V sobotu 19. května pojedou zvláštní parní vlaky u příležitosti výročí 160 let od zahájení provozu na Ústecko–teplické dráze.
Můžete se svézt parními vlaky taženými lokomotivami „Šlechtična“ a „Štokr“ a také muzeální elektrickou jednotkou přezdívanou Žabotlam.
Program
Zvláštní parní vlaky budou jezdit převážně v trase Ústí nad Labem – Teplice – Most. První vlak vyjíždí z Děčína v 8:38 hod., resp. z Mostu v 7:55 hod. Poslední odjíždí z Teplic směr Ústí nad Labem v 17:22 hod.
V čele zvláštních vlaků pojede lokomotiva 475.179 „Šlechtična“ a parní lokomotiva 556.0506 „Štokr“. Velikým lákadlem pro fanoušky železnice budou souběžné jízdy obou parních vlaků v některých mezistaničních úsecích.
V železniční stanici Teplice v Čechách (tehdejším sídle Ústecko – teplické dráhy) proběhnou po příjezdu parních vlaků v cca 10.10 hod. slavnostní proslovy, vystoupení mažoretek a hudebního souboru Clarinet Society.
Jízdní řád
Jízdní řády parních vlaků (sobota 19. května 2018): | ||||||
Parní lokomotiva „Šlechtična“ |
||||||
Tam | Stanice | Zpět | ||||
8:38 | Děčín hl. n. | 18:14 | ||||
9:45 | 14:38 | 16:22 | Ústí n. L. hl. n. | 14:11 | 16:02 | 17:55 |
11:14 | 15:05 | 16:49 | Teplice v Čechách | 13:50 | 15:41 | 17:22 |
11:41 | Bílina | 12:48 | ||||
11:54 | Most | 12:33 | ||||
V soupravě je řazen jídelní vůz. |
||||||
Parní lokomotiva „Štokr“ |
||||||
Tam | Stanice | Zpět | ||||
Děčín hl. n. | 18:06 | |||||
9:45 | 15:12 | Ústí n. L. hl. n. | 9:20 | 14:11 | 17:45 | |
11:14 | 15:37 | Teplice v Čechách | 8:28 | 13:50 | 17:22 | |
11:51 | 16:01 | Bílina | 8:11 | 12:48 | 16:55 | |
12:05 | 16:15 | Most | 7:55 | 12:33 | 16:42 |
Plakát k akci
Plakát výročí Ústecko-teplické dráhy 19.5.2018
Více informací naleznete ZDE
Ústecko-teplická dráha
Ústecko-teplická dráha (úřední německý oficiální název k. k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn-Gesellschaft, A. T. E., ATE) byla soukromá železniční společnost v severních Čechách v tehdejším Rakousku-Uhersku. Firmu založila roku 1856 v Teplicích skupina místních podnikatelů a průmyslníků, aby jejím prostřednictvím vybudovali první trať do Ústí nad Labem (Aussig, odtud i samotný název). Později společnost provozovala rozsáhlou síť drah a navazujících vleček v Podkrušnohoří, po kterých přepravovala především hnědé uhlí těžené v okolních dolech. Její seřaďovací nádraží v Ústí nad Labem, předané do provozu roku 1874, bylo v době otevření největší v Rakousku-Uhersku. Svého vrcholu dosáhla společnost krátce před první světovou válkou, poté ale vlivem války přišlo omezení dopravy a pokles obratu. Po roce 1918 sice společnost zůstala mezi posledními třemi velkými soukromými železnicemi (spolu s Buštěhradskou dráhou a dráhou Košicko-bohumínskou), generovala však rok od roku zvyšující se schodek. Její zestátnění bylo schváleno československým parlamentem v červnu 1922 a k 1. lednu roku následujícího vstoupilo v platnost. Úředně společnost zanikla teprve k prvnímu dni roku 1924.
Všechny tratě vybudované Ústecko-teplickou dráhou jsou i nadále v provozu. Bývalá hlavní trať ATE funguje jako nejdůležitější železnice, spojující velká města v prostoru mezi Ústím nad Labem a Chomutovem. Postupně byla v celé délce elektrifikována a roku 1984 v úseku mezi Mostem a Chomutovem kvůli postupující těžbě uhlí i přeložena. Transverzální dráha Řetenice – Liberec svého významu mírně pozbyla a byla provozně rozdělena na menší části, dopravě však slouží v celé délce.
Zdroj: Wikipedie