KATEŘINA KADLECOVÁ – finalistka ankety Manažer roku 2020

ING. Kateřina Kadlecová ředitelka, CEO nám poskytla rozhovor o své práci a rodinné firmě USSPA .

Řídíte rodinnou firmu, kde se vedení předává z generace na generaci. Co děláte jinak, než jste viděla u svého otce a jaké manažerské dovednosti při vedení rodinné firmy potřebujete?

Táta odešel z firmy už před deseti lety. Tehdy byla jiná doba a také firma byla v jiném stádiu. V řadě oblastí proto dělám věci jinak. Firma je v každém ohledu větší, jsou nastavené procesy, řídící struktura, vyvíjí se strategie. Na co ale rozhodně navazuji, to jsou v naší rodinné firmě pevně zakotvené hodnoty.    

Na trhu jste 25 let a jste průkopníkem hydroterapie. Co stálo za tím nápadem a kde jste čerpali znalosti a zkušenosti, jak využít sílu vody k dosažení léčebných a relaxačních účinků na lidské tělo?

                Za nápadem stála osobní zkušenost se spa, kterou jsem udělala při svém ročním studijním pobytu v USA na začátku devadesátých let. Tátu to inspirovalo – původně ve vazbě na sport a regeneraci po fyzické námaze, brzy ale správně odhadl, že potřeba účinně odpočívat, relaxovat a nabírat síly v domácím prostředí bude čím dál klíčovější pro veškerou populaci. A přesně to se potvrdilo. Zdravotní prevence, podpora imunity, odbourávání následků stresu, tedy možnost nejen fyzického, ale především psychického uvolnění je v dnešní době obzvláště prospěšná.

                Veškeré základy principů fungování vířivek jsme se na začátku naučili v Americe u našeho tehdejšího dodavatele. Brzy jsme ale vykročili cestou vlastního vývoje, designu a výroby, abychom mohli nejen samotný produkt rozvíjet a vlastními inovacemi přispívat také k rozvoji celého oboru.

V čem jste se Vám podle Vašeho názoru od počátků fungování společnosti podařilo být lepší před konkurenčními firmami a stát se lídrem na trhu ?

                Nás vždy odlišovala vysoká kvalita, výjimečný a funkční design a také unikátní technické inovace. Základem úspěchu na domácím trhu je pak rozhodně náš profesionální přístup opřený o odbornost a trvalá péče o zákazníky. Na českém trhu totiž sami napřímo zajišťujeme prodej, instalace i následný servis.

Vaše firma získala řadu ocenění a certifikátů včetně prestižního ocenění za design RED DOT, můžete přiblížit co všechno za dosažením takových výsledků stojí?

                Odvaha dělat věci jinak. Posouvat standardy a držet krok s dobou a vývojem i mimo náš obor, to nám umožnilo vytvořit produkty, které jsou ve spoustě ohledech výjimečné a jako jedny z mála v našem oboru obstojí v konfrontaci s kvalitními produkty napříč obory. Design, pokud je dobrý, představuje přidanou hodnotu, do které ale není každá firma ochotná investovat. Jsou to roky vývoje a sbírání zkušeností. Na prestižní ocenění jsme samozřejmě hrdí, ale víc než ocenění nás žene dopředu spokojenost našich zákazníků. 

Spolupracujete s celou řadou partnerů. Co je rozhodující při jejich výběru?

                Spolupráce přináší žádoucí odstup, pohled zvenku a nové impulzy. Ať už to je spolupráce s designéry na produktech, s vývojáři na technologiích či s architekty na výstavní expozici nebo třeba přestavbě sídla firmy, výsledek a šíře přínosu vždy předčí to, s čím se do projektu šlo. Taková spolupráce je zpravidla oboustranně přínosná a nekončí jedním projektem.

Pro spolupráci si vybíráme ty nejlepší ve svém oboru. Zejména pro tvůrčí spolupráci je ale důležité najít partnery, s kterými si sedneme především lidsky a hodnotově.

