Sobota 30. června 2018 – Den Zubačky s párou

Na Zubačce pojedou zvláštní ozubnicové i parní vlaky

Trasy zvláštních vlaků na zubačce:

Kořenov – Tanvald a zpět (3 x), Kořenov – Harrachov a zpět (5 x)

Vozidla:

parní lokomotiva 310.0134, motorová ozubnicová lokomotiva T426.0, motorový vůz M240.056, vozy Balm, Balm Bistro, Ce

Doprovodný program:

  • občerstvení v Kořenově,
  • jízdy důlního vláčku v Kořenově,
  • zvláštní ozubnicové vlaky,
  • parní vlaky,
  • železniční modely
  • borůvkové či bramborové hody.

Více informací naleznete ZDE



Ozubnicová dráha  Tanvald – Kořenov

vede z Tanvaldu přes Desnou a Kořenov až do Harrachova. Jde o jednu z posledních normálněrozchodných ozubnicových železnic v Evropě a také o nejstrmější železnicí v Čechách. V roce 1992 ji Ministerstvo kultury prohlásilo za kulturní památku.

Dráha byla postavena v roce 1902 se záměrem propojit stávající tratě Liberec – Tanvald a Železný Brod – Tanvald s plánovanou tratí Jelenia Góra – Kořenov (Zackenbahn), neboli propojit Rakousko-Uhersko s Pruskem. První lokomotivy (Dessendorf vedla zahajovací vlak 30. června 1902, Ignatz Gimzkey, Polaun) byly zakoupeny z lokomotivky Floridsdorf. Úsek z Kořenova do Pruska byl roku 1923 elektrizován pruskou trakční soustavou 15 kV, 16,7 Hz.

Roku 1962 bylo úseku Tanvald – Harrachov přiděleno samostatné číslo trati 3f, které při změně systému číslování bylo nahrazeno číslem 035. Kolem roku 2000 byla dosavadní trať 036 (dříve 3g) Liberec – Tanvald – Železný Brod s úvratí v Tanvaldu rozdělena, číslo 035 bylo přiděleno trati Tanvald – Železný Brod a pod číslo 036 byl sloučen úsek Liberec – Tanvald s tratí Tanvald – Harrachov. Provoz zabezpečovaly čtyři nové motorové lokomotivy, opět z Floridsdorfu, s označením T426.0. Od roku 1965 i přestavěné osobní motorové vozy M240.109 a 110.

Od 80. let 20. století je běžný provoz na této dráze zabezpečován adhezně (tedy bez použití ozubnice). Ozubnicové lokomotivy se tak v současnosti používají pouze při nostalgických jízdách.

Technické parametry

  •     Ozubnicový systém: dvojitá Abtova ozubnice, položená ve třech sekcích celková délka 4 744 m
  •     Maximální sklon: 58 ‰ (český železniční rekord)
  •     Převýšení: 235 metrů na 7 kilometrech, resp. 275 metrů na 11,4 kilometrech
  •     Tunel mezi Kořenovem zastávkou a Kořenovem, délka 932 metrů, na stavbu použito 20 tun dynamitu
  •     Jizerský viadukt přes Údolí naděje na pomezí katastrů Kořenova a Harrachova výšky 25 metrů
  •     Dopravna Kořenov stojí na náspu vytvořeném z 800 000 kubických metrů zeminy.

Zdroj: Wikipedie