Po Praze a okolí s elektromobilem a energii od PRE 2

Druhý týden testu s PRE mobilitou jsme se naučili, jakým způsobem nakládat s elektrickým vozidlem v příměstském provozu a zjistili plusy a mínusy tohoto způsobu dopravy. Postupem času si zvykáme na elektromobil a jeho odlišný způsob provozu.

Jak test probíhá a cíl testu

Během našeho testu chceme čtenářům přiblížit elektromobilitu z pohledu praktického každodenního využití a proto v následujících řádcích uvádíme naše první zkušenosti z tohoto pracovního týdne.

Oslovili jsme několik našich spolupracovníků a natrasovali jsme každodenní cesty do práce i z práce a modelovali tak každodenní dojíždění z příměstských částí do centra Prahy. Vzdálenost byla cca 30 km. Výhodou testovací trasy je, že je zde možnost využití dálnice a také možnost cesty po okresní silnici. To také v našem testu v tabulce spotřeby energií budeme zohledňovat. Samozřejmě využíváme elektromobil i k našim cestám po Praze a krátkým cestám v okolí našeho bydliště. Většinu dobíjení chceme realizovat z PREPOINTU. Jelikož akční rádius tohoto elektromobilu je do 200 km, není záměrem zahrnout do testu cesty na delší vzdálenosti.

 

Dalších pět dní testu plus víkend .

Prvním naším dobíjecím místem je PREPOINT na parkovišti nákupního centra Metropole Zličín, druhým dobíjecím místem je Během svátku 17.11. Příbram.

Bohužel první špatná zkušenost s obsluhou parkoviště s nabíjecí stanicí PRE. BDK a PRE point =1 parkoviště , zde probíhala oprava povrchu uprostřed tohoto parkovacího patra. Tedy bezproblémů nájezd k PRE pointu, přesto zavřeno a na dotaz obsluhy i vedení BDK nelez umožnit nabíjení.

Jelikož v tomto týdnu byl státní svátek, rozhodli jsme se k cestě za hranice Prahy, a to do Příbrami. Volba tohoto místa byla z důvodu, že je zde rychlonabíjecí stanice PRE u OMV čerpací stanice poblíž nákupního centra.  Cestu do Příbrami jsme volili po dálnici, tedy 80 % cesty rychlostí 110 km/hod a více. Zde se projevila velká spotřeba elektromobilu při dálničním provozu a byli jsme rádi za možnost rychlého dobití, protože baterie byla téměř vybitá. Zpáteční variantu jsme zvolili po okresních silnicích, a to přes Lochovice a Jince. Tímto způsobem se spotřeba podstatně zmenšila díky zvlněnému terénu silnice, byla ze velké míře využita rekuperace.

Jasným důkazem zde je, že nejbližší budoucnost elektromobility je v městském a příměstském provozu a u vozidla Škoda Cititgo především.

 

Další dny

V dalších dnech (středa, čtvrtek a pátek) jsme již modelovali klasický příměstský provoz. Zde poznámka: námi vytipovaná dobíjecí místa v současné době nouzového stavu bývají většinou volná, a to z důvodu práce z domova uzavření části nákupních center. Přesto však nastane okamžik, kdy se u dobíjecí stanice sejde více automobilů a potom se po vzájemné dohodě u dobíječky vystřídáme. Tato situace je však v současném stavu a v budoucnosti rozšiřováním elektromobility sítě dobíjecích stanic zmizí, ale nyní je třeba s možností strávení delšího času u dobíjecích stanic počítat.

 

Víkend

O víkendu jsme se rozhodli modelovat příměstské rodinné výlety, tedy krátké výlety v okolí Prahy. V sobotu naše cesta vedla pouze do několik málo kilometrů vzdáleného místa – Praha-Radotín, kde jsme u dobíjecí stanice PREPOINT odstavili vůz na hodinu a čtvrt a šli se projít. I toto pomalé nabíjení nám za uvedený čas dostatečně doplnilo kapacitu baterie, a tak jsme se mohli v neděli vypravit na delší výlet do velice kopcovitého terénu, což je druhým negativním aspektem spotřeby energie, a to do Kamenného Přívozu. Tento den poprvé klesla teplota pod bod mrazu a bylo tedy nutné automobil trvale temperovat a toto současně ovlivňuje kapacitu baterií. Přesto jsme v pohodě a s využitím ekonomické jízdy a rekuperace bez větších problém najezdili zhruba 100 km s tím, že spotřeba byla zvýšena díky předehřátí vozu před odjezdem a jak jsem již uvedl díky kopcovitému terénu.

