Parní vlaky vyjedou na Králicko i letos, tentokrát pod hlavičkou Leo Express

Tradice jízd historických parních vlaků bude zachována i v letošním roce. Pardubický kraj si jízdy objedná u dopravce Leo Express, který je zajistí ve spolupráci s Muzeem starých strojů v Žamberku. Oproti předchozím letům budou vlaky jezdit o pěti srpnových sobotách a mimořádně také o státních svátcích 28. října a 17. listopadu. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává nezměněna.

„Vzhledem k epidemiologické situaci jsme dlouho nevěděli, zda historické vlaky na Králicko vyjedou i v letošním roce. I díky postupnému rozvolňování jsme se nakonec domluvili se společností Leo Express a Muzeem starých strojů v Žamberku, že jízdy budou i letos, i když v časově pozměněném režimu a v celkovém počtu sedmi jízd, které budou ve všech případech čistě parní a nebude tak docházet ke střídání s motorovou soupravou. Trasa z České Třebové do Hanušovic zůstává stejná jako v posledních letech,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

V čele soupravy, která by měla vyrazit v rámci sedmi jízd, je lokomotiva 431.032 Ventilovka. „Tato lokomotiva byla vyrobena v roce 1927 a bude vypravena s pěti historickými vozy, z nichž jeden bude s možností občerstvení a druhý služební například pro přepravu kol či kočárků. V případě nepříznivých klimatických podmínek a zákazu provozování parních lokomotiv bude připravena lokomotiva T435 Hektor z roku 1958. U parní soupravy je plánovaná kapacita 190 osob,“ doplnil hejtman Martin Netolický.

Lokomotiva Ventilovka

Doprovodný program

V letošním roce budou jízdy obohaceny také o doprovodný program. „V rámci srpnových jízd plánujeme 1. 8., 15. 8. a 29. 8.  2020 vypravit historický autobus z Lichkova na Dolní Moravu a 8. 8. a 22. 8. pak zvláštní vlaky z Dolní Lipky do Štítů,“ uvedl Emil Sedlařík, tiskový mluvčí Leo Express, který zmínil také důležitou informaci týkající se jízdného: „U historických vlaků budou uznávány běžné tarify Leo Express a IREDO s doplatkem 50 korun na podporu údržby a obnovy historických vozidel. U zvláštních vlaků do Štítů tento doplatek nebude a u autobusů na Dolní Moravu budeme jezdit na základě našeho tarifu.“

Aktuální informace včetně detailního jízdního řádu budou k dispozici v průběhu července na webových stránkách www.pardubickykraj.cz

Zdroj: Pardubický kraj

Lokomotiva Ventilovka

Parní lokomotiva 93.1360 Ventilovka je parní tendrovou lokomotivou s uspořádáním náprav 1´D1´původní řady 378 BBÖ -Osterreichischen Bundesbahn, později řady 93 ÖBB, kterou v letech 1927 až 1930 vyráběly rakouské lokomotivky ve Floridsdorfu, Wr. Neustadtu nebo Krauss v Linci. Za II. světové války byly shodné lokomotivy vyrobeny také pro Slovenské železnice -řada 431.0, které po válce připadly ČSD, a pro Jugoslávské železnice řada 53.
V září 2016 byla z Německa do ČR do Bečova nad Teplou dovezena lokomotiva 93.1360 (StEG 4779/1927¨). Po vyřízení všech náležitostí přijela počátkem prosince 2016 vlastní silou do Letohradu ke společnosti Böhmische Nordbahn. Majitelem lokomotivy je společnost Vonwilerka ze Žamberku. V předchozím období lokomotiva působila u společnosti Eurovapor v jižním Německu na Witachtalbahn, kam se dostala v roce 1977 po ukončení parního provozu v Rakousku. Wutachtalbahn vede z Hintschingendu do přírodního parku Südschwarzwald u hranic se Švýcarskem.

Ventilovka 93.1360 v Benešově

 

Foto: JB Cysnews

Májové setkání lokomotiv v Benešově