Jak jste vnímala změnu práce z manažerky marketingu k ředitelce rodinné společnosti?

                Byla tam zásadní změna v míře zodpovědnosti. To se dá těžko dopředu představit. Na druhou stranu mi pomáhalo, že jsem do té doby s firmou rostla šestnáct let, hodně jsem toho osobně zažila, znala a byla jsem také u zásadních rozhodnutí. Průprava z marketingu mi je platná dodnes, a to nejen v oblasti tvorby strategií. Vzhledem k tomu, že vyrábíme spa pro koncové uživatele, hraje u nás marketing klíčovou roli a je proto dobré, že ho mám v krvi. Jinak samozřejmě řídit jedno oddělení nebo celou firmu, to je naprosto jiný příběh.

Již v minulosti jste získala ocenění v soutěži Manažer roku, dalo vám to nějakou zpětnou vazbu?

                Taková soutěž je samozřejmě v první řadě zpětná vazba a jakási kalibrace vnímání sama sebe a svých kvalit. Mám tendenci se vidět pouze skrze svůj tým a celek firmy, výsledky a dění kolem, určitě bylo zdravé zasoustředit se chvíli na sebe. Musím říct, že obě účasti byly nakonec platnou zkušeností. Nic ovšem nepředčí titul Mladý manažerský talent z první účasti, na ten budu hrdá až do důchoduJ.

Ocenění za design RED DOT napovídá, že kladete velký důraz na design výrobků. Jak takový vývoj a návrh designu probíhá?

                To je velice široká disciplína. Záleží na tom, jestli se navrhuje celá nová spa od nuly nebo jde o její redesign či inovaci nějaké části. Vířivka je značně komplexní produkt a v našem případě jde design vzhledu a funkčnosti ruku v ruce s technologickým vývojem. Je to práce v řádu měsíců, když se navrhuje nová řada, pak to je od prvních skic a počítačové modelace přes fyzicky vymodelované malé modely až po výrobu forem, testování a uvedení do výroby záležitost dvou i více let. 

Vaše aktivity se netýkají jen vaší firmy, ale jste také členkou Strategické rady Centra pro rodinné firmy, které působí při VŠE v Praze. Můžete přiblížit, co práce ve Strategické radě obnáší?

                Cílem je především podpořit rodinné podnikání, které je zásadním pilířem nejen české ekonomiky. Díky centru se propojuje reálný podnikatelský svět s tím akademickým a také se zde propojují rodinné firmy navzájem. Sdílení zkušeností je esencí tohoto uskupení. Strategická rada vznikla těsně před dobou covidovou, která nám setkávání ztížila, ale platforma i tak roste a probíhají různé projekty. Letos jsme se například zapojili do programu Podnikohospodářské fakulty VŠE a nabídli studentům možnost pracovat na exportním projektu v rámci kurzu Mezinárodní strategie.

Mimo to zastupuji firmu také v nově vzniklé Asociaci českého průmyslového designu, která reprezentuje významné české výrobce a exportéry uplatňující design ve své strategii. Jsou zde zástupci firem napříč obory jako např. Lasvit, Ton, mmcité či Preciosa. Naším společným cílem je podpořit věhlas českého průmyslového designu a skrze něj pomoci budovat respekt a silnější pozici naší země v mezinárodním kontextu. Česko prostě není jen montovna a máme toho hodně co světu nabídnout.

Co byste doporučila začínajícím rodinným firmám?

                Nebát se a jít do toho. Jako rodina jste nejsilnější. Využijte synergii, doplňujte se přesně v tom, co každému jde nejlépe. Přes všechno podnikání, ambice a úspěchy si ale hlavně udržte dobré vztahy uvnitř rodiny, to je nejdůležitější.

              

 

Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů v osobním i pracovním životě

 

 

Palác Žofín představí v úterý 19. října 2021  vítěze 28. ročníku prestižní soutěže Manažer roku