Druhý týden testu s PRE mobilitou jsme se naučili, jakým způsobem nakládat s elektrickým vozidlem v příměstském provozu a zjistili plusy a mínusy tohoto způsobu dopravy. Postupem času si zvykáme na elektromobil a jeho odlišný způsob provozu.
Jak test probíhá a cíl testu
Během našeho testu chceme čtenářům přiblížit elektromobilitu z pohledu praktického každodenního využití a proto v následujících řádcích uvádíme naše první zkušenosti z tohoto pracovního týdne.
Oslovili jsme několik našich spolupracovníků a natrasovali jsme každodenní cesty do práce i z práce a modelovali tak každodenní dojíždění z příměstských částí do centra Prahy. Vzdálenost byla cca 30 km. Výhodou testovací trasy je, že je zde možnost využití dálnice a také možnost cesty po okresní silnici. To také v našem testu v tabulce spotřeby energií budeme zohledňovat. Samozřejmě využíváme elektromobil i k našim cestám po Praze a krátkým cestám v okolí našeho bydliště. Většinu dobíjení chceme realizovat z PREPOINTU. Jelikož akční rádius tohoto elektromobilu je do 200 km, není záměrem zahrnout do testu cesty na delší vzdálenosti.
Dalších pět dní testu plus víkend .
Prvním naším dobíjecím místem je PREPOINT na parkovišti nákupního centra Metropole Zličín, druhým dobíjecím místem je Během svátku 17.11. Příbram.
Bohužel první špatná zkušenost s obsluhou parkoviště s nabíjecí stanicí PRE. BDK a PRE point =1 parkoviště , zde probíhala oprava povrchu uprostřed tohoto parkovacího patra. Tedy bezproblémů nájezd k PRE pointu, přesto zavřeno a na dotaz obsluhy i vedení BDK nelez umožnit nabíjení.
Jelikož v tomto týdnu byl státní svátek, rozhodli jsme se k cestě za hranice Prahy, a to do Příbrami. Volba tohoto místa byla z důvodu, že je zde rychlonabíjecí stanice PRE u OMV čerpací stanice poblíž nákupního centra. Cestu do Příbrami jsme volili po dálnici, tedy 80 % cesty rychlostí 110 km/hod a více. Zde se projevila velká spotřeba elektromobilu při dálničním provozu a byli jsme rádi za možnost rychlého dobití, protože baterie byla téměř vybitá. Zpáteční variantu jsme zvolili po okresních silnicích, a to přes Lochovice a Jince. Tímto způsobem se spotřeba podstatně zmenšila díky zvlněnému terénu silnice, byla ze velké míře využita rekuperace.
Jasným důkazem zde je, že nejbližší budoucnost elektromobility je v městském a příměstském provozu a u vozidla Škoda Cititgo především.
Další dny
V dalších dnech (středa, čtvrtek a pátek) jsme již modelovali klasický příměstský provoz. Zde poznámka: námi vytipovaná dobíjecí místa v současné době nouzového stavu bývají většinou volná, a to z důvodu práce z domova uzavření části nákupních center. Přesto však nastane okamžik, kdy se u dobíjecí stanice sejde více automobilů a potom se po vzájemné dohodě u dobíječky vystřídáme. Tato situace je však v současném stavu a v budoucnosti rozšiřováním elektromobility sítě dobíjecích stanic zmizí, ale nyní je třeba s možností strávení delšího času u dobíjecích stanic počítat.
Víkend
O víkendu jsme se rozhodli modelovat příměstské rodinné výlety, tedy krátké výlety v okolí Prahy. V sobotu naše cesta vedla pouze do několik málo kilometrů vzdáleného místa – Praha-Radotín, kde jsme u dobíjecí stanice PREPOINT odstavili vůz na hodinu a čtvrt a šli se projít. I toto pomalé nabíjení nám za uvedený čas dostatečně doplnilo kapacitu baterie, a tak jsme se mohli v neděli vypravit na delší výlet do velice kopcovitého terénu, což je druhým negativním aspektem spotřeby energie, a to do Kamenného Přívozu. Tento den poprvé klesla teplota pod bod mrazu a bylo tedy nutné automobil trvale temperovat a toto současně ovlivňuje kapacitu baterií. Přesto jsme v pohodě a s využitím ekonomické jízdy a rekuperace bez větších problém najezdili zhruba 100 km s tím, že spotřeba byla zvýšena díky předehřátí vozu před odjezdem a jak jsem již uvedl díky kopcovitému terénu.
Po návratu jsme tedy využili domácí zásuvky a dobíjeli elektrickou energii pomocí nabíječky dodávané k vozidlu. Díky tomu, že máme v našem bydlišti levnější tzv. noční proud i v odpoledních hodinách, v této dvouhodinové době jsme dobíjeli a kapacita baterií je nyní dostatečná k dojezdu k rychlé nabíječce v Praze. Tím jsme ověřili, že také není problém zvolit variantu dobít automobil přes noc doma a poté ho můžeme po celý den využít v provozu s možností využití nočního levnějšího nočního tarifu se provoz stává hospodárnější a řada automobilů umožňuje nastavit čas dobíjení na palubním počítači. Stejně tak můžeme sledovat průběh nabíjení vozu pomocí aplikací, v našem případě od Škoda Auto.
