Dva závody ve SPA v tomto roce

Další závod formule 1 v Belgii a predikce výrobce pneumatik Pirelli

MARIO ISOLA – ŘEDITEL MOTORISTICKÉHO SPORTU

„Po pár dnech volna je tento víkend další závod formule 1: poslední před letní přestávkou. Grand Prix Belgie je jedním z nejprestižnějších závodů v kalendáři, který se koná na trati, která je obzvláště náročná pro jezdce, automobily a pneumatiky. Nominovali jsme stejnou sestavu směsí jako v loňském roce – C2, C3 a C4 – abychom nabídli širokou škálu strategických možností; Alespoň pokud déšť vydrží. Počasí ve Spa je tradičně klíčovým faktorem po celý víkend; Skutečnost, že Grand Prix posunula data – z prvního závodu po letní přestávce na poslední závod před ní – by neměla mít velký vliv, protože předpověď je stejně vždy proměnlivá. Délka trati, kde je Spa nejdelším kolem roku, a rozdíly v převýšení – které jsou také největší v celé sezóně – znamenají, že je snadné najít mokré podmínky na jedné části trati, zatímco jinde je zcela sucho. Novinkou letošního roku je, že Spa se stane třetím místem sprintu sezóny po Baku a Spielbergu, se Sprint Shootoutem v sobotu ráno následovaným 100kilometrovým závodem odpoledne. S pouhou hodinou volného tréninku před páteční kvalifikací (která se prozatím zdá být nejvíce ohrožena deštěm) bude na nastavení vozů ještě méně času než obvykle. Ve Spa vidíme některé z největších rozdílů, pokud jde o aerodynamické nastavení mezi týmy: někteří dávají přednost většímu přítlaku, aby mohli více tlačit během druhého sektoru, zatímco jiní dávají přednost volnějšímu vozu, který má větší rychlost k útoku a obraně více na rovinkách. Se dvěma letošními závody je jedno z nejúžasnějších míst sezóny připraveno na ještě větší show.“

PNEUMATIKY NA TRATI

  • Stejně jako v případě Grand Prix Belgie 2022 budou mít týmy C2 jako P Zero White hard, C3 jako P Zero Yellow medium a C4 jako P Zero Red soft.
  • Spolu se Silverstonem a Suzukou je Spa-Francorchamps okruhem, kde jsou pneumatiky vystaveny značným silám. Nejnáročnější částí pro pneumatiky je komprese v Eau Rouge následovaná stoupáním do Raidillonu: sestávající z vysokorychlostní levotočivé zatáčky, kde přítlak stlačuje vůz do země, následovaný dalším vysokorychlostním pravo-levým zlomem, kde vůz jede lehce na vrcholu kopce na rovinku Kemmel.
  • Spa je se svými 7,004 kilometry nejdelší tratí v kalendáři formulí, na programu je 44 kol před Velkou cenou Belgie. Když byl okruh v roce 1921 slavnostně otevřen, měřil přibližně dvojnásobek délky 14,9 kilometru.
  • V loňském roce se téměř všechny týmy rozhodly pro strategii dvou zastávek s využitím všech tří směsí. Max Verstappen z Red Bullu se po penalizaci umístil na 14. místě na startovním roštu, ale závod vyhrál s velkým bojem, startoval na měkkých pneumatikách a poté dokončil dva stinty na střední pneumatikách.
  • Spa-Francorchamps je také speciálním místem pro Charlese Leclerca, který zde v roce 2019 vyhrál svůj první závod Formule 1 s Ferrari. Italský tým získal ve Spa nejvíce vítězství (14) od roku 1950, zatímco Michael Schumacher má nejvyšší počet individuálních vítězství (šest).
  • Okruh měl také největší převýšení ze všech tratí za celý rok. Nejvýše položeným bodem je Malmedy (kolem 468 metrů nad mořem), zatímco nejníže položený Paul Frere (asi 366 metrů nad mořem). To je rozdíl 102,2 metru: více než výška věže s hodinami Big Ben v Londýně.

Formule 1 – MSC CRUISES BELGIAN GRAND PRIX 28.-30.7. 2023