Top news

Největší evropský veletrh BIO v Norimberku          

    Dvojice veletrhů BIOFACH a VIVANESS 2019 oslavila své 30.výročí účastí 3273 vystavovateli z 98 zemí, což je nový rekord. Na Biofachu bylo 2989 vystavovatelů a na veletrhu přírodní kosmetiky Vivaness 284. Česká republika byla zastoupena 29 vystavovateli.    BIOFACH prezentuje biopotraviny z celého světa v celé jejich rozmanitosti. Sortimenty VEGAN, VÍNO a OLIVOVÝ OLEJ mají vyhrazené vlastní zážitkové světy. Vedle prezentací produktů proběhly ochutnávky a specializovaný doprovodný program. V zážitkových světech OLIVOVÝ OLEJ a VÍNO byly nejlepší výrobky oceněny mezinárodní cenou Olive Oil Award pro oleje a MUNDUS VINI BIOFACH pro biovína.                                                                                                                                         

Trendy na veletrhu BIOFACH:

vegetariánská/veganská strava, bílkovinné produkty, convenience a produkty s nulovým odpadem. Kromě klasických veganských ingrediencí, jako je sója, jsou zákazníci nadšeni také z kešu oříšků, mandlí nebo hrachu. Oblíbené jsou rovněž potraviny s obsahem bílkovin, ať už ve formě olejů, tyčinek, pomazánek nebo koktejlů. Pokračuje i trend jídel, jejichž příprava je rychlá a jednoduchá. Convenience (polotovary) je dnes už nepostradatelnou součástí bioodvětví. Inovativní způsoby balení a také nové způsoby „nebalení“ pod názvem „nulový odpad“ získávají na významu. Trendy je také kurkuma a další exotické chutě, ale také kimči, fermentovaná a mléčně kysaná zelenina původem z korejské kuchyně.  Svou vegetariánskou nabídku představilo 1245 vystavovatelů a 1345 pak veganskou. Za zmínku stojí také segmenty bez lepku a laktózy (1200, resp. 890 vystavovatelů), stejně jako „raw“- syrová či živá strava (potravina, která nebyla upravena při více jak 45 °C), kterou představilo 561vystavovatelů. Kromě toho má rostoucí význam nabídka stravování mimo domov a společného stravování (432 firem s odpovídajícím sortimentem). Roste i počet firem ze sektoru biosurovin (421).                                                                                                                                             

Trendy na veletrhu VIVANESS:

probiotická kosmetika, nordic beauty a produkty s nulovým odpadem.                                                                                                                               

Nové trendy   

  Na Biofachu bylo představeno 541 nových výrobků, odborní návštěvníci z nich vybrali 7 nejlepších. Zvítězilo 5 německých výrobků a po jednom z Rakouska a Polska: sýr s dýňovými semínky firmy Käserebellen GmbH (čerstvé produkty), zmrzlina od Schrozberger Milchbauern (mražené výrobky). V kategorii sušené produkty na vaření a pečení získal Georg Thalhammer ocenění za pesto z mořských řas a divokého česneku. HANS Coffee & Berry od společnosti HANS Brainfood získala cenu v kategorii ostatní sušené výrobky. V nepotravinářských výrobcích upoutal nástěnný „růstový“ kalendář se semínky od firmy Primoza. Z Rakouska vyhrála firma Landgarten s mandlemi s růžovými květy v čokoládě, lesním ovocem a višněmi v čokoládě v kategorii sušené produkty, občerstvení a sladkosti. V kategorii nápoje byla polská firma Nutracevit oceněna za BIOHASKAP, 100% džus z modrého zimolezu.                                                                                                                                 

 Vivaness ukázal 155 nových produktů,  v 7 kategoriích zvítězily vesměs německé firmy: Černé mýdlo s aktivním uhlím od  SPEICK Naturkosmetik v péčí  o obličej, v kategorii péče o tělo byla oceněna Weleda za Skin Food Serii (máslo na tělo a rty), Benecos ovládl dekorativní kosmetiku s makeupy, speciální kosmetice kraloval Speick Naturkosmetik s prostředky na opalování, v drogistickém zboží bodoval Denttabbs s tabletami na čištění zubů, ve Wellness byl nejlepší Coscoon Cosmetics s tělovým  máslem. Dánská firma Unterkram vyhrála v péči o vlasy s Green Matcha šamponem.                                                                                                                            

 Kongres BIOFACH a VIVANESS: výměna znalostí, diskuse a utváření budoucnosti Největší mezinárodní kongres v oboru biopotravin a přírodní kosmetiky měl hlavní téma: „Systém bio – zdravý jako celek.“ Kongres BIOFACH 2019 se zaměřil na vztah mezi zemědělstvím, zpracováním, výživou a zdravím. Na 139 zasedáních v šesti fórech bylo přes 9500 účastníků. Byla diskutována témata jako biodiverzita, zdraví půdy, čistá voda, divoké rostliny, dobré životní podmínky zvířat, ale také styly výživy.   

