Borůvková parní sobota na Zubačce
Sobota 24. srpna 2019
Vozidla: parní lokomotiva 310.0134, motorová ozubnicová lokomotiva T426.0, motorový vůz M240.056,
Doprovodný program v Kořenově:
borůvkové hody, jízdy historického autobusu
Jízdní řád
vlak | 25482 | 25482 | 25490 | 25492 | 25484 | 25494 | 25484 | 25486 |
poznámky | 1, A | 1, C | 2, C | 2, C | 1, A | 2, C | 1, C | 1, B |
Tanvald | 10:32 | 13:43 | 17:40 | |||||
Desná | 10:39 | 13:50 | 17:44 | |||||
Dolní Polubný | 10:50 | 14:17 | 17:49 | |||||
Kořenov | 11:08 | 14:35 | 17:59 | |||||
Kořenov | 12:15 | 13:15 | 14:15 | 15:15 | 16:07 | |||
Harrachov | 12:25 | 13:25 | 14:25 | 15:25 | 16:16 | |||
vlak | 25481 | 25483 | 25483 | 25491 | 25493 | 25495 | 25485 | 25485 |
poznámky | 1, B | 1, C | 1, A | 2, C | 2, C | 2, C | 1, C | 1, A |
Harrachov | 12:30 | 13:30 | 14:30 | 15:30 | 16:19 | |||
Kořenov | 12:38 | 13:40 | 14:40 | 15:40 | 16:27 | |||
Kořenov | 9:14 | 12:45 | 16:48 | |||||
Dolní Polubný | 9:22 | 13:00 | 17:00 | |||||
Desná | 9:27 | 13:10 | 17:10 | |||||
Tanvald | 9:32 | 13:17 | 17:17 | |||||
poznámky: | ||||||||
1 jede 1. a 29. června, 20. července, 3. a 24. srpna, 28. září | ||||||||
2 jede 1. a 29. června, 3. a 24. srpna | ||||||||
A historický ozubnicový vlak | ||||||||
B historický motorový vlak | ||||||||
C 29. června a 24. sprna parní vlak, 1. června, 20. července, 3. srpna a 28. září historický motorový vlak | ||||||||
Změna programu vyhrazena! |
Více informací naleznete ZDE
Železniční trať Liberec – Tanvald – Harrachov
je česká jednokolejná regionální dráha o délce 38,2 km, kterou tvoří pod společným číslem 036 trať Liberec – Tanvald a Tanvaldská ozubnicová dráha Tanvald – Harrachov, která je nazývaná též jako Jizerskohorská železnice[1], Jizerskohorská dráha(v polštině Kolej Izerska) nebo Jizerská dráha, což se vžilo ke konci 20. století, kdy mělo trať několik měsíců v pronájmu Sdružení Jizerské dráhy. Obě části leží v Libereckém kraji a vzájemně na sebe navazují. Trať vede z Liberce přes Jablonec nad Nisou a Smržovku do Tanvaldu a dále přes Desnou a Kořenov až do Harrachova. Z Harrachova trať od roku 1902 pokračuje do polské Szklarské Poręby, v letech 1945 až 2010 byl provoz v přeshraničním úseku přerušen.
V úseku Tanvald – Kořenov je trať ozubnicová. Jde o jednu z posledních normálněrozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnici v Čechách. V roce 1992 ji Ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku.
Úsek trati z Liberce do Jablonce nad Nisou byl zprovozněn v roce 1888, v roce 1894 došlo k otevření pokračování trati z Jablonce nad Nisou do Tanvaldu. Úsek z Tanvaldu do Kořenova byl budován se záměrem propojit stávající tratě Liberec – Tanvald a Železný Brod – Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra – Kořenov (Zackenbahn), neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem. V roce 1902 došlo k prodloužení tratě z Tanvaldu do Kořenova a na konci roku 1902 byla trať napojena na Německé dráhy První lokomotivy (Dessendorf vedla zahajovací vlak 30. června 1902, Ignatz Gimzkey, Polaun) byly zakoupeny z lokomotivky Floridsdorf. Úsek z Kořenova do Pruska byl roku 1923 elektrizován pruskou trakční soustavou 15 kV, 16,7 Hz.V. Z Kořenova do Německa byla trať roku 1923 elektrizována německou napájecí soustavou 15 kV 16,7 Hz. Elektrický provoz byl však roku 1945 ukončen a trakční vedení bylo postupně demolováno.
Roku 1962 bylo úseku Tanvald – Harrachov přiděleno samostatné číslo trati 3f, které při změně systému číslování bylo nahrazeno číslem 035. Kolem roku 2000 byla dosavadní trať 036 (dříve 3g) Liberec – Tanvald – Železný Brod s úvratí v Tanvaldu rozdělena, číslo 035 bylo přiděleno trati Tanvald – Železný Brod a pod číslo 036 byl sloučen úsek Liberec – Tanvald s tratí Tanvald – Harrachov. Provoz zabezpečovaly čtyři nové motorové lokomotivy, opět z Floridsdorfu, s označením T426.0. Od roku 1965 i přestavěné osobní motorové vozy M240.109 a 110.
Od 80. let 20. století je běžný provoz na ozubnicové dráze zabezpečován adhezně (tedy bez použití ozubnice). Ozubnicové lokomotivy se tak v současnosti používají pouze při nostalgických jízdách.
Zdroj: Wikipedie
Borůvková parní sobota na zubačce 2019
Foto JB Cysnews