Top news

Parním vlakem na Knížecí velikonoce na Křivoklátě

O velikonočním víkendu  se můžete svézt parním vlakem na tradiční křivoklátské vítání jara.

Pokud vás více než lidové tradice zajímá technika, pokračujte Křivoklátským expresem až do Lužné u Rakovníka a navštivte železniční muzeum.

Termín:

20. a 21. dubna 2019

O velikonočních svátcích se údolím Berounky vydá na svou tradiční cestu Křivoklátský expres. Vlak v čele s lokomotivou Šlechtična odjede z pražského smíchovského nádraží v 9:23 hodin. Po půlhodinové zastávce v Berouně, nutné k objetí lokomotivy, vyrazí vlak dále proti toku řeky Berounky přes Nižbor a Zbečno až k majestátnímu gotickému hradu Křivoklát.

Knížecí velikonoce na Křivoklátě

Na Křivoklátě jsou pro návštěvníky připraveny každoroční oslavy příchodu jara v podobě staročeského a řemeslnického jarmarku. Ten doplňuje bohatý kulturní program s možností absolvovat i komentované prohlídky, původně přemyslovského hradu. Po předložení jízdenky z parního vlaku získáte slevu na vstupné na prohlídku hradu.

Z Křivoklátu pokračuje parní vlak přes město Rakovník až do Lužné u Rakovníka, kde mají milovníci historie a techniky možnost navštívit železniční muzeum Českých drah, které si v letošním roce připomíná dvacet let od svého otevření.

Jízdní řád

Tam Stanice Zpět
odj. 9:33 Praha-Smíchov příj. 18:44
9:55–10:29 Beroun 17:46–18:14
11:01–11:07 Křivoklát 16:47–17:02
11:27–11:54 Rakovník 16:00–16:29
příj. 12:06 Lužná u Rakovníka odj. 15:48



Prodej jízdenek:

Jízdní doklady se prodávají u všech pokladen ČD od 21. 3. 2019. Součástí jízdenky zakoupené v předprodeji je i zajištění místa k sezení. 

Jízdenky lze zakoupit také u průvodčího ve vlaku, bez garance místa k sezení. Jízdní doklady zakoupené ve vlaku se prodávají bez přirážky k jízdnému.

 

Program

Hrad Křivoklát

Jako tradičně si budete moci prohlédnout širokou nabídku zboží na velikonočním jarmarku, ochutnat mnoho dobrot a užít si celodenní program na I. nádvoří.

O hudební a taneční prvek se postarají folklórní soubory a kapela Klamovka. Děti zabaví divadlo eMILLIon či písničky Gábiny a Katky. Nebude chybět kejklíř Vojta Vrtek nebo Křivoklátský flašinetář.

V sobotu a neděli se také očekává příjezd knížete a kněžny z Fürstenberku (ve 13 hodin).

 

Lužná u Rakovníka

 V železničním muzeu se každou hodinu konají komentované prohlídky areálu s průvodcem.

 

Více informací naleznete ZDE

 

Lokomotiva Šlechtična

Lokomotiva 475.1 je univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947–1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy v celkovém počtu 172 kusů, z nichž však bylo posledních 25 dodáno do KLDR. Pro svůj elegantní vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Lokomotivy byly určeny pro vozbu dálkových rychlíků, osobních vlaků a také příležitostně rychlých nákladních vlaků.

Lokomotivka Škoda v Plzni uplatnila při výrobě této řady nejmodernější technologie a konstrukční prvky používané v té době v zahraničí. V našem provozu se tak objevila lokomotiva s novými konstrukčními prvky, které se při konstrukci parních kotlů dosud nepoužívaly. Jedná se zejména o spalovací komoru a varník. U některých lokomotiv byla použita valivá ložiska. Protože se nové prvky osvědčily, byly použity i při konstrukci další, větší lokomotivy řady 556.0 pro nákladní dopravu.

Stroje řady 475.1 sloužily více než 30 let a pro svou spolehlivost a zároveň jednoduchou obsluhu si získaly mezi lokomotivními četami i dílenským personálem oblibu. S přibývajícím stářím přecházely na méně důležité výkony a vedlejší tratě, kde nahradily starší stroje. Prošly také několika rekonstrukcemi, mezi ty nejdůležitější patří dosazení mechanických přikladačů a nových dyšen typu Kylchap. Od poloviny 60. let byly postupně vyřazovány a s dodávkami nových motorových lokomotiv v sedmdesátých letech se jejich počty dále snižovaly, avšak značná poruchovost nových motorových lokomotiv řady T 478.3 vedla k prodloužení služebního nasazení o další léta. Poslední stroje této řady vydržely v provozu až do roku 1980.

Zdroj: Wikipedie