Po návratu jsme tedy využili domácí zásuvky a dobíjeli elektrickou energii pomocí nabíječky dodávané k vozidlu. Díky tomu, že máme v našem bydlišti levnější tzv. noční proud i v odpoledních hodinách, v této dvouhodinové době jsme dobíjeli a kapacita baterií je nyní dostatečná k dojezdu k rychlé nabíječce v Praze. Tím jsme ověřili, že také není problém zvolit variantu dobít automobil přes noc doma a poté ho můžeme po celý den využít v provozu s možností využití nočního levnějšího nočního tarifu se provoz stává hospodárnější a řada automobilů umožňuje nastavit čas dobíjení na palubním počítači. Stejně tak můžeme sledovat průběh nabíjení vozu pomocí aplikací, v našem případě od Škoda Auto.

Výhody a nevýhody zjištěné během tohoto testu.

Velkou výhodou elektromobility je možnost získání energie pro automobil z domácí zásuvky, ekologický provoz ve městě a v příměstském provozu. Za dva týdny jsme zjistili, že naše průměrná dopravní rychlost se pohybuje okolo 30 km/hod. Není tedy nutné závodit a postupem času si zvykáme na heslo elektromobility: čím lehčí noha na plynu, tím plnější peněženka.

V současné době spatřujeme dvě hlavní nevýhody elektromobility: vysoká pořizovací cena automobilu v porovnání se stejným typem s klasickým pohonem a v současné době nedostatek dobíjecích stanic mimo hlavní město a menší počet rychlodobíjecích stanic v hlavním městě. Obě dvě negativa se dají jednoduše vyřešit dotací baterie a rozšířením dobíjecích míst.

 

 

Proč byste měli přejít na elektromobilitu

 Nižší provozní náklady

Doplňování elektrické energie je mnohem levnější, než tankování benzínu nebo nafty. Průměrná cena elektřiny se pohybuje kolem 4,80 Kč/kWh bez využití speciálních tarifů. Nejoblíbenější modely elektromobilů mají spotřebu kolem 15 kWh/100 km, to znamená náklady ve výši 72 Kč na 100 km. Největší poskytovatelé elektrické energie však nabízejí svým zákazníkům speciální tarify pro nabíjení elektromobilů, u kterých platí nízká sazba po dobu alespoň 8 hodin v časovém rozmezí 18:00 až 8:00 ráno. Díky nim se sníží náklady na nabíjení asi o polovinu, a navíc nižší cenu můžete využít pro celou domácnost.

 Nižší servisní náklady

Elektromobily mají méně součástek a jsou tak méně náchylné k poruchám. Je u nich menší riziko drahých závad. Zmínit můžeme například filtry pevných částic, vstřikovače, rozvody a další motorové díly, které podléhají častému opotřebení. Z nákladů na servis navíc odpadají výměny oleje, olejového filtru a svíček, ušetříte i za měření emisí. Při servisu elektromobilu tak budete řešit jen brzdy, které jsou však díky rekuperaci zatěžovány méně než u vozů se spalovacími motory, výměny brzdové kapaliny a pneumatiky.

 Pojištění a další poplatky

Další prostor pro úspory nabízí povinné ručení. Na vozy s elektrickým pohonem se vztahuje nejnižší možná sazba, tedy cena pro vozidla s objemem menším než 1000 ccm. Vlastníci elektromobilů jsou také osvobozeni od plateb silniční daně vozidel určených k podnikatelské činnosti a od 1.1.2020 i od dálničních poplatků.

 Jednodušší „tankování“

S pořízením domácí nabíječky máte „čerpací stanici“ neustále dostupnou ve vlastní garáži. Odpadnou vám cesty k benzínce a plánování, kdy už musíte dojet natankovat, abyste druhý den mohli v klidu vyrazit do práce. Jednoduše nabíjíte tam, kde parkujete, a doplnění energie pro Váš automobil Vás tak nestojí žádný čas navíc.

 Minimální hluk

Elektromobily jsou tak tiché, že musí z důvodů zvýšení bezpečnosti zejména pro chodce a cyklisty vytvářet zvuk nezávisle na pohonu. Oceníte to, když si budete chtít v autě v klidu povídat, a ani po delší cestě vás nebude z neustálého hučení auta bolet hlava. Navíc přispějete ke snížení celkové hladiny hluku ve městech.

 Ekologie

Doprava je v současné době jedním z hlavních činitelů snižujícím kvalitu životního prostředí. Mezi nejvýznamnější negativní dopady dopravy patří vypouštění škodlivých látek do ovzduší a hluk. Podle odhadů pochází z dopravy přibližně 15 % znečištění ovzduší v ČR, ve velkých městech je to dokonce více než 50 %. Silniční doprava se vyznačuje mimořádně vysokým podílem tzv. externích nákladů, jako jsou náklady na budování protihlukových bariér, léčení neuróz z hluku, alergií ze znečištěného ovzduší apod. Zároveň je velmi náročná na spotřebu energetických surovin, zejména ropy. Přechod na elektromobilitu je dnes jedinou efektivní cestou pro zmírnění a zpomalení dopadů dopravy na prostředí, ve kterém žijeme.

