Tramvaje 15T dostanou kola s novými, otestovanými pryžovými segmenty

 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne od dnešního dne nasazovat na tramvaje 15T ForCity kola vybavena novými typy pryžového segmentu, které během nedávných dlouhodobých testů v běžném provozu vykazovaly nejlepší hodnoty, a jejichž použití schválil Drážní úřad. Je to další ze série technickoprovozních opatření, která DPP zavedl u tramvají 15T s cílem postupně eliminovat potenciální vady kol.

Nové pryžové segmenty, které DPP začne tento týden instalovat do kol tramvají 15T, testoval v běžném provozu s cestujícími v průběhu čtyř ročních období ve spolupráci s výrobcem tramvají, společností Škoda Transportation, a se souhlasem a pod dozorem Drážního úřadu. Poslední testy provedl DPP letos na konci července. Celkem otestoval 9 různých pryžových odpružení od 4 evropských výrobců, každé z nich absolvovalo nájezd minimálně 50 tisíc kilometrů. Nejlepší parametry v testech vykazoval dva výrobky: od české společnosti AGA – Speciální technická pryž s.r.o. Vlachovice a německého výrobce GMT Gummi-Metall-Technik GmbH Bühl, jejichž použití a nasazení do tramvají 15T schválil Drážní úřad.

„Instalace nových pryžových segmentů do kol tramvají 15T potrvá v řádu několika týdnů, budou ji provádět naši technici v koordinaci s výrobcem. Povedlo se nám na to vyčlenit více kapacit, kromě vozoven Motol a Pankrác se do výměny zapojí i Opravna tramvají v Hostivaři,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch a dodal: „I přesto, že do kol tramvají 15T nainstalujeme nové, otestované a Drážním úřadem schválené pryžové segmenty, budeme je i nadále, až do odvolání kontrolovat denně, abychom si 100% ověřili, že toto řešení funguje plošně v běžném provozu.“

Přehled hlavních technickoprovozních opatření zavedených DPP u tramvají 15T od výskytu prvních případů závad kol:

• Úprava předpisu údržby, zvýšení četnosti technických kontrol a proškolení provozních pracovníků jak spolehlivě rozpoznat tento typ technické závady, a jak postupovat při jejím odstranění (2015).
• Analýza závad a hledání příčin ve spolupráci výrobcem (2015 – 2016).
• Analýza pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT (2017).
• Testování 9 různých typů pryžových segmentů od 4 evropských výrobců (od
1. 3. 2018 do 31. 7. 2019).
• Nová série měření a analýz pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT se záměrem zjistit elektrické vlastnosti segmentů v závislosti na teplotě a tlaku (2019).
• Úprava řídícího software tramvají (2019):
o změna brzdné charakteristiky,
o algoritmu skluzové a smykové ochrany,
o změna momentu aktivace zajišťovací brzdy v závislosti na rychlosti,
o zákaz pískování pod nízkou rychlostí,
o zavedení včasné softwarové signalizace řidiči, pokud by došlo k vychýlení obruče kola nad maximální mez stanovenou DPP a výrobcem.
• Zavedení kontroly a měření kol na denní bázi a proškolení řidičů (září 2019).
• Úprava a zpřesnění software pro diagnostiku vozů pro případnou indikaci vady kola (listopad 2019)
• Zpřesnění metodiky měření parametrů a vlastností pryžových segmentů ve spolupráci s ČVUT (listopad 2019)