Přehlednější bodový systém schválila vláda, zavádí také možnost řídit auto už od 17 let s doprovodem

Novela zákona o silničním provozu zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Zavádí zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Návrh také umožnuje řídit auto už od 17 let pod dohledem mentora. Novela putuje do Poslanecké sněmovny, platit má od roku 2024.

„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních. Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Oproti minulému volebnímu období, kdy se novela bodového systému zadrhla v Poslanecké sněmovně, obsahuje návrh zákona dvě novinky: Možnost řídit auto od 17 let pod dohledem mentora, tzv. L17 a řidičák na zkoušku po dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče.

„V prvních dvou letech bude pro řidiče platit odlišný režim. Pokud spáchají jeden ze závažných přestupků, za který dostanou zákaz řízení nebo šest bodů, musejí se podrobit dvěma konkrétním školícím nástrojům – dopravně psychologickému pohovoru a školení začínajících řidičů,“ vysvětluje ministr dopravy.

Novela zavádí nově pouze tři sazby bodů podle závažnosti, a to 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti různým sazbám.

U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut, tak aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. 

HLAVNÍ NAVRHOVANÉ ZMĚNY  V BODOVÉM SYSTÉMU A SANKCÍCH 2022
PŘESTUPEK SOUČASNÁ BLOKOVÁ POKUTA (Kč) NOVÁ BLOKOVÁ POKUTA (Kč) SOUČASNÁ POKUTA VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ (Kč) NOVÁ POKUTA VE SPRÁVNÍM ŘÍZENÍ (Kč)  SOUČASNÉ BODY NOVÉ BODY SOUČASNÝ ZÁKAZ ŘÍZENÍ (měsíce) NOVÝ ZÁKAZ ŘÍZENÍ (měsíce)
NEJZÁVAŽNĚJŠÍ PŘESTUPKY
Jízda pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky 2 500 – 20 000 7 000 – 25 000 7 (nad 0,3 ‰) 6 (nad         0,3 ‰) 6 až 12 6 až 18
Stav vylučující způsobilost 25 000 – 50 000 7 000 – 25 000 7 6 12 až 24 6 až 18
Odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky 25 000 – 50 000 25 000 – 75 000 7 6 12 až 24 18 až 36
Vjíždění na železniční přejezd přes zákaz do 2 500 (pouze nemotorová vozidla) 4 500 – 5 500 2 500 – 5 000 7 000 – 25 000 7 6 1 až 6 
Otáčení se, couvání, jízda v protisměru na dálnici 4 500 – 5 500 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 7 6 6 až 12
Porušení zákazu předjíždění 4 500 – 5 500 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 7 6 6 až 12
Jízda na červenou, neszastavení na signál, pokyn „Stůj!“ do 2 500 4 500 – 5 500 2 500 – 5 000 (4 – 7 500 recidiva) 7 000 – 25 000 5 6 1 až 6 (recidiva, úmysl u pokynu) 4 až 6 (úmysl u pokynu)
PŘEKROČENÍ RYCHLOSTI
o 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec) a více 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 5 6 6 až 12 6 až 18
o 20 km/h v obci (30 km/h mimo obec) a více do 2 500 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 3 4 1 až 6 (recidiva)
o 10 km/h a více v obci nebo mimo ní  do 1 000 1 500 – 2 000 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000 2 (v obci o více než 5 km/h, mimo obec o více než 10 km/h) 2
o méně než 10 km/h v obci nebo mimo ní do 1 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000 2 (v obci o více než 5 km/h)
OMEZENÍ NEBO OHROŽENÍ CHODCE
Ohrožení chodce do 2 500 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 5 6 1 až 6 (recidiva)
Omezení chodce do 2 500 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 4 4
Nezastavení vozidla před přechodem pro chodce do 2 500 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 3 2
DOPRAVNÍ NEHODA
Dopravní nehoda s ublížením na zdraví 25 000 – 50 000 25 000 – 75 000 7 (smrt, těžká újma) 6 (smrt, těžká újma) 12 až 24 6 až 18 nebo 18 až 36
Neprodlené nezastavení vozidla do 10 000 2 500 – 5 000 7 000 – 25 000 7 4 1 až 6 (recidiva) 4 až 6
Neoznámení PČR do 10 000 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 1 až 6 (recidiva)
Neprokázání totožnosti do 10 000 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 1 až 6 (recidiva)
Opuštění místa nehody do 10 000 2 500 – 5 000 7 000 – 25 000 7 4 1 až 6 (recidiva) 4 až 6
STŘEDNĚ ZÁVAŽNÉ PŘESTUPKY
Telefon za volantem do 1 000 2 500 – 3 500 1 500 – 2 500 4 000 – 10 000 2 4
Řidič bez pásů, dítě bez autosedačky do 2 000 1 500 – 2 000 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000  4 (autosedačka) nebo 3 (pásy) 4
Nedání přednosti v jízdě do 2 500 2 500 – 3 500 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 4 4 1 až 6 (recidiva)
Ohrožení při přejíždění z pruhu do pruhu do 2 000 1 500 – 2 000 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000 5 4
