Peugeot 508 SW GT BlueHDi 180 S&S EAT8 a srovnání s hybridním modelem 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8

Naše redakce testovala pro porovnání  Peugeot 508 SW GT BlueHDi 180 S&S EAT8 pro porovnání se stejným testovaným modelem v kombinaci benzín + elektrický pohon 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8. Naší snahou bylo objektivně zhodnotit výhody a nevýhody obou variant.


První dojmy

Tento automobil v námi testované verzi byl vybaven dalšími prvky, jako otevírací střecha, masážní sedadla a velice vkusně provedeným interiérem. Vozidlo bylo vybaveno dieselovým motorem. Naše první dojmy byly více než dobré. Avšak my jsme se nezaměřili na vybavení a doplňky, ale především na přínos pro řidiče, a v prvé řadě jsme sledovali ekonomický rozměr tedy spotřebu vozidla. Pro objektivní zhodnocení konstatujeme, že vozidlo je příjemné, interiér velmi vstřícný, ovládací první dobře dosažitelné a motor v rámci možností klasického – tomto případě dieselového – pohonu není hlučný.

 

Interiér vozu – zadní sedačky

 

Porovnání dvou modelů různého provedení

 

Jízda ve městě a po okresních silnicích

Již po několika kilometrech jsme pociťovali, že toto vozidlo, které neobsahovalo další pohonnou jednotku a baterii je díky nižší váze poněkud méně stabilní a když se v dalších dnech objevila na silnici námraza, bylo nutné styl jízdy více přizpůsobit tomuto vozidlu. První pocit tedy byl, že těžší vozidlo s baterií je stabilnější. Podotýkáme však, že u obou modelů se jedná o vysoce kvalitní sportovně-rodinný vůz, který přináší velmi dobrý pocit z jízdy. Jízda s dieselovým pohonem na okresních silnicích a ve městě měla určitá specifika a když není možnost volby využití alternativního pohonu, je zřejmé, že v městském provozu dieselový motor má podstatně větší spotřebu než elektrický motor.

Jízda po okresních silnicích

Samotné vozidlo, aby bylo schopné provozu, aniž se pohne o jediný metr vpřed, aby svítilo a topilo, spotřebovává naftu. Na rozdíl od elektropohonu, který můžeme ve městě přepnout a díky rekuperaci ve své podstatě máme téměř nulovou spotřebu. Pro městský provoz tedy i v tomto provedení vítězí hybridní pohon.
Na okresních silnicích byla velkou výhodou u vozidla s hybridním pohonem jeho větší hmotnost, která dle našeho úsudku způsobovala větší stabilitu vozu a vyrovnanější pocit z jízdy.

Poznámka ke spotřebě

V naší redakci se dlouhodobě snažíme testovat automobily na elektrický nebo hybridní pohon. U tohoto srovnávacího testu bylo naším záměrem v podobných podmínkách srovnávat  těžko porovnatelné. Jelikož je nasnadě, že s hybridním pohonem s kvalitním dobíjením se dostaneme na neskutečně nízké hodnoty spotřeby benzínu, což u nás činilo 3,8 l/100 km , což s dieselovým pohonem bylo naprosto nemožné. Naše snaha byla jezdit co možná nejúsporněji a spotřeba se dostala kolem 6 l nafty/100 km. To je sice vysoce ekonomické, ale stále nedosahuje spotřeby s výše zmíněným automobilem na hybridní pohon. Na druhou stranu je třeba poznamenat, že je nutné pro ježdění s hybridním elektromotorem přemýšlet o způsobu jízdy o dobíjení a dalších aspektech, které u vozidel na klasických pohon odpadají. Vždy je to něco za něco. Ale spočítáme-li si úsporu, musíme konstatovat, že budoucnost patří hybridním motorům, tedy kombinace elektro + benzín či čistá elektromobilita.

 

 

Dálnice a rychlostní komunikace

Naopak na dálnicích a rychlostních komunikacích klasické pohonné jednotky u automobilu dostávají velké plus, protože díky letitému vývoji a ekonomickému přístupu ke spalování paliva dokáží i za nejvyšší povolené rychlosti pracovat v ekonomickém módu. Zde právě po většinu času hybridní jednotky, pokud nastavíme využití obou jednotek jak elektromotoru tak klasického benzínového motoru jr nevýhodou protože vyšší váha vozidla způsobuje vyšší spotřebu a elektromotor a jeho baterie na dálnici při využití maximálně povolené rychlosti s předpokládaným dojezdem 70 km vydrží maximálně polovinu vzdálenosti. Tedy zde námi testovaný automobil prokázal lepší službu a částečně byl i ekonomičtější. Pokud toto srovnání budeme vztahovat jen na čistou elektromobilitu, tak na rychlostních komunikacích a dálnicích stále zatím vítězí klasický pohon proti elektromobilům. A to především ve spotřebě energií. V cenových parametrech je tomu jinak, ale pokud bychom chtěli ujet vzdálenost Praha-Brno, tak vítězí automobil s dieselovým motorem a to jak s hlediska času tak s největší pravděpodobností i z hlediska spotřeby. Protože při jízdě s automobilem s hybridním pohonem by bylo třeba po zhruba 100 km zastavit a baterii dobít, což zabere zhruba 40-60 minut.

Jízda po dálnici

Závěrem

Stále na celosvětovém i našem trhu s automobily jsou hybridní pohony ve velké menšině oproti dieselovým a benzínovým motorům a v České republice není zatím síť dobíjecích stanic natolik hustá a zkušenosti s těmito automobily jsou zatím malé, že bude třeba určitý čas, aby si řidiči zvykli na automobily s hybridním provedením, či dokonce aby automobily v elektrickém provedení ovládla města. Také nesmíme zapomenout na pořizovací cenu hybridních a elektrických vozidel, která je v porovnání s automobily na klasický pohon podstatně vyšší. Ale je velice dobré, že se po mnoha letech objevují možnosti výběru pohonu vozidel, každý má samozřejmě své klady a zápory, v naší redakci se přikláníme v automobilům na hybridní pohon, alternativní pohon a k elektromobilům.

Peugeot 508 SW GT BlueHDi 180 S&S EAT8

 

 

Zavazadlový prostor

 

 

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 7 Dobré jízdní vlastnosti
Pocit z jízdy 7 Výborný
Pohodlí 7 Splňuje pořadavky své kategorie
Ovládání vozidla 7 uspokojivé
Dojezdová vzdálenost 6   spotřeba odpovídá vozidlu
Design vozidla 8 Vynikající
Průměr 7 1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 230 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Jičín. Lázně Bělohrad
250 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Praha a okolí 45 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Karlštějn 75 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz
Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE Mitubishi Outlander PHEV 4×4
Citroën C5 Aircross  
Renault CLIO E-TECH Hybrid  

 

S Peugeotem 508 SW GT HYBRID 225 e-EAT8 dojedeme levně až na druhý konec naší země