Historická lesní úvraťová železnice Vychylovka

Historická lesní úvraťová železnice tvoří součást Muzea kysucké vesnice v Nové Bystrici – Vychylovce. Je zachovanou a funkčně obnovenou částí bývalé Kysucko-oravské lesní železnice, která vznikla v roce 1926 spojením lesních železnic vybudovaných v roce 1915 – 1918, kysucké – z Oščadnice do Chmury (Nová Bystrica, část Vychylovka) a oravské – z Lokca do Erdútky (nynější Oravské Lesné). Spojení obou železnic se uskutečnilo vybudováním spojovací trati z Erdútky do Chmury. Po spojení dosáhla celková délka Kysucko-oravské lesní železnice  přes 110 km, z toho 61 km hlavní tratě, zbytek tvořily odbočky, které se budovaly, rušily, prodlužovaly nebo zkracovaly podle potřeby odvozu vytěženého dřeva.

Historická lesní úvraťová železnice Vychylovka

Vážení návštevníci, vzhľadom na prebiehajúcu rekonštrukciu Historická lesná úvraťová železnica od 1.5.2022 do odvolania nepremáva!

Provoz  byla ukončena na konci roku 1971 z důvodu jejího zrušení a kromě 8 km dlouhého úseku Chmúra – Tanečník, ve kterém se nacházel cenný souvraťový systém, byla ostatní trať demontována. Pomocí souvraťového systému se překonávalo větší převýšení (217,69 m) na poměrně krátkém úseku (vzdušnou vzdálenost 1500 m). Souvraťový systém Historické lesní úvraťové železnice  je jeden ze dvou, které se do současnosti zachovaly v Evropě.

V roce 1974 převzalo zachovanou část zrušené Kysucko-oravské lesní železnice  do správy Kysucké muzeum v Čadci se záměrem její funkční obnovy a nového společenského využití formou muzejní železnice v národopisné expozici. Vedle rekonstrukci 2,7 km dlouhé části trati v úseku Chmúra – Kubatkem, která zčásti procházela přes areál expozice v přírodě, se muzeum zaměřilo i na doplnění kolejového vozidla. Po zahájení provozu Muzea kysucké vesnice se na zachované části železnice probíhaly ukázkové jízdy historických vlaků.

Po generální opravě tratě v úseku Kubatkem – Beskyd, zachované a funkčně obnovené části železnice, která od roku 1991 nese název Historická lesní úvraťová železnice, začala od roku 1995 osobní doprava v úseku Kubatkem – Chmúra – 1. úvrať, čímž začala Historická lesná úvraťová železnica  plnit funkci muzejní železnice a stala se samostatnou expozicí Kysuckého muzea.

Železnice jezdí během sezónní provozu v měsících květen – říjen.

 

Zdroj a foto: Kysucké muzeum v Čadci

Více informací naleznete ZDE