První z přibližně 25 mostních provizorií, které vyčlenilo Ministerstvo dopravy ze svých zásob pro pomoc v povodněmi nejpostiženějších krajích, již míří ze skladů správy státních hmotných rezerv v Soběslavi do jedné z nejpostiženějších obcí v podhůří Jeseníků, Bělé pod Pradědem. Ještě v tomto týdnu by most měl začít sloužit na místě určení.
Nejpostiženějších obce
„Obec Bělá pod Pradědem patří k jedněm z nejpostiženějších obcí v oblasti Jesenicka. Rozvodněná říčka Bělá a potoky zde poškodily nebo zcela zničily nejen minimálně desítku domů a vyhnaly ze svých domovů stovky lidí, ale napáchaly škody i na veřejném majetku, včetně silnic a mostů. Proto je důležité zde koordinovaně a efektivně pomoci,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Pohotovostní zásoby
Ve svých pohotovostních zásobách má Ministerstvo dopravy v současnosti uložené různé typy mostních provizorií v množství několikanásobně překračujícím veškeré dosud známé požadavky krajů, měst a obcí.
„Dnes ráno jsme začali v našem skladu v Soběslavi nakládat první z více než 20 provizorních mostů, které mají pomoci obnovit dopravu v oblastech postižených povodní. Tento most pro Bělou pod Pradědem bude dlouhý 21 metrů,“ říká Pavel Švagr, předseda Správy státních hmotných rezerv.
Sestavení provizorního mostu
Dopravu a sestavení tohoto provizorního mostu zajistí Armáda ČR, konkrétně jednotka ženistů z Bechyně. Most bude následně na tři roky předaný místnímu správci komunikace.
Před samotným přivezením a smontováním mostu je potřeba nejprve zpracovat projekt a provést nezbytné přípravy, jako jsou úpravy a zpevnění poškozených břehů, příprava napojení na komunikace, odstranění zbytků poškozených mostů a vyčištění koryt. K umístění dochází na základě požadavku kraje nebo obce s rozšířenou působností; veškerý potřebný materiál je ze skladů Správy státních hmotných rezerv.
Stavbu provádí Armády ČR či stavební organizace, které si zajistí kraje nebo ORP.
Provizorní mosty v ČR
Provizorní mosty jsou v České republice běžně používané na silnicích při provozních opravách stávajících či výstavbě nových stálých mostních objektů a rovněž jsou systémově předurčené pro řešení rychlé dočasné obnovy mostů poškozených povodněmi, případně jiných krizových situací. V případě potřeby může Ministerstvo dopravy rovněž využít předurčené zdroje mostních provizorií uložených u ŘSD, které byly vyrobeny v roce 2005 na základě zkušeností z řešení povodní 2002.