V rámci gala večera konference Retail Summit 2018 proběhlo v Praze slavnostní vyhlášení absolutního vítěze, vítězů všech oborových kategorií i zvláštních cen Obchodník roku 2017 . V letošním roce se uskutečnil již patnáctý ročník této soutěže, posledních pět ročníků na Retail Summitu.
Výběr vítězů
Vítězové 8 kategorií byli vybráni na základě reprezentativního průzkumu realizovaného nezávislou společností GfK Czech, (2 tisíce spotřebitelů z celé České republiky). Hodnocenými parametry bylo spontánní jmenování prodejny („top of mind“), počet nakupujících, míra jejich loajality prodejně a důvěra v ni a spokojenost s vybranými parametry (sortiment, kvalita, orientace v nabídce). Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2017 – Nový zákaznický zážitek je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace inovací ze strany členů expertního týmu. Na základě hlasování členů expertního týmu byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. Kandidáti měli krátkou prezentaci svého řešení na konferenci Retail Summit 2017 a o vítězi kategorie rozhodli účastníci konference hlasováním.
Novinky v soutěži
Kategorie ocenění Mastercard Obchodník roku prochází každým rokem rozvojem. „Jednou z letošních novinek je kategorie Millennials Obchodník roku. Vítězem se stal obchodník, který je populární u generace Y (20-30 let), a je současně mladými respondenty v porovnání s ostatními vnímán odlišně. Stala se jím společnost ZOOT,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader. Další letošní novinkou je rozdělení oborové kategorie Obchodník s oděvy a obuví na dvě samostatné kategorie.
Absolutním vítězem patnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2017 se stala společnost IKEA Česká republika, která zvítězila i v předchozích čtyřech ročnících soutěže. Švédský gigant byl založen v r. 1943 a v ČR je od roku 1991. Lidé nejvíce oceňovali hlavně skladbu sortimentu společnosti, prodejna vykazuje i vysokou míru loajality a důvěry zákazníků.
Vítězové oborových kategorií
Cenu Mastercard Obchodník s potravinami 2017 (hypermarkety, supermarkety, potraviny) letos především díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky a jejich loajalitě a důvěře získal Lidl Česká republika. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je GLOBUS. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s drogerií a parfumerií 2017 se stala společnost dm drogerie markt. Na druhém místě se umístila TETA drogerie na třetím Yves Rocher. V kategorii Mastercard Obchodník s oděvy 2017 zvítězila díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky a jejich loajalitě společnost C&A. Druhé místo obsadilo Pepco a třetí H&M. Ocenění v kategorii Mastercard Obchodník s obuví 2017 získala společnost Deichmann. Druhá byla společnost Rieker a na třetím CCC. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2017 se stalo již poosmé Sportisimo. To boduje zejména vysokou loajalitou zákazníků. Na druhém místě se umístil Decathlon, na třetím místě Nike. Kategorii Mastercard
Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2017 a další
Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2017 ovládl poprvé v historii soutěže Hornbach, který tím posunul na druhé místo dosavadního každoročního vítěze OBI. Na třetím místě je zoohit.cz. Vítězné umístění Hornbachu je kombinací solidních výsledků v obou skupinách parametrů – pozice na trhu a důvěra zákazníků. V kategorii Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2017 zvítězila IKEA Česká republika, která ve své kategorii byla hodnocena nejlépe ve všech ohledech. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím místě je SCONTO nábytek.Cenu Mastercard Obchodník s elektrem a elektronikou 2017 získala Alza.cz. Na druhém místě se umístilo CZC.cz, na třetím místě T.S.Bohemia. Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou 2017 se stal Shell, na druhém místě se umístila Benzina a na třetím Tank ONO. Zvláštní ceny V kategorii Mastercard Obchodník roku 2017 – MONETA Money Bank
Cena veřejnosti
Zvítězil Lidl Česká republika a obhájil tak loňský titul.O jeho prvenství rozhodli sami zákazníci s celkovým počtem 65 991 hlasů.
Na druhé příčce se umístila TETA drogerie s 57 688 hlasy, na třetím místě je IKEA s 49 097 hlasy.
Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz a SMS zpráv. Celkem hlasovalo 115 578 osob, z toho 98 554 lidí přes internet a 17 024 prostřednictvím SMS zpráv. Hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 819 805 platných hlasů. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 50 000 Kč vložených na účet u MONETA Money Bank a platební kartu Mastercard s věrnostním programem bene+.
Účelem kategorie Millennials
Obchodník roku 2017 bylo vybrat takový řetězec, který je u této věkové kategorie (20–30 let) oblíbený, a zároveň je zde velký rozdíl mezi vnímáním prodejny u mladých respondentů ve srovnání s ostatními. Do hodnocení vstupovali ti, kteří se u kategorie Millennials umístili na 1.–3. místě v jednotlivých kategoriích. Vítězem se pak stal obchodník, u kterého byl největší kladný rozdíl mezi hodnocením všemi respondenty a mileniály. Vítězem se stala společnost ZOOT.
Zákaznický zážitek v době digitální
Zákaznický zážitek v době digitální Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2017 – Zákaznický zážitek v době digitální je tříkolový. Je to kombinace expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. O vítězi kategorie rozhodli hlasováním účastníci konference Retail Summit 2018 a stala se jím společnost SpokojenyPes.cz, na druhém místě Múúú Písek a na třetím Datart.
Nejlepší zaměstnavatel v obchodě
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR vyhlásil v rámci soutěže Mastercard Obchodník roku 2017 speciální kategorii „SOCR ČR – Nejlepší zaměstnavatel v obchodě“. Obchodníci se mohli do soutěže zapojit vyplněním dotazníku sestaveného odborníky z oblasti HR (lidské zdroje). Odborným garantem vyhodnocení této kategorie se stala nezávislá odborná společnost Hays. Soutěže se zúčastnili zaměstnavatelé z oblasti obchodu food i non-food, nadnárodní řetězce i zástupci tradičního obchodu, osloveny byly jak členské firmy SOCR ČR, tak i nečleni. Hodnotící kritéria byla nastavena spíše pro větší zaměstnavatele s více než 250 pracovníky, při celkovém hodnocení bylo přihlédnuto i ke stanovisku Odborového svazu pracovníků obchodu. Vítězem kategorie se stala společnost MAKRO Cash & Carry ČR.
Jaromír a Věra Hamplovi