Ocenění vynikajících pedagogů medailemi MŠMT


Ocenění vynikajících pedagogů medailemi MŠMT. Den učitelů se slaví v ČR od roku 1955 28. března, kdy je výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského.

Byl to právě Komenský, který poprvé definoval pojem školní rok, prázdniny a školní týden. Preferoval školu hrou, názornosti a aktivnosti, kdy si žáci měli mít možnost své teoretické poznatky vyzkoušet v praxi. Jeho učení je inspirací až do dneška. V tento den se každoročně vyhlašují výsledky ankety Zlatý Ámos. Titul pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel hudební výchovy, češtiny a angličtiny David Turek ze Základní školy T. G. Masaryka a gymnázia Česká Kamenice na Děčínsku.

Medaile MŠMT

Nejvyšší ocenění v oblasti školství, Medaile Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) se uděluje od roku 1992. Je ohodnocením významné pedagogické, výchovné, vědecké nebo umělecké práce, dlouhodobého a vynikajícího působení v resortu školství nebo mimořádně záslužného činu při zajišťování a zlepšování podmínek pro výchovu a vzdělávání v České republice. Kandidáty na medaili může navrhnout ředitel školy, učitel, žák, rodič, obec nebo kraj. Medaili 1. stupně letos obdrželo 16 laureátů, Medaili 2. stupně obdrželo 24 laureátů. Autorem medaile je akademický sochař Zdeněk Kolářský. Vynikající učitelé převzali medaile na slavnosti ve Valdštejnském paláci z rukou ministra školství, mládeže a tělovýchovy Roberta Plagy. Ve dvou případech převzali Medaili za oceněné jejich blízcí.

Ministr Robert  Klaga při projevu

Slova ministra školství

„Odkaz Učitele národů nám ale připomíná, že i když se žáci učí místo latiny angličtinu a místo na tabuli píší do tabletu, podstata práce učitele stojí na neměnných základech: učitel je pro žáka průvodcem světem vzdělávání, měl by zohlednit individuální schopnosti každého dítěte a žáci by měli vědomosti získávat na základě vlastního poznání a zkušeností. Především je ale třeba žáky naučit, že vzdělávání nikdy nekončí a člověk by se měl učit po celý život. Právě učitelé a vzdělávací instituce byli a jsou nositeli mnoha změn. Je proto třeba zajistit učitelskému povolání co nejlepší podmínky, atraktivitu a prestiž, kterou si zaslouží. Jsem rád, že se naše politická reprezentace průřezově shoduje na tom, že podfinancování českého školství je třeba rychle řešit. Do roku 2020 je proto naším společným cílem, aby plat učitele dosáhl na 130 % průměrné mzdy v České republice. Vychovávat budoucí generace je totiž nanejvýš zodpovědný úkol, a tomu musí odpovídat i odměna,“ řekl ministr Robert Plaga. Seznam všech 40 oceněných pedagogů je na www.msmt.cz

Jaromír a Věra Hamplovi