Parním expresem do Polska do železničního muzea ve Slezské Javořině

Pardubický kraj si pro vás ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku připravil mimořádnou jízdu historického parního expresu. Ta se uskuteční v sobotu 30. října 2021 a spojí Pardubický kraj s polským Dolnoslezským vojvodstvím. Parní express vydá z Ústí nad Orlicí přes Letohrad a Lichkov až do Polska, kde zastaví v Kladsku, městě Dzierżoniów a dojede až do železničního muzea ve Slezské Javořině.

„Tato jízda je symbolická, protože je součástí našeho plánu na vybudování železničního muzea v Dolní Lipce ve spolupráci s Muzeem starých strojů a technologií v Žamberku a polskými partnery. Chtěli bychom připravit projekt pro uplatnění v operačním programu Interreg Česká republika – Polsko, tedy projekt financovaný z evropských fondů. Prvním krokem je podpis memoranda o spolupráci s našimi polskými partnery, což bychom rádi učinili právě v rámci této jízdy, která spojí Ústí nad Orlicí s polskou Slezskou Javořinou, kde se nachází velké železniční muzeum,“ řekl hejtman Martin Netolický.

Přesný jízdní řád vlaku je v tuto chvíli upřesňován. Cestující se však budou moci těšit na parní expres, který jezdil na trase z Ústí nad Orlicí do Lichkova a do Hanušovic v průběhu letních prázdnin. „Předpokládáme, že bychom vyrazili z Ústí nad Orlicí v půl deváté ráno a přes Letohrad a Lichkov bychom se dostali do Polska, kde bychom se přes Mezilesí a Kladsko dostali do města Dzierżoniów a pokračovali do našeho partnerského železničního muzea ve Slezské Javořině a v odpoledních hodinách bychom se vraceli zpět s tím, že příjezd do Ústí nad Orlicí očekáváme okolo osmé hodiny večerní zpět. Je to ideální šance nejen pro rodiny s dětmi podívat se do tohoto muzea,“ uvedl Michal Bednář z Muzea starých strojů a technologií ze Žamberka.

Sbírka železničního muzea ve Slezské Javořině

Sbírka železničního muzea ve Slezské Javořině se skládá z více než 150 železničních vozidel od let 1880 do 70. let minulého století. Sbírka obsahuje mimo jiné více než 40 parních lokomotiv německé, polské, americké a anglické výroby, dieselových a elektrických lokomotiv a sbírku vagónů a specializovaných železničních vozidel.

  • Ústí and Orlicí -8:53
  • Letohrad – 9.10
  • Jablonné nad Orlicí -9:20
  • Lichkov – 9:35
  • Międzylesie – 9.45
  • Bystrzyca Kłodzka – 10.10
  • Kłodzko – 10 37
  • Kamieniec Ząbkowicki – 11 05
  • Dzierżoniów – 12.15
  • Jaworzyna – 13.35 – 15.00
  • Dzierżoniów – 15 35
  • Kamieniec Ząbkowicki – 16.35
  • Kłodzko – 17.35
  • Bystrzyca Kłodzka – 18.00
  • Międzylesie – 18.25
  • Lichkow – 18.45
  • Ústi nad Orlicí cca 19.30

Časové polohy vlaku jsou zatím orientační.

 Jízdné

Úseky:

  • Ústí nad Orlicí – Letohrad
  • Jablonné nad Orlicí – Lichkov
  • Międzylesie – Bystrzyca Kłodzka – Kłodzko
  • Kamieniec Ząbkowicki – Dzierżoniów
  • Jaworzyna

 

Ceny za úseky:

1 úsek 85,-, poloviční 70,-

2 úseky 120,-, poloviční 90,-

3 úseky 155,-, poloviční 110,-

4 úseky 190,-, poloviční 130,-

5 úseků 225,-, poloviční 140,-

Prohlídka železničního muzea v Dzierżoniówe a Jaworzyne Slazskej – 150,-

Speciální nabídka zpáteční jízdenku Ústi nad Orlicí – Jaworzyna s prohlídkou železničního muzea – 500,-, poloviční 300,-

Pro další dotazy a rezervaci jízdenek napište na: muzeum@starestroje.cz

Lokomotiva 555.0153

Parní lokomotiva 555.0153 je jedna z dochovaných lokomotiv řady 555.0 (původně DRB řada 52) v Česku. Jejím majitelem je Klub historie kolejové dopravy (KHKD) a v současné době je provozní.

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1944 ve Floridsdorfu s výrobním číslem 16968, byla předána DRB a označena BR 52.7620. Po válce zůstala v Československu jako válečná kořist. V roce 1960 byla prodána do Jugoslávie do uhelných dolů Kreka. Dostala nové značení 33-502 a pracovala tam až do roku 1990. V roce 1991 ji (spolu s dalšími pěti lokomotivami stejné řady) zakoupil rakouský spolek 1. ÖSEK, od něj lokomotivu v roce 2001 odkoupil KHKD. Mezi říjnem 2001 a listopadem 2002 prošla lokomotiva generální opravou v dílnách ŽOS České Velenice. Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonala v únoru 2003.Vzhledem k tomu, že se v té době jednalo o jedinou provozní „Němku“ v Česku, byla velmi žádaná filmaři, především pro natáčení filmů z období 2. světové války. Hrála například ve filmu Poslední vlak z roku 2006.

Zdroj: Wikipedie

 

Kalendář parních vlaků 2021