba metra D, šachty a štoly geologického průzkumu se využijí na první stanice

Pražští radní dnes rozhodli o výstavbě metra D a finančním krytí geologického průzkumu. Podle náměstka pro dopravu Adama Scheinherra je začátek výstavby připravený na letošní červen, kdy by měl být na čtyřech místech v oblasti Pankráce zahájen geologický průzkum. Vykopané šachty a štoly se podle nového plánu využijí při samotné stavbě metra D.

Slova představitelů města Prahy

„Je to obrovský krok pro Prahu. Od plánování se teď přesouváme k samotné výstavbě metra D. Jsme připravení přesně za měsíc zahájit geologický průzkum, který znamená faktické zahájení stavby. Kde skončí šachty a štoly geologického průzkumu, tam budou pokračovat razící zařízení na samotné tunely metra a stanic, což stavbu zrychlí a zlevní,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Pražská městská hromadná doprava je jedna z nejlepších na světě. Ihned po našem zvolení do funkce jsme se stavbě metra D začali věnovat jako absolutní prioritě v rozvoji klíčových dopravních staveb v Praze. Jsem velice rád, že konečně po mnohých přípravných pracích a dlouhé diskuzi předešlého vedení města dochází v tak rychlém časovém úseku k faktickému zahájení stavby v podobě započetí geologického průzkumu,“ uvedl primátor hl. m. Prahy Zdeněk Hřib.

Věřím, že ve finální realizaci se budeme inspirovat ve velkých evropských metropolích, jako jsou Vídeň nebo Kodaň. Třeba v Kodani, podobně jako v Tchaj-peji, jezdí vlakové soupravy metra zcela bez řidiče. Zároveň se na jejich spolufinancování zásadně podílela vláda. Podobnou finanční pomoc budeme požadovat i po české vládě,“ dodal Zdeněk Hřib.

Náklady na realizaci kompletního geologického průzkumu budou 1,581 miliardy korun rozložené do tří let. Geologický průzkum poskytne detailní informace o stavu a podobě zeminy. Na jejich základě bude následně maximálně zpřesněn plán výstavby dalších etap a předejde se prodlužování stavby.

„Pokud geologický průzkum neukáže na závažné komplikace, v létě 2020 můžeme plynule navázat výstavbou stanic v úseku z Pankráce do plánované stanice Olbrachtova. Pokud se povede získat všechna potřebná povolení, na konci roku 2027 by se pak Pražané mohli poprvé svézt celou trasou nové linky, která bude bez řidiče/plně automatizovaná a bude kompletně pokryta mobilním signálem,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Petr Witowski.

Podle náměstka primátora Adama Scheinherra je potřeba obnovit důvěru Pražanů. „Metro D jsem přebral ve stavu, kdy byla výstavba zablokována žalobami, stanice měly vypadat stejně sterilně jako poslední stanice metra A, šachty se po geologickém průzkumu měly opět zasypat namísto toho, abychom je efektivně využili pro samotnou výstavbu,“ řekl Adam Scheinherr, podle kterého viděli Pražané jen málo reálných výsledků. „Vzal jsem si stavbu metra D jako svou osobní misi. Za šest měsíců jsme dosáhli dohody s vlastníky u stanice Pankrác, připravili jsme výtvarnou