Premiér Andrej Babiš navštívil stavby na pražském hlavním nádraží

Na stavbách probíhajících v současné době na pražském hlavním nádraží se dnes uskutečnil kontrolní den, kterého se zúčastnil premiér Andrej Babiš v doprovodu ministra dopravy Karla Havlíčka a generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody. Přímo na místě se tak mohli seznámit jak s průběhem rekonstrukce interiéru historické Fantovy budovy, tak i výstavby prodloužení severního podchodu.
Pražské hlavní nádraží je nejvýznamnější a největší osobní stanicí na síti Správy železnic. Výsadní postavení má také z hlediska výše investic do modernizace nejen jeho kolejové části, ale také historické výpravní budovy z počátku 20. století.

V souvislosti s výstavbou Nového spojení zde v letech 2008 a 2009 proběhla přestavba nástupišť číslo 1 až 4, která získala moderní podobu a nové přístřešky nad částmi ležícími mimo historickou halu. Částečnou rekonstrukcí prošly i podchody, do kterých byly doplněny eskalátory a výtahy. V letech 2014 až 2017 se pak rekonstruovala historická ocelová dvojlodní hala nad zmíněnými nástupišti. To vše pod drobnohledem památkářů.

V polovině loňského roku začala ve stanici oprava fasády a střechy Fantovy budovy, významné secesní památky. Stavební práce se zaměřují zejména na krajní věže a přilehlá křídla objektu. Střední část budovy prošla rekonstrukcí nedávno, přesto se bude posuzovat její technický stav. Součástí dnešního programu byla prohlídka sálů v severní části Fantovy budovy.

Účastníci kontrolního dne se také dozvěděli informace o navazující rekonstrukci výpravní budovy, která by měla začít v příštím roce. Konkrétně proběhne obnova reprezentačních prostor, vzniknou zde nové plochy pro komerční využití, plánuje se i dostatečné propojení historické budovy s odbavovací halou a podchody. Všechny veřejně přístupné prostory v prvním podlaží se budou renovovat s maximální snahou přiblížit se jejich původní podobě.

V polovině letošního roku začaly stavební práce na prodloužení severního podchodu, který umožní pěší spojení hlavního nádraží s nově vzniklými budovami na rohu Seifertovy a Italské ulice a dále směrem na Prahu 3. Díky této investici dojde k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti z těchto městských částí. Prodloužený podchod zamezí možným střetům chodců a vlakových souprav.

Projekt počítá s možností budoucího rozšíření nádraží o další ostrovní nástupiště. Po roce 2024 budou postupně modernizována nástupiště číslo 5 až 7, která byla postavena na počátku devadesátých let minulého století.