František, Elinka a Bechyňka aneb 120 let Křižíkovy elektrické dráhy

Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Před 120 lety se stala první železnicí u nás, na níž jezdily vlaky poháněné elektřinou. Přijeďte si do Tábora prohlédnout výstavu, která připomíná toto výročí. Jako pocta Křižíkovi se v Táboře uskuteční také dvě akce – přednáška a koncert v Křižíkově elektrárně (21. 6.) a slavnostní odjezd Elinky s doprovodným programem (24.6.).

Elektrická dráha mezi Táborem a Bechyní

„Zapomeňte na páru, budoucnost patří elektřině.“ Asi tak nějak zdůvodňoval slavný vynálezce a podnikatel František Křižík na počátku minulého století, proč by se mezi Táborem a Bechyní měla postavit elektrická dráha.

Měla se stát jeho prvním počinem na železnici a Křižík toužil uspět. Zodpovědné přesvědčil pádnou argumentací. Stavba elektrifikované železnice byla hlavně méně nákladná. Práce na železnici začaly v dubnu 1902 a v červnu následujícího roku byl na ní se vší slávou zahájen pravidelný provoz. Tedy už před 120 lety.

František, Elinka a Bechyňka

V Táboře si toto výročí připomínají výstavou s interaktivními prvky nazvanou František, Elinka a Bechyňka. Najdete ji od 19. května do 25. června v galerii Staré radnice na Žižkově náměstí. V pátek 19. a v sobotu 20. května se konají komentované prohlídky výstavy (nutná předchozí rezervace na objednavky@husitskemuzeum.cz nebo na tel. 774 059 263).

Pokud do Tábora přijedete ve středu 21. června, můžete si v Křižíkově elektrárně v ulici Na Bydžově 4 (pod železničním mostem u řeky) poslechnout od 17:30 hod. přednášku o historii této elektrické dráhy a od 19:00 hod. koncert Táborského symfonického orchestru Bolech.

Slavnostní odjezd Elinky s doprovodným programem

A ještě jedna akce se v Táboře koná jako pocta Křižíkovi – v  sobotu 24. června se na táborském nádraží od 9:00 do 10:20 hod. uskuteční slavnostní odjezd Elinky s doprovodným programem. Nebude chybět ani sám František Křižík.

Plakát pořadatele

Pocta Františku Křižíkovi

 

Bechyňská dráha

Železniční trať Tábor–Bechyně (též Bechyňská dráha, Bechyňka, Elinka, do poloviny 80. let trať 22e, do roku 1998/1999 trať 224, nyní trať 202) byla první elektrizovanou tratí v Česku, kterou neřadíme mezi tramvajové, ale mezi železniční dráhy. V provozu je od 20. června 1903. Její délka je 24 km. Je napájena systémem stejnosměrného napětí 1500 V, trať má normální rozchod 1435 mm.

Elektrická trakce byla v té době v počínajícím rozmachu. První, krátkou a jednoduchou elektrickou dráhu předvedla firma Siemens & Halske na průmyslové výstavě v Berlíně roku 1879. V Česku první elektrickou dráhu zřídil František Křižík roku 1891 na Letné v Praze, od roku 1895 byly otevírány první městské sítě v dalších městech a městských aglomeracích v Česku. Roku 1902 Kálmán Kandó elektrifikoval železniční trať údolím Valtellina v italské Lombardii. Ještě před stavbou bechyňské dráhy František Křižík testoval elektrický pohon pomocí akumulátorů ve voze na lokální železniční trati Praha–Dobříš (povoleno 16. listopadu 1897). Bechyňská dráha byla první železniční dráhou ve střední Evropě, která byla od počátku stavěna i provozována jako elektrická.

Na podnět vládního rady Marka, který přesvědčoval koncesionáře o výhodách elektrických drah, Družstvo bechyňské dráhy o svatodušních svátcích roku 1898 zahájilo jednání s firmou František Křižík. Ta úřady přesvědčila, že vyhrazení dráhy jen pro elektrický provoz zlevní stavbu i vozidla, usnadní práce a umožní větší počet zastávek.

 

Zdroj: Wikipedie