Víkend ve znamení parních jízd v železničním muzeu v Lužné u Rakovníka

Víkend 26. a 27. září v Lužné u Rakovníka přinese pořádnou dávku železniční nostalgie. Kromě prohlídek stálé expozice největšího železničního muzea v ČR se návštěvníci svezou historickými vozy taženými parní lokomotivou Heligón. V sobotu formou krátkých vyhlídkových jízd v Dakarech a v neděli se návštěvníci svezou parním vlakem do Kralovic, kde bude připraven pestrý doprovodný program. 

Sobota 26. záři – vyhlídkové jízdy v Dakarech

Na sobotu 26. září jsou připraveny krátké vyhlídkové jízdy v otevřených vozech tzv. Dakarech, tažených parním lokomotivou Heligón (414.096). Parní vlak pojede od točny v muzeu na konec luženské stanice a zpět. Od točny v muzeu bude vlak odjíždět vždy v 11:00, 12:00, 13:00, 14:00 a 15:00 hod. V případě velkého zájmu se jízdy uskuteční také v 11:30, 12:30, 13:30 a 14:30 hod. Jízdné pro jednu osobu stojí 60 Kč. Jízdenky se budou prodávat jen ve vlaku. 

V muzeu v Lužné bude také v provozu úzkorozchodná dráha a děti se mohou těšit na pohádkové představení divadla Z bedny pana Pohody.

Neděle 27. září – parní vlak do Kralovic

V neděli 27. září se návštěvníci železničního muzea v Lužné u Rakovníka můžou vedle prohlídky expozice těšit také na historickou jízdu do Kralovic a zpět. Vlak, který poveze opět parní lokomotiva Heligón (414.096), bude odjíždět z Lužné v 10:40. Přes Rakovník, Lubnou, Zavidov, Čistou a Kožlany dojede ve 12:22 do Kralovic u Rakovníka. Na zpáteční jízdu se odtud vlak vydá v 15:25 a po stejné trase přijede do Lužné u  Rakovníka v 17:00 hod.

Prodávat se budou jednosměrné jízdenky za 120 Kč, pro děti od 6 do 15 let za 80 Kč. Prodej jízdenek bude zajištěn pouze ve vlaku. 

Jízdní řád parního vlaku s lokomotivou „Heligón“

Lužná u Rakovníka – Kralovice a zpět

(neděle 27. září 2020)

tam

stanice

zpět

10:40

Lužná u Rakovníka

17:00

11:10

Rakovník

16:40

11:25

Lubná

16:24

11:44

Zavidov

16:08

11:59

Čistá

15:53

12:14

Kožlany

15:33

12:22

Kralovice

15:25

Program v Kralovicích

V Kralovicích bude připraven doprovodný program. Na nádraží si návštěvníci prohlédnou výstavu o historii tratě Rakovník – Mladotice a prezentaci projektu prodloužení tratě z Kralovic do Mariánské Týnice. O dobrou náladu se postará vystoupení dětského kroužku Soptíci (malí hasiči) nebo kapela ŠŠŠ. Stejně jako v parním vlaku i na nádraží bude zajištěno občerstvení. Zájemci si v Kralovicích prohlédnou také kostel sv. Petra  a Pavla, v jehož kryptě se nacházejí mumie. Svatyně bude otevřena od 12:30 do 15:00 hod. a k dispozici bude i průvodce.

Od nádraží v Kralovicích se návštěvníci můžou svézt autobusem (odj. ve 13:00 hod.) do Mariánské Týnice, kde bude možné navštívit Muzeum a galerii severního Plzeňska. Zpět bude autobus odjíždět ve 14:30 hod. Jízdné v autobusu je dobrovolné. Po předložení jízdenky z parního vlaku získají cestující slevu na vstupné do Mariánské Týnice.

Přístup do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka

Železniční muzeum v Lužné u Rakovníka je otevřeno v září v říjnu o víkendech od 9:30 do 17 hod. Od nádraží v Lužné u Rakovníka je to k ČD Muzeu jen pár kroků. Před nádražím se vyrazí vlevo ulicí 9. května a pak už návštěvníky k muzeu nasměrují ukazatelé. Návštěvníky prosíme, aby vstupovali do areálu železničního muzea pouze s ochranou úst a nosu (s nasazenou rouškou nebo respirátorem).

Lokomotiva Heligón

Lokomotiva 414.096, přezdívaná Heligón, byla vyrobena v roce 1906 a představuje jednu z nejstarších provozuschopných lokomotiv v Evropě. Z více než 450 vyrobených kusů se v celé Evropě zachránily pouze tři takové lokomotivy. Jedna u nás a další dva stroje jsou odstaveny v muzeích v rakouském Strasshofu a ve slovinské Lublani. Lokomotiva 414.096 byla vyřazena z provozu v roce 1967. Pak stála nechráněna před povětrnostními vlivy několik desetiletí jako pomník v Českých Velenicích, odkud byla převezena na kryté stání do muzea Českých drah v Lužné u Rakovníka. Při její obnově nechaly České dráhy udělat ve specializovaných firmách jen kotel, dvojkolí a s využitím dotace Ministerstva dopravy ČR tendr, jinak byl historický unikát rekonstruován svépomocí v dílnách Centra historických vozidel v Lužné u Rakovníka.