Dopravní podnik hlavního města Prahy se sobotu rozloučí S TRAMVAJEMI T6A5

 19. června vyjedou tramvaje T6A5 do pravidelného provozu naposledy. Na pražských kolejích sloužily více než čtvrt století. V současnosti máme již jen šest těchto tramvají, z toho jeden vůz ev. č. 8702 je muzejní. Právě tato tramvaj bude od 8:00 do 18:00 stát ve smyčce Smíchovské nádraží. Fandové si zde mohou vyzvednout a orazítkovat speciální pamětní jízdenky. Ostatní tramvaje budou od 8:00 do 18:00 jezdit na lince 4, platit v nich bude standardní tarif včetně předplatného.

  •  V 18. 15 se všech 6 vozů vydá ze smyčky Smíchovské nádraží na průvod Prahou po trase Anděl – Arbesovo náměstí – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Chotkovy sady – Špejchar, kde si je fanoušci MHD budou moci v čase od zhruba 18:30 do 19:00 společně vyfotit.
  • V 19:00 se pak tramvaje vydají na poslední jízdu do domovských vozoven.

 A co bude s tramvajemi dál?

Kromě muzejního vozu si ponecháme ještě další 2 tramvaje T6A5. Zbylá vozidla T6A5 nabídneme k prodeji.
 V období let 1995 – 1997 jsme nakoupili celkem 150 vozů tramvají T6A5 a stali se tak největším provozovatelem tramvají Tatra T6A5 v České republice. Tramvaje byly v letech 1991 – 1998 vyráběny v ČKD Tatra v Praze.

 

Společný průvod Prahou a focení na Špejcharu

V 18:15 všech 6 tramvají T6A5 vyrazí ze smyčky Smíchovské nádraží na průvod Prahou po trase Anděl – Arbesovo náměstí – Újezd – Malostranské náměstí – Malostranská – Chotkovy sady – Špejchar, kde si je všichni fanoušci MHD budou moci v čase od zhruba 18:30 do 19:00 společně vyfotit. V 19:00 se tramvaje vydají na svoji poslední jízdu do domovských vozoven.

 

„Pro fanoušky MHD jsme připravili rozloučení s tramvajemi T6A5 s několika symbolickými odkazy. Je to téměř přesně 26 let od převzetí prvních dvou vozů T6A5, konkrétně ev. č. 8601 a 8602, což proběhlo 24. června 1995. Tramvaje T6A5 jsme poprvé do provozu nasadili právě na linku č. 4, byla to mimochodem souprava vozů 8603 a 8604 a stalo se tak 6. listopadu 1995. Čtyřka byla svého času jakousi kmenovou linkou těchto tramvají. Proto jsme ji záměrně vybrali i na sobotní rozlučku, navíc o sobotách a nedělích běžně nejezdí. Nabídneme na ní 5 pořadí s vozy 8601, 8637, 8658, 8748 a 8750. Tramvaje T6A5 ale Prahu definitivně neopustí. V Muzeu MHD máme vůz 8702 a pro retroprovoz si ponecháme první a poslední, 150. tramvaj T6A5 dodanou do Prahy, tj. 8601 a 8750, které by mohly jezdit společně v soupravě i jako sólo vozy. Zachováme tak po jednom vozidle ze všech tří sérií T6A5, které DPP v minulosti nakoupil,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

 

Stručně z historie pražských tramvají T6A5

DPP byl největším provozovatelem tramvají Tatra T6A5 v České republice, v období let 1995 – 1997 nakoupil celkem 150 vozů.

  • V první sérii v roce 1995 a 1996 to bylo 80 vozů (ev. č. 8601 – 8680), jejíž domovskou vozovnou byl Motol.
  • Ve druhé sérii v roce 1996 si DPP převzal dalších 50 vozidel (ev. č. 8681 – 8730), které také všechny zamířily do Motola.
  • Zbylých 20 vozů (ev. č. 8731 – 8750) do DPP dorazilo v roce 1997 a jejich domovskou vozovnou se stal Žižkov.

První dva vozy, ev. č. 8601 a 8602, si DPP převzal 24. června 1995.

  • Do provozu šly ale až za více než půlroku, 14. prosince 1995, jako sedmá souprava v pořadí.
  • Jako úplně první vůz se Pražanům představila 26. května 1995 tramvaj T6A5 ev. č. 8602 ještě jako nepojízdný a nedokončený vůz u příležitosti otevření tramvajové tratě Nádraží Braník – Sídliště Modřany.
  • První běžné cestující pak svezl vůz č. 8601 při slavnostním průvodu ke 120. výročí MHD dne 23. září 1995.
  • První tramvaje T6A5, které DPP nasadil do pravidelného provozu, byly vozy ev. č. 8603 a 8604, a to 6. listopadu 1995.
  • Tramvaje vyráběla v letech 1991 – 1998 ČKD Tatra v Praze, brány továren opustilo celkem 296 vozů.

Všechny vozy se vyráběly v novém závodě ČKD Tatra v Praze – Zličíně a pro jejich předávání DPP byla vybudována speciální kolej u smyčky Sídliště Řepy, kde byly vozy skládány ze železničních vozů a přetahovány do kolejové sítě tramvají.

První vozy byly předávány ještě na původní předávací koleji u smíchovského nádraží (Na Knížecí).

 

Poslední tři vozy T6A5, které budou od neděle 20. června 2021 vyřazeny z pravidelného provozu a nabídnuty k prodeji, tj. ev. č. 8637, 8658 a 8748, byly v provozu celkem 27 075 dnů, v průměru denně najezdily 140,83 kilometrů a v pražské MHD najezdily celkem 3 808 875 kilometrů.

  • Vůz ev. č. 8637 – v provozu od 4. ledna 1996, dnů v provozu: 9298, celkový nájezd: 1 306 854 km, průměrný nájezd: 140,55 km/den
  • Vůz ev. č. 8658 – v provozu od 20. března 1996, dnů v provozu: 9222, celkový nájezd: 1 245 719 km, průměrný nájezd: 135,08 km/den
  • Vůz ev. č. 8748 – v provozu od 16. ledna 1998, dnů v provozu 8555, celkový nájezd: 1 256 302 km, průměrný nájezd: 146,85 km/den