  Návštěvníci a vystavovatelé     

   Veletrh navštívilo 51500 odborných návštěvníků ze 143 zemí, polovina návštěvníků byla zahraničních. Z ČR se zúčastnilo 797 návštěvníků. Největší zastoupení mezi vystavovateli mělo domácí Německo 1020, následováno Itálii 423, Španělskem 220 a Francii 213.Premiéru na BIOFACHu měla Botswana a Komory. Veletrhu VIVANESS se nově zúčastnily Filipíny a Srbsko. V roce 2020 se veletrh rozšíří. VIVANESS se přestěhuje do nové haly 3 C (otevřené v roce 2019). BIOFACH se rozroste do haly 7 A (v níž do roku 2019 sídlil VIVANESS) a 3 A.  Haly3A a 3 C jsou dvě nejmodernější haly výstaviště NürnbergMesse, haly navrhla kancelář Zaha Hadid Architects.                                                                                                                            

 

This slideshow requires JavaScript.

Česká republika na veletrhu 

   Již po dvanácté byl na veletrhu společný stánek českých firem pod záštitou Ministerstva zemědělství ČR. V České expozici se prezentovalo na ploše 120 m2 spolu s Ministerstvem zemědělství ČR 17 firem: Amylon a.s., Cerea, Cooc Food, České ghíčko, Ekofrukt Slaný, Emco, Extrudo, FRUJO a.s., Hempoint, Hopi popi, King Food, Markol Food, Meruzalka, Poex, Rawito, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, Solex Agro s.r.o. 

 Samostatné stánky mělo 12 českých společností: Country Life s.r.o., Extravit, Green Apotheke, Green Nest, Himalayo, KR Real, Lifefood Czech Republic s.r.o., LN Group, ED&F Man Ingredients, My Raw Joy, Wild& Choco. 

České ekologické zemědělství (EZ)     

  Ke konci roku 2018 hospodařilo v ČR ekologicky přes 4600 farem (téměř každý desátý zemědělský podnik v ČR) na celkové výměře přes 520 tis. ha, což představuje 15% podíl na obhospodařované zemědělské půdě. V současné době je ekologickými zemědělci obhospodařováno více než 43 % trvalých travních porostů, přes 3 % orné půdy a 15 % ploch trvalých kultur, zejména sady a vinice. Průměrná velikost české ekofarmy v roce 2016 činila 119 hektarů, v EU máme průměrně třetí největší ekofarmy.                                                                                                                                                          

Produkce ekologického zemědělství ČR 

  Celková produkce ekologických podniků za rok 2017 odhadnuta na 6768 mil. Kč představuje 5,1% podíl na celkové zemědělské produkci ČR. Bohužel, přibližně polovina produkce ekofarem (obilí, mléko, maso) se vyváží do zahraničí. Zbytek sice zůstává v ČR a využívá se k výrobě potravin, ale jen část se uplatní na trhu v biokvalitě. Vzhledem k nízké poptávce Čechů po biopotravinách končí řada biosurovin v běžných potravinách. Na českém trhu se v biokvalitě nejvíce prodávají zpracované potraviny typu dětských výživ, kávy a čaje, dále mléko, mléčné výrobky, ovoce.                                                                                                                  

Trh a spotřeba biopotravin  

    Celkový obrat s biopotravinami českých subjektů dosáhl v roce 2016 přibližně 4,19 mld. Kč. Z toho spotřebitelé v České republice utratili za biopotraviny 2,55 mld. Kč, což představuje 13,5% meziroční nárůst. Výrobců biopotravin je již 750.Téměř 40 % z celkového obratu za biopotraviny bylo exportováno (zboží za 1,64 mld. Kč), v srovnatelné hodnotě byl dovoz biopotravin ze zahraničí. Průměrná roční spotřeba na obyvatele vzrostla na 241 Kč (v EU je to 54 eur) a podíl biopotravin na celkové spotřebě potravin a nápojů dosáhl 0,9 % (v EU již 7 %). Andrea Hrabalová z České technologické platformy pro ekologické zemědělství vysvětluje: „Průměrný Čech utratí za biopotraviny šestkrát méně než průměrný Evropan a po 30 letech fungování ekologického zemědělství v ČR stále netuší, proč domácí biopotraviny kupovat. Ze zkušeností z jiných zemí jednoznačně vychází, že hlavním tahounem rozvoje EZ nejsou dotace, ale dlouhodobá a uvědomělá poptávka spotřebitelů.“                                                                                                    Naše ekologické zemědělství dosahuje dobrých výsledků a neztratí se ve světě. V Evropě je 350 000 biofarem a celosvětově 2,4 milionů.  Domácí bioprodukce by potenciálně umožnila výrobu čtyřnásobně více biopotravin, než je tomu dnes.

Jaromír a Věra Hamplovi