Na zubačce Tanvald-Kořenov parní borůvková sobota

Borůvková parní sobota na Zubačce

Sobota 24. srpna 2019

Vozidla: parní lokomotiva 310.0134, motorová ozubnicová lokomotiva T426.0, motorový vůz M240.056,

Doprovodný program v Kořenově:

borůvkové hody, jízdy historického autobusu



Jízdní řád

vlak 25482 25482 25490 25492 25484 25494 25484 25486
poznámky 1, A 1, C 2, C 2, C 1, A 2, C 1, C 1, B
Tanvald 10:32 13:43 17:40
Desná 10:39 13:50 17:44
Dolní Polubný 10:50 14:17 17:49
Kořenov 11:08 14:35 17:59
Kořenov 12:15 13:15 14:15 15:15 16:07
Harrachov 12:25 13:25 14:25 15:25 16:16
vlak 25481 25483 25483 25491 25493 25495 25485 25485
poznámky 1, B 1, C 1, A 2, C 2, C 2, C 1, C 1, A
Harrachov 12:30 13:30 14:30 15:30 16:19
Kořenov 12:38 13:40 14:40 15:40 16:27
Kořenov 9:14 12:45 16:48
Dolní Polubný 9:22 13:00 17:00
Desná 9:27 13:10 17:10
Tanvald 9:32 13:17 17:17
poznámky:
1 jede 1. a 29. června, 20. července, 3. a 24. srpna, 28. září
2 jede 1. a 29. června, 3. a 24. srpna
A historický ozubnicový vlak
B historický motorový vlak
C 29. června a 24. sprna parní vlak, 1. června, 20. července, 3. srpna a 28. září historický motorový vlak
Změna programu vyhrazena!

 

Více informací naleznete ZDE

 

Železniční trať Liberec – Tanvald – Harrachov

je česká jednokolejná regionální dráha o délce 38,2 km, kterou tvoří pod společným číslem 036 trať Liberec – Tanvald a Tanvaldská ozubnicová dráha Tanvald – Harrachov, která je nazývaná též jako Jizerskohorská železnice[1], Jizerskohorská dráha(v polštině Kolej Izerska) nebo Jizerská dráha, což se vžilo ke konci 20. století, kdy mělo trať několik měsíců v pronájmu Sdružení Jizerské dráhy. Obě části leží v Libereckém kraji a vzájemně na sebe navazují. Trať vede z Liberce přes Jablonec nad Nisou a Smržovku do Tanvaldu a dále přes Desnou a Kořenov až do Harrachova. Z Harrachova trať od roku 1902 pokračuje do polské Szklarské Poręby, v letech 1945 až 2010 byl provoz v přeshraničním úseku přerušen.

V úseku Tanvald – Kořenov je trať ozubnicová. Jde o jednu z posledních normálněrozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnici v Čechách. V roce 1992 ji Ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku.

Úsek trati z Liberce do Jablonce nad Nisou byl zprovozněn v roce 1888, v roce 1894 došlo k otevření pokračování trati z Jablonce nad Nisou do Tanvaldu. Úsek z Tanvaldu do Kořenova byl budován se záměrem propojit stávající tratě Liberec – Tanvald a Železný Brod – Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra – Kořenov (Zackenbahn), neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem. V roce 1902 došlo k prodloužení tratě z Tanvaldu do Kořenova a na konci roku 1902 byla trať napojena na Německé dráhy První lokomotivy (Dessendorf vedla zahajovací vlak 30. června 1902, Ignatz Gimzkey, Polaun) byly zakoupeny z lokomotivky Floridsdorf. Úsek z Kořenova do Pruska byl roku 1923 elektrizován pruskou trakční soustavou 15 kV, 16,7 Hz.V. Z Kořenova do Německa byla trať roku 1923 elektrizována německou napájecí soustavou 15 kV 16,7 Hz. Elektrický provoz byl však roku 1945 ukončen a trakční vedení bylo postupně demolováno.

Roku 1962 bylo úseku Tanvald – Harrachov přiděleno samostatné číslo trati 3f, které při změně systému číslování bylo nahrazeno číslem 035. Kolem roku 2000 byla dosavadní trať 036 (dříve 3g) Liberec – Tanvald – Železný Brod s úvratí v Tanvaldu rozdělena, číslo 035 bylo přiděleno trati Tanvald – Železný Brod a pod číslo 036 byl sloučen úsek Liberec – Tanvald s tratí Tanvald – Harrachov. Provoz zabezpečovaly čtyři nové motorové lokomotivy, opět z Floridsdorfu, s označením T426.0. Od roku 1965 i přestavěné osobní motorové vozy M240.109 a 110.

Od 80. let 20. století je běžný provoz na ozubnicové dráze zabezpečován adhezně (tedy bez použití ozubnice). Ozubnicové lokomotivy se tak v současnosti používají pouze při nostalgických jízdách.

Zdroj: Wikipedie