Poznejte region Waldviertel projížďkou parním vlakem na železnici Waldviertelbahn

Již více než 115 let jezdí parní a dieselové lokomotivy mezi Gmündem, Groß Gerungs a Litschau přes „sever“ Dolního Rakouska. Waldviertelbahn vede po úžasné trase lesem, kolem rybníků a impozantních žulových skal. Zažijte cestu, která vám poskytne nový pohled na Waldviertel.

Waldviertelbahn

Pestrý program akcí a četné výlety a nostalgické jízdy dieselovými nebo parní lokomotivami s občerstvením činí z výletu na Waldviertelbahn  jedinečný zážitek.

Úzkorozchodná železnice přepravovala lidi a zboží po celé století. Očekávání, která byla vznesena při slavnostním zahájení, téměř zničily dvě světové války.

V červenci 2001 došlo k obnovení provozu na „Schmalenu“. Smlouva mezi NÖVOG a ÖBB proto zajistila od roku 2001 rozsáhlou turistickou dopravu na úzkokolejné železnici.

Tipy na výlety

  • Litschauer Eisenbahn-Museumswaggons
  • Muzeum vagonů s parní lokomotivou 298.206 v Langschlag
  • Sonnseitn Alpakahof
  • Bizoní ranč
  • Pastvina vodních buvolů v přírodní rezervaci Lainsitzniederung
  • Glasschaugarten in Alt Nagelberg

Nostalgické jízdy s parní lokomotivou

Nostalgické jízdy  s parní lokomotivou Mh.1 nebo Mh.4 se konají každou 1. a 3. sobotu v měsíci mezi Gmündem a Groß Gerungs a každou 1. a 3. neděli v měsíci mezi Gmündem  a Litschau.

Waldviertelbahn – tématické jízdy Foto:Wwaldviertelbahn

Tématické jízdy

Příroda, kultura a gastronomie Waldviertelu

Trasa Waldviertelbahn nabízí četné možnosti výletů v této jedinečné rekreační destinaci. Od západního vlaku ke bulášovému vlaku po kapří expres: Waldviertelbahn má pro každého ten pravý zážitek.

Také v roce 2020 na vásčeká rozmanitá nabídku tematických výletů na oblíbené úzkorozchodné železnici. Pro inspiraci si prohlédněte jízdní řád  roku 2020:

Jízdní řád Waldviertelbahn 2020

Více informací naleznete ZDE

Waldviertler Schmalspurbahnen

je síť tří úzkorozchodných železničních drah o rozchodu 760 mm, která má výchozí bod v dolnorakouském Gmündu. Původně však dráhy vycházely z dnešního nádraží České Velenice. Železniční provoz na této síti úzkorozchodných drah má dnes převážně turistický charakter. Denně jezdí v roce 2017 vlaky na obou tratích pouze v červenci a srpnu. Většina spojů je obsluhována motorovými vozy řady 5090. V jízdním řádu jsou ale vyznačeny dny, kdy jsou vlaky vedeny i jinými vozidly včetně parních lokomotiv. Všechny vlaky na této úzkorozchodné síti provozuje dopravce NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsgesellschaft). Partnerskou úzkorozchodnou drahou jsou Jindřichohradecké místní dráhy. Obě úzkorozchodné dráhy spojuje nejen partnerství, ale i existující plán na jejich kolejové propojení.

Provoz waldvirtelských úzkorozchodných drah byl zahájen v roce 1900 na severní trati do Litschau. V roce 1902 byla otevřena první část jižní tratě, jejíž stavba byla technicky náročnější. V roce 1903 pak dosáhla i jižní větev své cílové stanice Groß Gerungs. Po rozdělení Gmündu na českou (České Velenice) a rakouskou část (Gmünd) v roce 1919 se nádraží úzkorozchodné dráhy ocitlo na české straně. Dne 20. 1. 1922 zahájilo provoz nádraží v Gmündu, které vzniklo přestavbou původní železniční zastávky. Waldviertelské úzkorozchodné dráhy od té doby vycházely z tohoto nádraží. Výtopnu a dílny v Českých Velenicích ÖBB využívaly až do července 1945. Do roku 1951 pak úzkorozchodná trať Gmünd – Litschau vytvářela krátký peážní úsek na československém území. Ten byl zrušen po výstavbě přeložky tratě na rakouskou stranu státní hranice. Ve stopě původního trasování úzkorozchodné dráhy do Českých Velenic dnes najdeme lávku přes řeku Lužnici tvořící Hraniční přechod České Velenice-lávka / Gmünd II.

Od roku 1986 se úzkorozchodné dráhy potýkaly s existenčními problémy. Dopravce ÖBB si brzy uvědomil turistický potenciál drah. Díky tomu bylo zachováno mnoho původních parních lokomotiv, které jsou dodnes využívány k nostalgickým jízdám. V roce 2001 převzal provoz dopravce NÖVOG. Dopravce NÖVOG  provozuje úzkorozchodné dráhy v sezónním režimu jako turistickou atrakci.

Tratě

Gmünd – Litschau

Délka tratě je 25 kilometrů. Z Gmündu vede na sever. Zajímavostí je, že se od roku 1902 až do dnes objevují plány na propojení této tratě s železniční tratí z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, která má stejný rozchod. Toto propojení o délce 12 km by mělo vzniknout mezi Novou Bystřicí a Litschau

Alt-Nagelberg – Heidenreichstein

Odbočná trať vycházející ze stanice Alt-Nagelberg (v obci Brand-Nagelberg) na trati z Gmündu do Litschau. Její délka je 13 kilometrů.

Gmünd – Groß Gerungs

Mladší a zároveň nejdelší z trojice tratí, která měří 43 kilometrů. Z Gmündu vede na jih. Trať je vedena převážně ve skalnatém terénu, proto zde najdeme dva železniční tunely a také několik mostů, a viaduktů.

Zdroj: Wikipedie