Výhody a nevýhody zjištěné během tohoto testu.
Velkou výhodou elektromobility je možnost získání energie pro automobil z domácí zásuvky, ekologický provoz ve městě a v příměstském provozu. Za dva týdny jsme zjistili, že naše průměrná dopravní rychlost se pohybuje okolo 30 km/hod. Není tedy nutné závodit a postupem času si zvykáme na heslo elektromobility: čím lehčí noha na plynu, tím plnější peněženka.
V současné době spatřujeme dvě hlavní nevýhody elektromobility: vysoká pořizovací cena automobilu v porovnání se stejným typem s klasickým pohonem a v současné době nedostatek dobíjecích stanic mimo hlavní město a menší počet rychlodobíjecích stanic v hlavním městě. Obě dvě negativa se dají jednoduše vyřešit dotací baterie a rozšířením dobíjecích míst.
Proč byste měli přejít na elektromobilituNižší provozní nákladyDoplňování elektrické energie je mnohem levnější, než tankování benzínu nebo nafty. Průměrná cena elektřiny se pohybuje kolem 4,80 Kč/kWh bez využití speciálních tarifů. Nejoblíbenější modely elektromobilů mají spotřebu kolem 15 kWh/100 km, to znamená náklady ve výši 72 Kč na 100 km. Největší poskytovatelé elektrické energie však nabízejí svým zákazníkům speciální tarify pro nabíjení elektromobilů, u kterých platí nízká sazba po dobu alespoň 8 hodin v časovém rozmezí 18:00 až 8:00 ráno. Díky nim se sníží náklady na nabíjení asi o polovinu, a navíc nižší cenu můžete využít pro celou domácnost. Nižší servisní nákladyElektromobily mají méně součástek a jsou tak méně náchylné k poruchám. Je u nich menší riziko drahých závad. Zmínit můžeme například filtry pevných částic, vstřikovače, rozvody a další motorové díly, které podléhají častému opotřebení. Z nákladů na servis navíc odpadají výměny oleje, olejového filtru a svíček, ušetříte i za měření emisí. Při servisu elektromobilu tak budete řešit jen brzdy, které jsou však díky rekuperaci zatěžovány méně než u vozů se spalovacími motory, výměny brzdové kapaliny a pneumatiky. Pojištění a další poplatkyDalší prostor pro úspory nabízí povinné ručení. Na vozy s elektrickým pohonem se vztahuje nejnižší možná sazba, tedy cena pro vozidla s objemem menším než 1000 ccm. Vlastníci elektromobilů jsou také osvobozeni od plateb silniční daně vozidel určených k podnikatelské činnosti a od 1.1.2020 i od dálničních poplatků. Jednodušší „tankování“S pořízením domácí nabíječky máte „čerpací stanici“ neustále dostupnou ve vlastní garáži. Odpadnou vám cesty k benzínce a plánování, kdy už musíte dojet natankovat, abyste druhý den mohli v klidu vyrazit do práce. Jednoduše nabíjíte tam, kde parkujete, a doplnění energie pro Váš automobil Vás tak nestojí žádný čas navíc. Minimální hlukElektromobily jsou tak tiché, že musí z důvodů zvýšení bezpečnosti zejména pro chodce a cyklisty vytvářet zvuk nezávisle na pohonu. Oceníte to, když si budete chtít v autě v klidu povídat, a ani po delší cestě vás nebude z neustálého hučení auta bolet hlava. Navíc přispějete ke snížení celkové hladiny hluku ve městech. EkologieDoprava je v současné době jedním z hlavních činitelů snižujícím kvalitu životního prostředí. Mezi nejvýznamnější negativní dopady dopravy patří vypouštění škodlivých látek do ovzduší a hluk. Podle odhadů pochází z dopravy přibližně 15 % znečištění ovzduší v ČR, ve velkých městech je to dokonce více než 50 %. Silniční doprava se vyznačuje mimořádně vysokým podílem tzv. externích nákladů, jako jsou náklady na budování protihlukových bariér, léčení neuróz z hluku, alergií ze znečištěného ovzduší apod. Zároveň je velmi náročná na spotřebu energetických surovin, zejména ropy. Přechod na elektromobilitu je dnes jedinou efektivní cestou pro zmírnění a zpomalení dopadů dopravy na prostředí, ve kterém žijeme. Nové chytré technologieK elektromobilu si můžete do svého smartphonu stáhnout speciální aplikace, které Vám umožní naplánovat nabíjení v rámci nízkého tarifu, ukážou aktuální stav baterie a očekávanou dojezdovou vzdálenost a pomohou naplánovat delší cestu, pokud během ní budete potřebovat auto dobíjet. |
