Po Praze a okolí s PRE

Náš zpravodajský web se již delší dobu věnuje elektromobilitě. Snažíme se široké veřejnosti přinášet informace o výhodách i nevýhodách tohoto nového způsobu pohonu nejen osobních automobilů. Rozhodli jsme se tedy oslovit a požádat o spolupráci jednoho z velkých distributorů elektrické energie Pražskou energetiku, a.s. a to ze dvou důvodů: Na území Prahy tato společnost provozuje širokou síť dobíjecích stanic. Druhým důvodem bylo, že také poskytuje k dlouhodobému pronájmu vozidla s elektrickým pohonem.

Převzetí vozidla a zahájení testu

V pondělí 9. listopadu 2020 ráno jsme si v centrále PRE, a.s. vyzvedli elektromobil od českého výrobce Škoda typ vozu: Citigo. Jedná se o plně elektrický automobil. Vyjíždíme tedy a zahajujeme test po dobu třiceti dnů, kdy bude používat na městský s příměstský provoz pouze elektromobil a síť dobíjecích stanic skupiny PRE.

Protože jsme již v minulých měsících testovali jiná vozidla, seznámení s elektromobilem nám netrvá dlouho a vyrážíme do pražských ulic.

Jak test probíhá a cíl testu

Během našeho testu chceme čtenářům přiblížit elektromobilitu z pohledu praktického každodenního využití a proto v následujících řádcích uvádíme naše první zkušenosti z tohoto pracovního týdne.

Oslovili jsme několik našich spolupracovníků a natrasovali jsme každodenní cesty do práce i z práce a modelovali tak každodenní dojíždění z příměstských částí do centra Prahy. Vzdálenost byla cca 30 km. Výhodou testovací trasy je, že je zde možnost využití dálnice a také možnost cesty po okresní silnici. To také v našem testu v tabulce spotřeby energií budeme zohledňovat. Samozřejmě využíváme elektromobil i k našim cestám po Praze a krátkým cestám v okolí našeho bydliště. Většinu dobíjení chceme realizovat z PREPOINTU. Jelikož akční rádius tohoto elektromobilu je do 200 km, není záměrem zahrnout do testu cesty na delší vzdálenosti.

Prvních pět dní testu

Vytipovali jsme si podle místa pracovišť našich spolupracovníků, kde se nalézají dobíjecí stanice s rychlým dobíjením a tomu jsme přizpůsobili naše cestování. Jak jsme již uvedli, máme v úmyslu dobíjet automobil převážně z dobíjecích stanic a tomu jsme přizpůsobili rytmus dobíjení. Každé ráno vyrážíme z 30 km vzdáleného místa do centra Prahy s nabitým automobilem tak, abychom zde dobili na rychlé nabíjení a mohli tak další den opět vyrazit do města. Toto se v prvních dnech celkem uspokojivě dařilo. Prvním naším dobíjecím místem je PREPOINT na parkovišti nákupního centra Metropole Zličín, druhým dobíjecím místem je OC Budějovická a třetím místem bylo Výstaviště Holešovice.

Pokud jsme vozidlo využili na další pojížďky po městě, dobíjeli jsme v některých dnech i dvakrát.

Test statistika – 1.týden

Datum Tam zpět km dobíjení  čas
Pondělí – 9.11. Praha Řevnice
Řevnice Praha PRE point Družstva  58 1x pomalé  35 minut
Praha Řevnice 1x rychlé  40 minut
ůterý – 10.11. Praha Beroun
Beroun Praha
Řevnice Praha PRE point Budějovická 55 1x rychlé  65 minut
Praha Řevnice
Řevnice Praha
středa – 11.11. Praha Řevnice
Řevnice Praha PRE Point Zličín 58 1x rychlé  65 minut
Praha Řevnice
čtvrtek – 12.11. Řevnice Praha PRE point Budějovická 58 1x rychlé  55minut
Praha Řevnice
Řevnice Praha PRE point Budějovická 55 1x rychlé  60minut
Praha Řevnice
pátek – 13.11.
 
 
Řevnice Praha PRE Point Zličín 1x rychlé 
Praha Řevnice
Řevnice Praha PRE Point Výstaviště 139 1x rychlé  35 minut
Praha Řevnice      
sobota -14.11.

Řevnice Praha PRE Point Zličín 49 1x rychlé  35 minut
Praha Řevnice        

Spotřeba

datum  * Spotřeba energii
Ujete km
Celková spotřeba motor – kWh/100 km
klimatizace – kWh/100 km rekuperace – kWh/100 km  
12.11 16.7kWh 13,8
6,6 3,7 58
12.11. 14,6 kWh 12,9
5,0 3,3 55
13.11. 13,0 kWh
13,6
2,8 3,4 139
14.11. 14,0 kWh
14,8
3,5 4,3 49
Spotřeba kWh/100 km -Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut.  Auto na elektrický pohon , které  má spotřebu 12,7 kWh na 100 km. Provozní náklady na 1 km jsou pak 0,47 Kč.  
* dle aplikace Škoda Connect
 


Naše zkušenosti

Musíme konstatovat, že spokojenost byla jak s vozidlem Škoda Citigo, tak i s možností dobíjení a při využití elektromobilu jsme se naučili hospodárně nakládat s energií i s časem potřebným pro dobití vozidla. Je důležité si rozvrhnout cesty a také hospodařit s energií podle našeho plánu. Pokud ho chceme využívat pouze na cestu do a z práce, pak toto vozidlo plně náš požadavek uspokojuje: Bezproblémové dobíjení, ekonomická jízda a dalším bonusem, že toto vozidlo neznečišťuje své okolí a nevypouští do ovzduší žádné exhalace.  

Samozřejmě, síť dobíjecích stanic je již s ohledem na počet prodaných elektromobilů široká, ale může nastat situace, že je dobíjecí stanice v určitém čase již obsazena. Například pro dobíjení v podzemních garážích v ulici Radlická 3216/1g v Praze 5, slouží pro vjezd do garáže aktivní čip PREPOINT, avšak vjezd je možný pro maximálně tři zákazníky PREPOINT zároveň. I s touto alternativou je nutné při využívání elektromobilu počítat. Doporučujeme tedy počítat vždy s delším časem nabíjení z důvodu obsazení dobíjecí stanice. Je však je otázkou času, kdy síť dobíjecích stanic bude s nárůstem počtu prodaných elektromobilů rozšířena.

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
Peugeot 2008 e-GT
DS 3 Crossback e-tense
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo