Mitubishi Outlander PHEV 4×4 -automobil velikosti slona s hbitostí šelmy

Naše redakce dostala k testování první automobil od japonského výrobce Mitsubishi. Jednalo se o Outlander PHEV 4×4 hybrid. Tento vůz na rozdíl od předchozích námi testovaných plug-in hybridů nabízí zcela jiný koncept elektromobility.

První dojmy

Jelikož se jednalo o první seznámení s automobilem této japonské značky, byl nám vůz před předáním k testování podrobně představen. Tedy nedošlo na naši klasickou metodu „bankovní lupič“, ale odjížděli jsme instruováni, co všechno vůz umí a jakým způsobem ho můžeme využívat. Prvním naším překvapením byl koncept tohoto vozidla. Jedná se o plug-in hybrid, ale ve své podstatě jde o elektromobil, protože hlavní a podstatnou hnací jednotkou jsou dva elektromotory poháněné baterií, která je průběžně dobíjena benzínovým motorem. Tento koncept nám připomněl dieselelektrické lokomotivy na železnici, kdy dieselový motor vyrábí energii, pohání generáto a ten dodává energii pro elektromotor.

Zde je řešení trochu odlišné a to tak, že přibližně ze dvou třetin  je pohon automobilu tvořen elektromotory a spalovací motor v případě vybití baterie dodává energii do baterií a v oněch málo procentech je přímým převodem přiveden k nápravě a například při nutnosti velice rychle akcelerovat je jedním převodem připojen k hnací nápravě. Proto tento automobil neobsahuje žádnou převodovou jednotku. Další unikátností tohoto vozidla je vysoce kvalitní rychlodobíjení. Což také není u plug-in hybridů standardem.

První dojem z tohoto automobilu byl více než dobrý a po adaptaci na velký prostor a velký vnější rozměr jsme ho ohodnotili jako naprosto špičkový vůz.

Interiér vozidla

Interiér vozidla je velmi pohodlný a prostorný. Přední sedadla poskytují oporu v zatáčkách umístění ovládacích prvků je ergonomicky uspořádané. Na displeji můžete průběžně sledovat hospodaření s energiemi. A pokud jde o zavazadlový prostor, ten je skutečně velkorysý.

Jízda po městě a okresních silnicích   

Jelikož se jedná o pohon všech čtyř náprav s několika možnými variantami využití ( Podle podmínek můžete zvolit režim „normal“,režim „sport“, režim „snow“ a režim „lock“ určený pro prašné nebo štěrkové cesty),  neváhali jsme absolvovat s tímto vozidlem ve složitých zimních podmínkách dlouhé cesty po okresních silnicích a dokonce i po zasněžených úsecích a po celou dobu nám tento vůz poskytoval pocit bezpečí a komfort při jízdě. Využili jsme i režim “SNÍH“ a vozidlo si po celou dobu zachovávalo stabilitu a vykazovalo výborné jízdní vlastnosti. Jelikož v tomto zimním období se střídá sníh s deštěm, silnice jsou někdy promrzlé, někdy ošetřené solí – tento automobil si udržel v každém ohledu a s využitím řady bezpečnostních prvků vysokou kvalitu jízdy. Navíc zpráva,která jistě potěší většinu uživatelů automobilů : ověřili jsme si,že s tímto vozidlem je možné po těchto komunikacích při dodržení dostatečného dobíjecího rytmu se dostat na spotřebu kolem 2,5 l/100 km. Vozidlo je totiž  vybaveno sofistikovanou rekuperací a pod volantem naleznete dvě páčky, které se normálně používají  při řazení, zde je funkce přizpůsobena rekuperačním cyklům. Zjednodušeně: při klesání a dobržďování si páčkou vpravo aktivujeme cyklus B – dobíjení baterie rekuperací a levou páčkou určujeme intenzitu až do stupně B5.

Např. dojíždíme-li ke kruhovému objezdu, který je v klesání, tak zařadíme stupeň B1 či B 0 postupně začínáme zpomalovat, abychom kruhový objezd mohli projet, při vjezdu na kruhový objezd přidržíme pravou páčku déle a dostaneme se do cyklu D a plynule projedeme kruhový objezd, jelikož disponujeme náhonem na všechny čtyři nápravy. Při tomto manévru nespotřebujeme žádný benzín a naopak rekuperačním procesem dodáváme energii do baterií. Opravdu můžeme potvrdit, že tento automobil je schopen v ekonomickém rytmu, který nespočívá v tom, abychom se po okresní silnici loudali rychlostí 30 km/hodinu, nýbrž využili standardní rychlosti 90 km/ hod, se dostat na spotřebu okolo 3 l/100 km. To však předpokládá, že musíme baterii, která má určitou kapacitu v určitém rytmu dobíjet, což při dobití do 80% kapacity zabere zhruba 20 min.

Svými rozměry tento automobil nevyzývá k využívání v městském provozu. Musíme však konstatovat, že po seznámení s velikostí vozu a srovnání se s jeho délkou více než 4, 5 m a výškou více než 1,5 m je i v městském provozu ekonomický a pohodový. Samozřejmě musíme hledat dostateční prostor pro zaparkování, ale parkování nám ulehčí asistenční prvky a kamery, a to jak kamera pro couvání, tak boční kamera, která nám sleduje vzdálenost od obrubníku ato i během jízdy. Samozřejmostí jsou čidla rozmístěná po celém obvodu vozidla. Spotřeba díky využití elektromobility je ve městě také maximálně příznivá.

Jízda po dálnicích a rychlostních komunikacích

Vozidlo bylo za povětrnostních podmínek v zimním období jako ryba ve vodě. Vyzkoušeli jsme jízdu v mokru, sněhu, námraze, za deště s tím vším si Mitsubishi Outlander poradil. Při nastavení adaptabilního tempomatu bezpečným rozestupem za vozidly uháníte maximální povolenou rychlostí po dálnici a vozidlo se povětrnostním podmínkám dokáže přizpůsobit. Samozřejmě na ledu, vyšší vrstvě sněhu musíme rychlost přizpůsobit, ale v každém ohledu se můžeme na vůz spolehnout, a to i pokud se jedná o souvislou vrstvu sněhu – můžeme využít režim „SNOW“ a pokračovat v jízdě.  Na dálnicích jsme byli stejně jako na ostatních komunikacích s vozidlem naprosto spokojeni.

Mitsubishi Outlander PHEV 4×4

Závěrem:

Se značkou Mitsubishi jsme měli z doby dávno minulé jsme měli  již jednu zkušenost : tehdy se jednalo také o hybrid – LPG + benzín. Nyní konstatujeme, že vůz majestátních rozměrů byl po celou dobu testu přívětivý, vstřícný a přinášel do řízení pohodu a i po celodenním výletu, s najetou vzdáleností delší než 500 m za obtížných povětrnostních podmínek jsme nepociťovali po vystoupení z vozu větší únavu. Protože řízení bylo pohodové a snoubí se zde technika s praktičností . Některé prvky, které jsou využívány v dnešních moderních vozidlech, jako např. asistent řízení zde není aplikován, ale zastupují ho výstražné signály po vyjetí z pruhu či přiblížení se k překážce. Musíme konstatovat, že tento přístup k bezpečnosti je pro mnoho řidičů lepší, než když můžete pustit volat a automobil řídí sám.

Hodnocení vozidla – www.cysnews.cz 
Hodnotící parametr Body Poznámky
Jízdní vlastnosti 9 Sedí na silnici skvěle
Pocit z jízdy 10 Vynikající
Pohodlí 9 Výborné
Ovládání vozidla 8 Výborný
Dojezdová vzdálenost 9 velmi nízká spotřeba
Design vozidla
7
Praktický
Průměr
9
1 – nejhorší , 10 – nejlepší
 
Dny testu Místa Cca km silnice , zajímavosti
den první Praha a okolí 67 km okresní silnice, městský provoz,
den druhý Praha a okolí 100 km okresní silnice, městský provoz, dálnice
den třetí Praha 148 km okresní silnice, dálnice,
den čtvrtý Mladá Boleslav
189 km okresní silnice, , dálnice
den pátý Jilemnice 301 km okresní silnice, dálnice
den šestý Praha 95 km okresní silnice, městský provoz
Testované automobily – www.cysnews.cz
Hybrid Elektromobil
Opel Grandland X Hybrid 4

Honda e

Peugeot 3008 hybrid Hyundai Kona Electric SUV
Honda Jazz Renault ZOE
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV. Peugeot 2008 e-GT
DS 7 CROSSBACK DS 3 Crossback e-tense
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip Peugeot 208 e GT
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE
Citroën C5 Aircross

 

Renault CLIO E-TECH Hybrid

 

Informace ze stránek výrobce

  • NEJPRODÁVANĚJŠÍ PLUG-IN HYBRID V EVROPĚ (NAPŘÍČ VŠEMI SEGMENTY) V LETECH 2015, 2016 A 2017
  • CELOSVĚTOVĚ NEJPRODÁVANĚJŠÍ PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV V ROCE 2017
  • SVĚTOVÉ SILNICE UŽ BRÁZDÍ PŘES 250 000 OUTLANDERŮ PHEV 4X4
  • MAXIMÁLNÍ SYSTÉMOVÝ VÝKON HYBRIDNÍHO POHONU 224k
  • POKROKOVÁ TECHNOLOGIE PLUG-IN HYBRID
  • DOJEZD ČISTĚ NA ELEKTŘINU 54 KM
  • UNIKÁTNÍ POHON 4X4 S-AWC
  • PROSTOR, KVALITA, KOMFORT A BEZPEČÍ VELKÉHO SUV
  • 8 LET ZÁRUKA NA BATERII POHONU
  • MOŽNOST STANDARDNÍHO I RYCHLÉHO DOBÍJENÍ

Více informací naleznete ZDE


Testované automobily 2020 – elektromobily a hybridní vozy

Elektromobil
Honda e
Hyundai Kona Electric SUV
Renault ZOE
Peugeot 2008 e-GT
DS 3 Crossback e-tense
Peugeot 208 e GT
Hybridní auta
Opel Grandland X Hybrid 4
Peugeot 3008 hybrid
Honda Jazz
MĚSÍČNÍ TEST PRE Škoda Citigo e iV.
DS 7 CROSSBACK
Suzuki Ignis 4×4 mild-hybrid all grip
Ford Focus mild-hybrid ST-LINE
Citroën C5 Aircross