Datum | Tam | zpět | km | dobíjení | čas | ||
Pondělí – 16.11. |
Řevnice | Praha | |||||
Budějovická – Zličín, cesta centrem Prahy | |||||||
Praha | Řevnice | PRE Point Zličín | 73 | 1x rychlé | 40 minut | ||
Praha | Řevnice | ||||||
Řevnice | Praha | ||||||
17.11. | Řevnice | Příbram | PRE Point Příbram | 1x rychlé | 40 minut | ||
cesta tam po dálnici , cesta zpět o okresních silnicích |
|||||||
Příbram | Řevnice | 84 | |||||
18.11. |
Řevnice | Praha | PRE Piont Jugoslávská | 46 | 1xpomalé | 30 minut | |
Po Praze | PRE Point Černý Most |
78 | 1xpomalé | 30 minut | |||
|
|||||||
Praha | Řevnice | PRE Point Zličín | 62 | 1x rychlé 40 minut | |||
19.11 |
Řevnice | Praha | 77 | ||||
Praha | Řevnice | PRE Point Zličín | 65 | 1x rychlé | 44 minut | ||
20.11. |
Řevnice | Praha | PRE Point OC Šestka |
81 |
1x rychlé 55 minut | ||
Praha | Řevnice | ||||||
21.11. |
Řevnice | Radotín | PRE Point Radotín | 30 |
1xpomalé 75 minut |
||
Radotín | Řevnice | ||||||
22.11. |
Řevnice | Kamenný přívooz | ze zásuvky |
87 |
1xpomalé 120 minut |
||
Kamenný přívooz | Řevnice |
datum | * Spotřeba energii |
Průměrná
rychlost km/h |
Ujete km |
|||
Celková spotřeba kWh/100 km |
motor – kWh/100 km |
klimatizace – kWh/100 km | rekuperace – kWh/100 km | |||
16.11 | 16,4kWh | 14,7 |
5,0 | 3,3 | 33 |
73 |
13,4 kWh | 13,0 |
3,9 | 3,5 | 33 |
57 |
|
17.11 | 14,4 kWh | 15,0 | 2.0 | 2.6 | 62 | 84 |
18.11. | 13,6 kWh | 14,0 | 3,1 | 3,5 | 35 | 188 |
19.11. | 14,8 kWh |
15,0 |
3,7 |
3,9 |
39 |
77 |
13,3 kWh |
12,9 |
3,8 | 3,4 | 37 |
65 | |
20.11. |
17,1 kW | 15,8 |
5,6 | 4,3 | 47 |
25 |
15,8 kW | 14,6 |
4,4 | 3,2 | 40 |
81 |
|
21.11. |
15,1 kW | 13,9 | 5,1 | 3,9 | 38 |
30 |
22.11. |
18,6 kW | 15,3 | 7,0 | 3,7 | 38 |
44 |
13,5 kW | 15,2 | 3,2 | 4,9 |
47 |
43 |
|
Spotřeba kWh/100 km -Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut. Auto na elektrický pohon , které má spotřebu 12,7 kWh na 100 km. Provozní náklady na 1 km jsou pak 0,47 Kč. | ||||||
* dle aplikace Škoda Connect |
Naše zkušenosti
Musíme konstatovat, že spokojenost byla jak s vozidlem Škoda Citigo, tak i s možností dobíjení a při využití elektromobilu jsme se naučili hospodárně nakládat s energií i s časem potřebným pro dobití vozidla. Je důležité si rozvrhnout cesty a také hospodařit s energií podle našeho plánu. Pokud ho chceme využívat pouze na cestu do a z práce, pak toto vozidlo plně náš požadavek uspokojuje: Bezproblémové dobíjení, ekonomická jízda a dalším bonusem, že toto vozidlo neznečišťuje své okolí a nevypouští do ovzduší žádné exhalace.
Samozřejmě, síť dobíjecích stanic je již s ohledem na počet prodaných elektromobilů široká, ale může nastat situace, že je dobíjecí stanice v určitém čase již obsazena. Například pro dobíjení v podzemních garážích v ulici Radlická 3216/1g v Praze 5, slouží pro vjezd do garáže aktivní čip PREPOINT, avšak vjezd je možný pro maximálně tři zákazníky PREPOINT zároveň. I s touto alternativou je nutné při využívání elektromobilu počítat. Doporučujeme tedy počítat vždy s delším časem nabíjení z důvodu obsazení dobíjecí stanice. Je však je otázkou času, kdy síť dobíjecích stanic bude s nárůstem počtu prodaných elektromobilů rozšířena.
Hybrid | Elektromobil |
Opel Grandland X Hybrid 4 | |
Peugeot 3008 hybrid | Hyundai Kona Electric SUV |
Honda Jazz | Renault ZOE |
Peugeot 2008 e-GT |
|
DS 3 Crossback e-tense | |
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo |