Den otevřených dveří  2021 v lokomotivním depu Česká Lípa s jízdami parních vlaků

V rámci akce jsou připraveny  jízdy zvláštních parních vlaků v okolí České Lípy. Vstup do depa je zdarma a pouze zvláštním vlakem z ČL hl. n., který pojede každých 30 minut od 9:15 hod. mezi stanicí a depem.

Termín: 16.10.2021 od 9:00 do 17:00 hod.

Místo: Česká Lípa hl. n. a lokomotivní depo Česká Lípa

Lokomotivy: 434.2186 „Čtyřkolák“ , 475.179 „Děčínská Šlechtična“

 

Užijte si pořádnou dávku železniční nostalgie.  V sobotu 16. října 2021 se konají jízdy parních vlaků z České Lípy do Blíževedel, Mimoně, Doks a Nového Boru. Z českolipského hlavního nádraží se můžete také svézt zvláštními vlaky do lokomotivního depa, kde se koná den otevřených dveří s programem pro celou rodinu.

V sobotu 16. října 2021 se koná akce, která potěší všechny příznivce světa na kolejích – malé i velké.

 

Během soboty se uskuteční čtyři jízdy zvláštních vlaků s parními lokomotivami 434.2186 (Čtyřkolák) z roku 1917 a 475.179 (Šlechtična) z roku 1948. Můžete se s nimi svézt z českolipského hlavního nádraží do Blíževedel, Mimoně, Doks a Nového Boru. Jízdenky se budou prodávat pouze ve vlacích. Jednotné zpáteční jízdné stojí 180 Kč.

Jízdy parních vlaků

Každou půlhodinu od 9:15 do 16:45 hod. budou jezdit z českolipského hlavního nádraží zvláštní vlaky také do lokomotivního depa na den otevřených dveří. Jízdné je zdarma. A jaký bude program v depu?

 

  • 9-17 hod. – výstava historických kolejových vozidel
  • 9–17 hod. – výstava historických velocipedů a motocyklů Minimuseum Achilles
  • 9-15 hod. – dětská kreativní dílnička DDM Libertin s motivem vlaků a lokomotiv
  • 10 hod. – taneční skupina Adelline, DDM Libertin při ZŠ Partyzánská
  • 11 hod. – vystoupení kapely Fiddler farm band
  • 12 hod. – beseda ve vagónu s Marianem Polakovičem, Karlem Šlaisem a dalšími pamětníky
  • 13 hod. – taneční skupina Tutti Frutti, z. s., DDM Libertin
  • 14 hod. – vystoupení kapely Fiddler farm band
  • 16 hod. – vystoupení kapely Lithium – Škola rocku

Občerstvení zajištěno.

Jízdní řády

Jízdní řády parních vlaků z České Lípy do Blíževedel, Mimoně, Doks a Nového Boru budou upřesněny.

 

Změna jízdního řádu, nasazení vozidel a programu akce vyhrazena.

Plakát pořadatele

 

Lokomotiva 475.1 zvaná Šlechtična

Lokomotiva 475.1 je univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947–1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy v celkovém počtu 172 kusů. Pro svůj elegantní vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Lokomotivy byly určeny pro vozbu dálkových rychlíků, osobních vlaků a také příležitostně rychlých nákladních vlaků.

Lokomotivka Škoda v Plzni uplatnila při výrobě této řady nejmodernější technologie a konstrukční prvky používané v té době v zahraničí. V našem provozu se tak objevila lokomotiva s novými konstrukčními prvky, které se při konstrukci parních kotlů dosud nepoužívaly. Jedná se zejména o spalovací komoru a varník. U některých lokomotiv byla použita valivá ložiska. Protože se nové prvky osvědčily, byly použity i při konstrukci další, větší lokomotivy řady 556.0 pro nákladní dopravu.

Stroje řady 475.1 sloužily více než 30 let a pro svou spolehlivost a zároveň jednoduchou obsluhu si získaly mezi lokomotivními četami i dílenským personálem oblibu. S přibývajícím stářím přecházely na méně důležité výkony a vedlejší tratě, kde nahradily starší stroje. Prošly také několika rekonstrukcemi, mezi ty nejdůležitější patří dosazení mechanických přikladačů a nových dyšen typu Kylchap. Od poloviny 60. let byly postupně vyřazovány. Poslední stroje této řady vydržely v provozu až do roku 1980.

475.179 (994.004-0)

Lokomotiva 475.179 byla vyrobena ve Škodě Plzeň roku 1948 s výrobním číslem 1900 a tendrem 932.323. Dne 5.8.1948 zahájila svůj provoz v LD Vršovice. Její další působení od 4.11.1948 České Budějovice, od 19.2.1958 Bratislava, od 1.3.1959 Veselí nad Moravou, od 26.8.1959 Zvolen (Fiľakovo), odkud byla dne 29.7.1972 předána do LD Děčín (Výtopna Podmokly).  Od 15.4.1976 do roku 1979 působila ještě v Lovosicích, poté znovu Děčín, kde zakončila svůj pravidelný provoz. Lokomotiva nebyla nikdy zrušena a byla vedena jako v provozní stroj do roku 1981, kdy se z ní stal muzejní exponát. V roce 2003 byla na lokomotivě provedena poslední generální oprava v Českých Velenicích, Lokomotiva patří Českým drahám, je vedena pod CHV Lužná u Rakovníka a od června roku 2009 je deponována v České Lípě.

Zdroj: Wikipedie

 

Lokomotiva 434.2 zvaná Čtyřkolák

Řada 434.2 ČSD je čtyřspřežní nákladní lokomotiva bývalých Československých státních drah, která vznikla přestavbou sdružené lokomotivy řady 170 kkStB na dvojčitou s přehřívačem.

Po první světové válce připadlo po rozpadu Rakouska-Uherska Československu i 306 lokomotiv řady 170. ČSD si pořídily ještě dalších 71 strojů této řady. Ačkoliv šlo v době jejich vzniku o vynikající lokomotivy, po více než dvaceti letech se již ve srovnání s novějšími lokomotivami na přehřátou páru jevily jako nehospodárné. ČSD se proto rozhodly pro jejich rekonstrukci.

V letech 1924–1925 provedla První Českomoravská rekonstrukci strojů 170.11 68, 101, 107, 91, 102, 217, 74 a 157). Od roku 1930 pak pokračovaly rekonstrukce dalších strojů, tentokrát ale již ve vlastních dílnách ČSD – především v Lounech, dále v Nymburce a v Plzni.

V roce 1938 předaly ČSD s výtopnami v obsazeném pohraničí i 80 lokomotiv této řady DR – ty je označily řadou 56.36. Za války rekonstrukce ještě pokračovaly, v letech 1939 – 1944 bylo zrekonstruováno 67 lokomotiv. Po roce 1945 následovalo posledních 12 rekonstrukcí, které skončily v listopadu 1951 předáním 434.2341. Celkem bylo rekonstruováno 345 lokomotiv.

Lokomotivy prošly ještě jednou vlnou rekonstrukcí, kdy jim byly dosazovány sklopné rošty, odklápěcí dna popelníků, elektrické osvětlení a na 127 strojů byla dosazena dyšna Giesl.

434.2186 ČD, v opravě do provozního stavu, depo Muzeum ČD DHV Lužná u Rakovníka, v péči LD Praha-Vršovice, od března 2020 opět provozní.

Čtyřkolák

Foto: Cysnews

 

Více informací naleznete ZDE

 

Kalendář parních vlaků 2021