Magistrát hl. m. Prahy se rozhodl podpořit začínající podnikatele prostřednictvím projektu Pražský voucher, na který je k dispozici celkem 480 milionů korun. Projekt slouží hlavně malým a středním podnikům v celkem pěti oblastech. Největší výhodou je dostupnost a také jednoduchost při žádosti o podporu. Další výzva pro příjem žádostí odstartuje už v říjnu.
Mezi hlavní přednosti celého projektu patří dostupnost, jelikož žadatel má mnohem vyšší pravděpodobnost v získání finančních prostředků než v jakémkoli předchozím dotačním či grantovém programu pro podnikatele. Dotace navíc pokrývá na projektech až 85 procent nákladů. Byrokracie spojená s vouchery je také zcela minimální – pro podání žádosti stačí vyplnit jen několik krátkých formulářů. Komunikace je navíc pouze elektronická.
„Jsem velice ráda, že se nám podařilo uvést tento projekt, který má za cíl podpořit začínající podnikatele a hlavně, že se nám podařilo získat finanční prostředky z evropských fondů právě pro hlavní město. Tyto peníze by měly pomoci opět zlepšit povědomí o českých firmách a zajistit jim potřebné peníze do začátku,“ uvedla primátorka hl. m. Prahy Adriana Krnáčová.
Druhé kolo výzev na příjem žádostí, které budou uveřejněny na www.prazskyvoucher.cz, odstartuje v říjnu 2018. Je ale možné, že bude zcela poslední. „Upozorňuji, že v říjnu letošního roku vyhlásíme s největší pravděpodobností poslední vlnu výzev. Zájem žadatelů byl v prvním kole až nečekaně veliký. Očekáváme, že jen tak neutichne a zbývající finanční prostředky v druhém kole rozdáme. Podnikatelům doporučuji s podáním žádosti určitě neotálet,“ řekl ředitel odboru projektového řízení pražského magistrátu Jan Dobrovský.
Žádat o podporu mohou malé a střední podniky zaměstnávající méně než 250 osob a s obratem nepřesahujícím 50 milionů eur ročně. Další podmínkou je sídlo firmy či provozovny v hlavním městě. „Dle našich údajů se do Pražského voucheru může zapojit přibližně 37 000 firem,“ dodal Dobrovský. Podpora je přidělována na služby, které bývají podnikateli z důvodu minimalizace nákladů často opomíjeny. Pražský voucher je spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů.
Pět oblastí podpory
Podnikatelé mohou dostat podporu ve formě pěti různých voucherů, které se zaměřují na pomoc se začátkem vstupu na trh. První z nich slouží na podporu služeb od komunikačních agentur, tvorbu vizuální identity, kampaní, webovou komunikaci, aplikace a podobně.
Druhý z voucherů je zaměřený na koučing a mentoring, tedy k získání dovedností a know-how od lidí, kteří se v tomto odvětví pohybují.
Třetí typ je k získání zahraničního know-how v tréninkových centrech globálního byznysu či získání obchodních kontaktů a tipů na investory od profesionálů.
Součástí podpory může být také účast na zahraničních výstavách a veletrzích, kde se prezentují firmy a produkty. Jde o možnost získat další kontakty.
Poslední z forem podpory je inovace, která slouží pro financování inovačních výzkumů zadaných veřejným výzkumným institucím akreditovaným u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
Z finančního hlediska platí, že v rozpočtu pod 500 000 Kč může jít až o 85 procent podpory (u inovací 75 procent podpory). U některých voucherů je možné mít rozpočet nad 500 000 Kč s výší podpory 50 procent. V tomto případě je maximální výše dotace 2 000 000 Kč.