 Nové chytré technologie

K elektromobilu si můžete do svého smartphonu stáhnout speciální aplikace, které Vám umožní naplánovat nabíjení v rámci nízkého tarifu, ukážou aktuální stav baterie a očekávanou dojezdovou vzdálenost a pomohou naplánovat delší cestu, pokud během ní budete potřebovat auto dobíjet.

 

Test statistika – 2.týden

Datum Tam zpět km dobíjení čas
Pondělí – 16.11.

Řevnice Praha
Budějovická – Zličín, cesta centrem Prahy  
Praha Řevnice PRE Point Zličín 73 1x rychlé 40 minut
Praha Řevnice
Řevnice Praha
17.11. Řevnice Příbram PRE Point Příbram 1x rychlé 40 minut
cesta tam po dálnici , cesta zpět o okresních silnicích
Příbram Řevnice 84



18.11.
Řevnice Praha PRE Piont Jugoslávská 46 1xpomalé 30 minut
Po Praze PRE Point Černý Most
78 1xpomalé 30 minut
Černá most

 

Praha Řevnice PRE Point Zličín  62 1x rychlé 40 minut
19.11

Řevnice Praha  77
Praha Řevnice PRE Point Zličín   65 1x rychlé 44 minut
20.11.
Řevnice Praha
PRE Point OC Šestka 
81
1x rychlé 55 minut
Praha Řevnice
21.11.

Řevnice Radotín PRE Point Radotín 30
1xpomalé 75 minut

Radotín Řevnice
22.11.

Řevnice Kamenný přívooz ze zásuvky

87


1xpomalé 120 minut
Kamenný přívooz Řevnice

Spotřeba

datum * Spotřeba energii
Průměrná

rychlost

km/h

Ujete km
Celková spotřeba
kWh/100 km
motor – kWh/100 km
klimatizace – kWh/100 km rekuperace – kWh/100 km
16.11 16,4kWh 14,7
5,0 3,3 33
73
13,4 kWh 13,0
3,9 3,5 33
57
17.11 14,4 kWh 15,0 2.0 2.6 62 84
18.11. 13,6 kWh 14,0 3,1 3,5 35 188
 19.11. 14,8 kWh
15,0
3,7
3,9
39
77
13,3 kWh
12,9
 3,8  3,4 37
 65
20.11.

17,1 kW 15,8
 5,6  4,3 47
25
15,8 kW 14,6
4,4  3,2 40
81
21.11.
15,1 kW 13,9  5,1 3,9 38
30
22.11.

18,6 kW 15,3 7,0 3,7 38
44
13,5 kW 15,2 3,2 4,9
47
43
Spotřeba kWh/100 km -Spotřeba je jednou z několika výhod elektromobilů oproti autům na spalovací motory. Průměrná hodnota spotřeby se pohybuje kolem 13 kWh na 100 km. V praxi to znamená náklady zhruba okolo 1 Kč na 1 km, což je výrazně méně než u běžných aut. Auto na elektrický pohon , které má spotřebu 12,7 kWh na 100 km. Provozní náklady na 1 km jsou pak 0,47 Kč.
* dle aplikace Škoda Connect


Naše zkušenosti

Musíme konstatovat, že spokojenost byla jak s vozidlem Škoda Citigo, tak i s možností dobíjení a při využití elektromobilu jsme se naučili hospodárně nakládat s energií i s časem potřebným pro dobití vozidla. Je důležité si rozvrhnout cesty a také hospodařit s energií podle našeho plánu. Pokud ho chceme využívat pouze na cestu do a z práce, pak toto vozidlo plně náš požadavek uspokojuje: Bezproblémové dobíjení, ekonomická jízda a dalším bonusem, že toto vozidlo neznečišťuje své okolí a nevypouští do ovzduší žádné exhalace.

Samozřejmě, síť dobíjecích stanic je již s ohledem na počet prodaných elektromobilů široká, ale může nastat situace, že je dobíjecí stanice v určitém čase již obsazena. Například pro dobíjení v podzemních garážích v ulici Radlická 3216/1g v Praze 5, slouží pro vjezd do garáže aktivní čip PREPOINT, avšak vjezd je možný pro maximálně tři zákazníky PREPOINT zároveň. I s touto alternativou je nutné při využívání elektromobilu počítat. Doporučujeme tedy počítat vždy s delším časem nabíjení z důvodu obsazení dobíjecí stanice. Je však je otázkou času, kdy síť dobíjecích stanic bude s nárůstem počtu prodaných elektromobilů rozšířena.

 

Po Praze a okolí s PRE

Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
Peugeot 2008 e-GT
DS 3 Crossback e-tense
Nyní v testu : PRE Škoda Citigo