Jak vypadal pracovní den horníků poznáte v hornickém skanzenu Mayrau

V obci Vinařice u Kladna můžete navštívit zajímavý Hornický skanzen Mayrau (pobočka Sládečkova vlastivědného muzea v Kladně).

Hornický skanzen Mayrau

V prostorách bývalého dolu se seznámíte s historií těžby černého uhlí na Kladensku. Prohlídka je koncipována tak, že se snaží zachovat program posledního pracovního dne. Celá prohlídka je v prostorách na povrchu. Časově vede po trase havíře před jízdou do podzemí dolu.  S průvodcem máte možnost projít cechovnou, řetízkovými šatnami, koupelemi až k jámovým budovám dolu.

Hornický skanzen Mayrau
Hornický skanzen Mayrau

 

Prohlídkové okruhy

Pokud si zvolíte prohlídkový okruh A, o délce prohlídky 1 hodina, uvidíte cechovnu – jámovou budova Mayrau – unikátní těžní stroj Ringhoffer.

Okruh B s délkou prohlídky 2 hodiny zahrnuje: Cechovna – jámová budova Mayrau – Těžní stroj Ringhoffer – dýmnice – Homole /ukázková štola/ – mechanická dílna – Těžní stroj Škoda

Na začátku prohlídky uvidíte modely těžních věží, jednotlivých prostor dolu, řez dolem. Představu o tom, jak vypadal pracovní den získáte po shlédnutí filmu natočeného v roce 1994, tedy v době, kdy důl byl ještě v provozu. Poté následuje prohlídka cechovny, Zajímavá jsou vystavené exponáty patřících do oblasti důlního zeměměřičství. Vejdede do rozlehlých prostor řetízkové šatny, která svou velikostí připomíná tovární halu. Zde si každý horník podle svého čísla našel své pracovní oblečení, sušící se u stropu v průvanu, stáhl jej dolů, oblékl se a připravil se na směnu.Tady na vás dýchne atmosféra běžného pracovního dne horníka. Po ukončení směny se horníci sprchovali ve velké koupelně, kde teplotu vody ve všech sprchách centrálně určoval lázeňský, jehož stanoviště bylo nad vstupem do koupelny se sprchami. Saunu byste asi v areálu dolu nehledali. Protože horníci po dobu směny vykonávali fyzicky velmi náročnou práci, měli možnost po skončení směny relaxovat v sauně.

Hornický skanzen Mayrau
Hornický skanzen Mayrau

Při prohlížení technických prostor možná upoutá vaši pozornost zajímavý detail – řemeslně propracované zdobené litinové točité schodiště.

V jámové budově dolu vám průvodce popíše jak fungovalo náraziště jámy Robert, z něhož havíři sfárali do podzemí, lampárna a známková kontrola. Jámy byly sice po ukončení provozu zasypány, ale do podzemí s reálnou ukázkou dobývacích metod se dostanete štolou v kopci Homole. Zde je expozice plně mechanizovaného porubu, ukazuje se zde důlní doprava.

Hornický skanzen Mayrau
Hornický skanzen Mayrau

Důlní záchranářství

Zvláštní část prohlídky je věnována důlnímu záchranářství. Nejen že si prohlédnete dýchací přístroje a přístroje a nástroje spojené s prací záchranářů, v objektu zvaném dýmnice si můžete sami práci důlního záchranáře vyzkoušet ve cvičné štole, kde můžete prolézt úzkým prostorem, v jakém se záchranáři museli pohybovat. Protože důlní záchranář musel absolvovat náročné zdravotní testy, při kterých bylo třeba ověřit činnost srdce při stresu a fyzické námaze,  zde si také vyzkoušíte, jak fyzicky náročné tyto testy byly.

Na závěr prohlídky vás čeká opravdový klenot: unikátní těžní stroj Ringhoffer. Pochází z roku 1905, kdy byl zakoupen na Světové výstavě v Paříži. Průvodce vás informuje, že se  kdyby tento stroj poháněl motor zaoceánského parníku, neměli byste možnosti si jej zde nyní nejen zblízka prohlédnout, ale vidět jej také v provozu.

Hornický skanzen Mayrau
Hornický skanzen Mayrau

Otevírací doba:

    Otevřeno denně

  •     listopad – březen 9:00 – 15:00
  •     duben – říjen        9:00 – 17:00

    Prohlídky začínají každou celou hodinu.

Poslední prohlídka skanzenu začíná v 15:00 hod. (okruh B) a v 16:00 hod. (okruh A)

v zimním provozu ve 13:00 hod. (okruh B) a ve 14:00 hod. (okruh A).

Hornický skanzen Mayrau
Hornický skanzen Mayrau

Historie dolu

Pražská železářská společnost začala s hloubením jámy Mayrau v roce 1874 a v říjnu 1877 byla v hloubce 515,2 metru nafárána uhelná sloj o mocnosti devíti metrů. Místo zarážky určil sám vrchní báňský ředitel Pražské železářské společnosti Gottfried Bacher. Jáma byla dohloubena do konečných 527 metrů a pojmenována po Kajetánu Mayerovi, svobodnému pánu z Mayrau. Jáma se hloubila v tehdy netradičním kruhovém jámovém profilu. Tuto novinku a řadu dalších zlepšovacích návrhů, má na svědomí závodní Dolu Mayrau Ing. Jan Karlík, který se proslavil zejména vynálezem tachografu.

Jámy byly zasypány v roce 1998, ale do kladenského podzemí s reálnou ukázkou dobývacích metod se u nás dostanete štolou v kopci Homole. Zcela mimořádnou pozornost si zaslouží dochovaný soubor tří těžních strojů. V roce 1905 byl na jámu Mayrau instalován parní těžní stroj firmy Ringhoffer Smíchov. Tento stroj je dodnes návštěvníkům předváděn v pohybu. Dalším zajímavým těžním strojem je MAG Ruston Praha systému Koeppe, také z roku 1905 a nakonec elektrický těžní stroj Škoda z roku 1932.

Zdroj: Hornický skanzen Mayrau

Hornický skanzen Mayrau

Více informací naleznete ZDE