Výstava Josef Svoboda – scénograf v Galerii Středočeského kraje

Ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Josef  Svoboda – scénograf  představuje Galerie  Středočeského  kraje  (GASK)  výstavu JOSEF SVOBODA –scénograf,  uspořádanou k nedožitým    stým    narozeninám    jedné    z nejvýraznějších    postav    světové    divadelní scénografie.  

Multimediální   expozice, pojatá   jako   symbolický   živý   divadelní   prostor, připomene Svobodovu bohatou scénografickou tvorbu v rozmezí od 40.  let  20.  století  do počátku    21.    století.   Prostřednictvím    výstavy    lze    vstoupit   do    autorova    tvůrčího a myšlenkového procesu a  seznámit  se  s invencí,  kterou  Svoboda  soustavně  uplatňoval v oblasti  světelného  designu,  kinetiky,  projekce  či  využití  laseru.  Expozice připomíná i klíčová témata Svobodovy scénografické tvorby, jakými jsou práce se světlem, se zrcadly, fenomén  schodiště  či  ve  své  době  novátorské  využití  moderních  technologií.  Ve výstavě diváci dále naleznou velkoplošné 3D projekce, dynamický obraz a zvuk. Součástí expozice je i  prostor kina s dobovými  dokumenty a rozhovory, připomínajícími  osobnost a dílo  Josefa Svobody.

Výstava Josef Svoboda –scénograf

Výstava Josef Svoboda –scénograf v Galerii Středočeského kraje (GASK), na jejímž vzniku se podíleli  také  členové  rodiny –dcera  Šárka  Hejnová  a vnuk  Jakub  Hejna – i  blízcí  přátelé, odborníci  a  spolupracovníci  slavného  scénografa ,je  svým  významem  a  rozsahem  jednou z nejdůležitějších  přehlídek  tvorby  tohoto  génia  světové  scénografie.  Spoluzakladatel (a později i ředitel) legendární Laterny magiky se v GASK představuje nejen jako tvůrce téměř 700  činoherních,  operních  a  baletních  inscenací,  ale  též  jako  vizionář  a  inovátor  v oblasti světelných technologií, který neúnavně propojoval svět vědy a umění a který stál u vzniku světelného designu a multimediálních projektů. V průběhu své profesní dráhy představil v této oblasti mnoho technologických inovací –jako vůbec první na světě například na divadelní scéně použil laser.

 „Svoboda spojil světelnou, posléze filmovou projekci na plátno s hereckou akcí na scéně, ve svých pozdějších pracích zapojil aktuální snímání dění na ulici kamerou a včlenil ho do právě probíhajícího představení, používal složité obrazové koláže, vizualitu děje umocňoval přední i zadní  projekcí  na  soustavu  pohyblivých  pláten  zvanou  polyekran  a  zrcadel  z plexiskla a fólie,“ říká přední znalkyně Svobodova díla a autorka knihy Josef Svoboda –scénograf Helena Albertová.

V první části expozice se návštěvník setká s chronologicky řazeným výběrem reprezentativních inscenací, pokrývajícím celé Svobodovo tvůrčí období. Diváci uvidí originály většinou dosud nezveřejněných  kreseb  a  studií  z autorova  bohatého  archivu,  makety  scén  a  fotografie zrealizovaných inscenací.

Druhá  část výstavy navozuje  atmosféru  divadelního  prostoru,  vtahuje  návštěvníka  do Svobodova magického světa a poskytuje mu silný vizuální a emocionální zážitek. V šesti výstavních celcích, nazvaných Scéna jako obraz, Řeč světla, Psychoplastický prostor, Rytmus  hmoty, Wagnerovské  inscenace a Theatrum  Mundi,  prezentují  autoři  výstavy Svobodovy  klíčové  scénografické  přístupy,  témata  a  novátorské  počiny  pomocí  dobových audiovizuálních  materiálů,  velkoplošných  projekcí  a  3D  animací.  Každou  sekci  doplňuje tematicky orientovaný text a citace z poznámek Josefa Svobody.

„Použitím  audiovizuálních  médií,  dynamického  obrazu  a  zvuku  přibližujeme  dílo  Josefa Svobody v monumentálních obrazových formátech s jejich prostorovým účinkem a současně akcentujeme  význam  technologií  a  jejich  uplatnění  ve  Svobodových  scénografiích,“  říká spolukurátor výstavy a vnuk Josefa Svobody Jakub Hejna.

K výtvarnému a architektonickému řešení expozice její autoři, Daniel Hanzlík a Pavel Mrkus, poznamenávají:  „Výstavní  prostor  pojímáme  jako  jistou  formu  zkušenosti  s divadelním prostorem. Jak celek výstavy, tak i jednotlivé sály proto mají formu imerzivních prostředí, která předávají nejen informace, ale i prožitek vznikající ze světelné, kinetické či interaktivní hry, což jsou  složky  nejen  svobodovského  divadla,  ale  reprezentují  zároveň  technologický  vývoj v současných scénografických realizacích, které ze Svobodova odkazu čerpají.“

foto:GASK

Josef Svoboda

Josef  Svoboda  (1920–2002)

V průběhu  své  mimořádné, téměř  šedesátileté  kariéry vytvořil scénografie  k více než  700  inscenacím na  domácích  i  světových  scénách  (mj. Metropolitní opera v New Yorku, Covent Garden v Londýně, Festspielhaus v Bayreuthu, Teatro alla Scala v Miláně).

 Se  svými  spolupracovníky  stál  u  zrodu  divadelního  fenoménu  Laterny  magiky a nových  vizuálních  forem  (polyekran,  polyvize).  Významně  se  podílel  na  úspěchu Československa  na  světových  výstavách  (EXPO)  v Bruselu  v roce  1958,  v Montrealu  v roce 1967 i o tři roky později v japonské Ósace. Spolupracoval s předními domácími i světovými tvůrci  (např.  s A.Radokem,  V.Kašlíkem,  G.Strehlerem,  L.Olivierem, L.Bernsteinem nebo F.Dürrenmattem).

Jako  výtvarník  se  podílel  také  na  vzniku  řady  filmových a audiovizuálních děl; mezi nejznámější patří jeho spolupráce s M.Formanem na oscarovém

filmu Amadeus. Byl  držitelem  řady  ocenění  a  několika  patentů.  Svým  působením  ovlivnil současnou podobu oboru a zároveň předznamenal zrod dynamicky se rozvíjejícího světelného designu. „A tak se celý život vlastně vracím, hledám, a popírám se; spočítal bych krátké okamžiky, v nichž jsem měl pocit, že přesně vím. Ale jedno vím opravdu dobře: jeviště je nástroj, stejně dokonalý nástroj jako klavír. Nástroj, na němž je možno zahrát Chopina, a z nebe budou padat hvězdy; nebo Beethovena, a smutek dostane tvar a pevnost hmoty; nebo Mahlera či Orffa či Gerschwina. Na jevišti je možné zahrát všechno. A krásně zahrát.