
Mikulášská jízda zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou 423.009 z roku 1922.
Termín jízdy :
neděle 24. listopadu 2019
Mikulášská nadílka ve zvláštním vlaku, program ve stanici Šebetov.
Trasa jízdy:
Česká Třebová–Skalice nad Svitavou–Chornice–Česká Třebová
Mikulášská jízda Chornického železničního klubu 2019
V neděli 24. listopadu 2019 tradiční Mikulášská jízda zvláštního vlaku vedeného parní lokomotivou 423.009 z roku 1922. Historickou soupravu, sestavenou z vozů bývalé třetí třídy, doprovodí nejen železniční personál v dobových stejnokrojích ze třicátých let minulého století, ale také Mikuláš s čertem, kteří nadělí hodným dětem malý dárek a zlobivým uhlí z lokomotivy. Ve vybraných stanicích na trase zájemci budou moci získat otisky pamětních razítek a speciální pamětní razítko Mikulášské jízdy bude k dispozici ve vlaku.
Sběratele jistě potěší možnost nákupu upomínkových předmětů se železniční tématikou i skutečnost, že v rámci akce se plánuje prodej propagačních magnetek Mikulášské jízdy. Během celé akce zajistí občerstvení bufetový vůz, kterému v době od 14.00 do 16.00 hodin vypomůže s nasycením návštěvníků dočasná prodejna v železniční stanici Šebetov. Cestujícím ze stanice Boskovice prodá jízdenky na vlak historická osobní pokladna, která otevře v čekárně této stanice ve 13.00 hodin a zavře až v čase odjezdu zvláštního vlaku. Ten pojede po osvědčené okružní trase z České Třebové přes Svitavy, Letovice, Skalici nad Svitavou, Chornice a svoji 127 kilometrů dlouhou jízdu ukončí v České Třebové.
Návrh jízdního řádu zvláštního vlaku:
Česká Třebová | 10.30 |
Opatov | 10.47–10.55 |
Svitavy | 11.04–11.35 |
Svitavy-Lány | 11.39–11.41 |
Hradec nad Svitavou | 11.47–11.52 |
Březová nad Svitavou | 12.07–12.22 |
Moravská Chrastová | 12.24–12.26 |
Rozhraní | 12.30–12.34 |
Letovice | 12.42–13.14 |
Letovice zastávka | 13.18–13.20 |
Zboněk | 13.23–13.25 |
Svitávka | 13.29–13.31 |
Skalice nad Svitavou | 13.35–13.40 |
Boskovice | 13.49–14.10 |
Knínice u Boskovic | 14.19–14.23 |
Šebetov | 14.30–15.30 |
Cetkovice | 15.38–15.40 |
Velké Opatovice | 15.46–16.06 |
Jevíčko | 16.14–16.19 |
Biskupice u Jevíčka | 16.23–16.25 |
Chornice | 16.30–16.55 |
Mezihoří | 17.01–17.03 |
Městečko Trnávka | 17.08–17.25 |
Rozstání | 17.28–17.30 |
Linhartice | 17.38–17.40 |
Moravská Třebová | 17.46–18.11 |
Kunčina | 18.18–18.20 |
Mladějov na Moravě | 18.28–18.47 |
Trpík | 18.52–19.00 |
Anenská Studánka | 19.05–19.06 |
Třebovice v Čechách | 19.14–19.24 |
Česká Třebová | 19.33 |
Zvláštní vlak zastavuje ve všech tarifních bodech na trase s výjimkou zastávek
Semanín, Svitavy-Lačnov, Březová nad Svitavou-Dlouhá a Světlá u Boskovic.
Jízdné a tarifní podmínky:
01–10 km = 40,- Kč
11–20 km = 60,- Kč
21–50 km = 80,- Kč
51–99 km = 120,- Kč
celodenní jízdenka = 180,- Kč
Děti do 5 let se přepravují bezplatně.
Děti od 5 do 15 let a psi se přepravují za poloviční jízdné.
Ve zvláštním vlaku neplatí jízdní doklady IDS JMK ani jízdenky, jízdní výhody, slevy a komerční nabídky jiných dopravců.
Přeprava jízdních kol a kočárků je v historické soupravě vyloučena.
Více informací naleznete ZDE
Lokomotiva řady 423.0
je tendrová parní lokomotiva pro místní dráhy. Byla vyráběna v První českomoravské továrně na stroje v Praze (později ČKD) a v menších počtech i v Adamovských strojírnách a Škodových závodech pro Československé státní dráhy. Její výroba proběhla s přestávkami v letech 1921–1946 a celkem vzniklo 231 kusů. Po roce 1918, kdy většina místních tratí přešla pod státní dráhy, byly pod ČSD převedeny i lokomotivy, které sloužily v dopravě na lokálních tratích. Protože různorodý lokomotivní park se jevil z hlediska provozu a údržby ekonomicky nevýhodný, rozhodly se jej státní dráhy sjednotit pořízením nových lokomotiv řady 423.0, kterými by starší stroje nahradily. Jednalo se o lokomotivy nové konstrukce, vycházející ze starší řady 422.0 a dalších typů. Byly určeny k dopravní obsluze místních tratí s lehkým železničním svrškem a zajišťovaly zde jak nákladní, tak i osobní dopravu.
Pro svou nenáročnou obsluhu i spolehlivost byly lokomotivy v provozu velmi oblíbené a získaly přezdívku „Velký bejček“. Na mnoha vedlejších tratích sloužily po desítky let; větší odstavování nastalo až v šedesátých letech s nástupem lokomotiv motorových a s úbytkem výkonů. Poslední lokomotivy byly vyřazeny okolo roku 1980. Několik kusů však zůstalo zachováno. Jsou vedeny jako muzejní; čtyři z nich jsou i provozuschopné a jsou používány při jízdách historických vlaků.
Zdroj: Wikipedie
Znovu vlakem do Židlochovic – pojede parní vlak tažený lokomotivou Skaličák