Parní vlaky k 160. výročí Ústecko-teplické dráhy


V sobotu 19. května pojedou zvláštní parní vlaky u příležitosti výročí 160 let od zahájení provozu na Ústecko–teplické dráze.

Můžete se svézt parními vlaky taženými lokomotivami „Šlechtična“ a „Štokr“ a také muzeální elektrickou jednotkou přezdívanou Žabotlam.

Program

Zvláštní parní vlaky budou jezdit převážně v trase Ústí nad Labem – Teplice – Most. První vlak vyjíždí z Děčína v 8:38 hod., resp. z Mostu v 7:55 hod. Poslední odjíždí z Teplic směr Ústí nad Labem v 17:22 hod.

V čele zvláštních vlaků pojede lokomotiva 475.179 „Šlechtična“ a parní lokomotiva 556.0506 „Štokr“. Velikým lákadlem pro fanoušky železnice budou souběžné jízdy obou parních vlaků v některých mezistaničních úsecích.

V železniční stanici Teplice v Čechách (tehdejším sídle Ústecko – teplické dráhy) proběhnou po příjezdu parních vlaků v cca 10.10 hod. slavnostní proslovy, vystoupení mažoretek a hudebního souboru Clarinet Society.

Jízdní řád

Jízdní řády parních vlaků (sobota 19. května 2018):
       
Parní lokomotiva „Šlechtična“  
             
Tam     Stanice Zpět    
8:38     Děčín hl. n.     18:14
9:45 14:38 16:22 Ústí n. L. hl. n. 14:11 16:02 17:55
11:14 15:05 16:49 Teplice v Čechách 13:50 15:41 17:22
11:41     Bílina 12:48    
11:54     Most 12:33    
       V soupravě je řazen jídelní vůz.   
       
Parní lokomotiva „Štokr“  
             
Tam   Stanice Zpět      
    Děčín hl. n.     18:06  
9:45 15:12 Ústí n. L. hl. n. 9:20 14:11 17:45  
11:14 15:37 Teplice v Čechách 8:28 13:50 17:22  
11:51 16:01 Bílina 8:11 12:48 16:55  
12:05 16:15 Most 7:55 12:33 16:42  

Plakát k akci

Plakát výročí Ústecko-teplické dráhy 19.5.2018

 

Více informací naleznete ZDE

Ústecko-teplická dráha

Ústecko-teplická dráha (úřední německý oficiální název k. k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn-Gesellschaft, A. T. E., ATE) byla soukromá železniční společnost v severních Čechách v tehdejším Rakousku-Uhersku. Firmu založila roku 1856 v Teplicích skupina místních podnikatelů a průmyslníků, aby jejím prostřednictvím vybudovali první trať do Ústí nad Labem (Aussig, odtud i samotný název). Později společnost provozovala rozsáhlou síť drah a navazujících vleček v Podkrušnohoří, po kterých přepravovala především hnědé uhlí těžené v okolních dolech. Její seřaďovací nádraží v Ústí nad Labem, předané do provozu roku 1874, bylo v době otevření největší v Rakousku-Uhersku. Svého vrcholu dosáhla společnost krátce před první světovou válkou, poté ale vlivem války přišlo omezení dopravy a pokles obratu. Po roce 1918 sice společnost zůstala mezi posledními třemi velkými soukromými železnicemi (spolu s Buštěhradskou dráhou a dráhou Košicko-bohumínskou), generovala však rok od roku zvyšující se schodek. Její zestátnění bylo schváleno československým parlamentem v červnu 1922 a k 1. lednu roku následujícího vstoupilo v platnost. Úředně společnost zanikla teprve k prvnímu dni roku 1924.

Všechny tratě vybudované Ústecko-teplickou dráhou jsou i nadále v provozu. Bývalá hlavní trať ATE funguje jako nejdůležitější železnice, spojující velká města v prostoru mezi Ústím nad Labem a Chomutovem. Postupně byla v celé délce elektrifikována a roku 1984 v úseku mezi Mostem a Chomutovem kvůli postupující těžbě uhlí i přeložena. Transverzální dráha Řetenice – Liberec svého významu mírně pozbyla a byla provozně rozdělena na menší části, dopravě však slouží v celé délce.

Zdroj: Wikipedie