Neuposlechnutí zákazu nebo příkazu směru jízdy do 2 000 1 500 – 2 500 7 000 – 25 000 4 až 6
Jízda na motocklu nebo mopedu bez ochranné přilby do 2 000 1 500 – 2 000 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000 3 4
Řízení bez řidičského oprávnění 25 000 – 50 000 25 000 – 75 000 4 4 12 až 24 18 až 36
Jízda se zadrženým řidičským průkazem 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 7 4 6 až 12 6 až 18
12 bodů u „cizince“ + jízda v zákazu činnosti u cizince 25 000 – 50 000 25 000 – 75 000 4 12 až 24 18 až 36
PROFESNÍ, ZDRAVOTNÍ, TECHNICKÁ NEZPŮSOBILOST
Řízení bez profesní způsobilosti 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 3 2 6 až 12 6 až 18
Nepodrobení se pravidelné lékařské prohlídce 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
Řízení s pozastaveným řidičským oprávněním 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
Jízda technicky nezpůsobilým vozidlem 2 500 – 3 500 5 000 – 10 000 4 000 – 10 000 5 4 6 až 12
Jízda bez registrační značky 5 000 – 10 000 4 000 – 10 000 6 až 12 6 až 18
Zakrytá registrační značka 5 000 – 10 000 4 000 – 10 000 6 až 12 6 až 18
Jízda se zadrženým osvědčením o registraci vozidla 10 000 – 20 000 25 000 – 75 000 6 až 12 4 až 6
Antiradar, neoprávněné užití výstražných světel do 10 000 5 000- 10 000 7 000 – 25 000 4 až 6
AUTOŠKOLA
Učitel autoškoly – užití alkohol. nápoje nebo JNL za jízdy 10 000 – 20 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
Učitel autoškoly – pod vlivem alkoholu nebo JNL 10 000 – 20 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
Učitel autoškoly – zdravotní stav 10 000 – 20 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
Učitel autoškoly – odmítnutí se podrobit testu na alkohol (drogy) 10 000 – 20 000 7 000 – 25 000 6 až 12 6 až 18
MÉNĚ ZÁVAŽNÉ PŘESTUPKY
Zapomenuté doklady do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Nerozsvícená světla do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Špatné parkování do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Vyhazování věcí z auta za jízdy do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Obtěžování ostatních nadměrným hlukem, rozstřikováním kaluží do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Porušení zákazu zastavení nebo stání do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Jízda bez pásů (přepravovaná osoba) do 2 000 1 500 – 2 000 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
Parkování na místě pro invalidy do 2 500 2 500 – 3 500 5 000 – 10 000 4 000 – 10 000 2
Omezení jízdy do 2 500 1 500 – 2 000 2 500 – 5 000 4 000 – 10 000 1 až 6 (recidiva)
Nepodrobení se dopravně psychologickému vyšetření do 10 000 2 500 – 5 000 2 000 – 5 000
Neozdevzdání ŘP nebo ORV (osvědčení o registraci vozidla) do 10 000 2 500 – 5 000 2 000 – 5 000
Technická silniční kontrola do 2 000 2 500 – 3 500 1 500 – 2 500 4 000 – 10 000
Ostatní drobné přestupky do 2 000 do 1 500 (domluva) 1 500 – 2 500 2 000 – 5 000
JINÉ PŘESTUPKY
FO provozovatel nezná totožnost řidiče do 10 000 5 000 – 10 000 7 000 – 25 000
přestupky právnických a podnikajících fyzických osob do 10 000 do 100 000 10 000 – 100 000
Příkazem na místě lze projednat pouze přestupky stanovené v odst. 7 a dle § 125f odst. 1; domluva možná pouze u § 125c odst. 1 písm. k); nelze upustit ani podmínečně, pokud však mělo proběhnout společné řízení, pak ano.

Pokud o to řidič požádá, bude automaticky informován o každém záznamu bodů prostřednictvím SMS, e-mailu, nebo prostřednictvím datové schránky.

Stav bodů lze již nyní zjistit přes Portál dopravy.

Podle předběžných údajů zemřelo při dopravních nehodách v loňském roce 468 lidí, těžce zraněných pak bylo 1 691. Nejčastější příčinou smrti na silnicích byla nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě nebo nevěnování se řízení. I přes klesající trend počtu usmrcených se stále jedná o vysoké a tragické číslo. 

Strategie BESIP z roku 2021 si proto klade za cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích na polovinu. Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie, ale i státy OSN. „Jedním z nástrojů k dosažení tohoto cíle je aktualizace sankcí a bodového systému, který u nás byl zaveden už v roce 2006 a od té neprošel zásadnější úpravou. Návrh ale obsahuje i důležité preventivní nástroje v podobě L-17 a řidičského průkazu na zkoušku,“ uzavírá ministr dopravy Martin Kupka.  

Odkaz na zákon ve Veklepu: https://www.odok.cz/portal/veklep/material/ALBSCGFL5VG1/