Národní divadlo – 140. divadelní sezóna 2022/2023

Národní divadlo pro 140. divadelní sezonu 2022/2023 připravuje 19 premiér. Nabídka bude tradičně pestrá. V dramaturgii všech souborů budeme reflektovat výročí významných autorů a skladatelů nebo výročí rozpadu ČSFR.

„Přecházíme z jednoho náročného období do pravděpodobně ještě náročnějšího. O to více si musíme znovu uvědomit, co je skutečným posláním Národního divadla. Jsme tu zejména proto, abychom spolu- utvářeli prostřednictvím uměleckého poznání světa hodnotový systém společnosti. Abychom pomáhali našim divákům z nejrůznějších sociálních vrstev a s nejrůznějším vzděláním i lidskou a uměleckou zkušeností orientovat se v současném světě. Jsme tu hlavně proto, abychom se prostřednictvím uměleckého obrazu učili společně s našimi návštěvníky vědět a konat, co je správné. V těžkých časech je ze všeho nejdůležitější nehledět jen na ekonomický prospěch, ale řídit se něčím hlubším a trvalejším.

Dlouhá divadelní přestávka nám všem umožnila si znovu uvědomit, jak nezbytné je osobní setkání. Využijme obnovených možností a setkávejme se v hledištích divadel,“ vyzývá generální ředitel Národního divadla Jan Burian.

Změny v uměleckém vedení

Do příští divadelní sezony vstoupí Národní divadlo s novým uměleckým vedením souboru Činohry. Novými uměleckými řediteli se stávají Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (skUtr). Kmenovým režisérem Činohry bude Michal Vajdička, dramaturgický tým posílí Jana Slouková. Proměnou v září projde i umělecké vedení Opery. Novým hudebním ředitelem Opery Národního divadla se stane Robert Jindra. Na postu hudebního ředitele Státní opery končí karl Heinz Steffens.

Předplatné 2022/2023

Pro divadelní sezonu 2022/2023 připravilo Národní divadlo 28 skupin předplatného. Rozděleno je do šesti kategorií (premiérové, exkluzivní, rodinné, seniorské, žánrové a vícežánrové). Diváci ve skupinách najdou převážně tituly, které budou mít v nové sezoně premiéru. Zařazeny jsou i osvědčené rodinné tituly – například Rusalka, Čert a Káča v obnovené premiéře, Zázrak (s)tvoření či opera Jeníček a Mařenka.

Předplatitelské skupiny jsme zpřehlednili. Jednožánrové skupiny máme: 3 činoherní, 3 operní a 2 baletní. V rámci spolupráce s Českou filharmonií mohou naši abonenti stále využít jako bonus 30% slevu na koncerty České filharmonie. Na oplátku stejnou slevu poskytujeme abonentům koncertních řad České filharmonie na naše představení na všech scénách.

Ohlédnutí za rokem 2021

Rok 2021 byl již druhým rokem, který, s vládním rozhodnutím, provázela v první polovině celková uzávěra kulturního sektoru. I v roce 2021 pokračovalo ND v hromadném rušení naplánovaných představení v období leden až červen. V omezeném režimu za dodržení bezpečnostních a hygienických opatření jsme pokračovali ve zkoušení inscenací – umělci se připravovali na role v rámci domácí přípravy nebo v komorních zkouškách. V plném provozu zůstávala výroba dekorací a kostýmů. Byl zajištěn nezbytný provoz, ostraha a údržba budov. Technický personál se věnoval úklidu, údržbě a inventarizaci. Dramaturgický plán byl termínově několikrát proměněn. Většina projektů byla přesunuta do následujících období. V tomto „bezkontaktním období“ bylo vytvořeno nespočet úspěšných edukativních a uměleckých online produkcí, z nichž některé byly monetizované, jiné byly poskytovány veřejnosti zdarma.

Národní divadlo odehrálo v roce 2021 celkem 751 představení a z toho v online podobě celkem 400. V roce 2021 jsme provedli storna 42 484 vstupenek v hodnotě 22 013 177 Kč. Hospodaření Národního divadla skončilo v roce 2021 díky podpoře zřizovatele, partnerů, sponzorů a mecenášů Národního divadla s vyrovnaným výsledkem.

Balet Národního divadla 2022/2023

„Umělci po celém světě chápou, že svoboda, tolerance a respekt – politický, osobní i umělecký – jsou pro zdravou a živou společnost nezbytné. Divadelní scény jsou působivým příkladem toho, že umění se intenzivně dotýká lidských srdcí. S velkou pokorou vnímám to, že po dvou letech pandemie – a uprostřed nečekaného válečného konfliktu – plánujeme 140. sezonu, v níž Balet ND odehraje více než 120 baletních představení na scénách Národního divadla plus zahraniční hostování. Zdá se to až neskutečné. Já však věřím, že se můžeme do budoucna dívat s nadějí. Že jsme se naučili stát v těžkých chvílích při sobě a že nás umění spojuje. Účinky živého divadla jsou nepopiratelné – kéž by příběhy na jevišti mohly proměňovat lidské životy.“ Filip Barankiewicz

První baletní premiérou sezony 2022/23 bude příběh dramatika Tennesseeho Williamse Tramvaj do stanice Touha v choreografii jednoho z nejslavnějších světových tvůrců Johna Neumeiera. Dílo chystáme pro Stavovské divadlo. V Národním divadle se pak můžete těšit na obnovené uvedení energického baletu Popelka v choreografii Jeana-Christopha Maillota naši diváci již toto dílo znají a ve Státní opeře na premiérový večer – poctu legendárnímu Georgi Balanchinovi v podobě jeho choreografií Brahms–Schoenberg Quartet a Who Cares?.

Celý repertoár Baletu ND tvoří kromě zmiňovaných premiérových děl i dalších třináct titulů: velké klasické balety Labutí jezero, Spící krasavice, baletní příběhy Romeo a Julie, Oněgin nebo Louskáček – Vánoční příběh, vrací se divácky oblíbená Marná opatrnost (La Fille mal gardée). Milovníky současné choreografie zveme na triptychy Forsythe / Clug / McGregor nebo inscenaci Phoenix i poslední novinku bpm (ARTZA, Bohemian Gravity, Bill). Stále na repertoáru zůstává složený večer Kylián – Mosty času nebo inscenace Leonce & Lena.

 

Výpravný dramatický balet Johna Neumeiera vznikl na motivy stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse s hudbou Sergeje Prokofjeva a Alfreda Schnittkeho. Uvedení tohoto premiérového titulu je neobyčejně důležitý počin v dramaturgii Baletu ND, jelikož je to vůbec historicky poprvé, co se jméno slavného choreografa Johna Neumeiera objevuje na repertoáru Baletu Národního divadla, který se tím řadí k velkým světovým souborům.

John Neumeier, umělecký šéf souboru Hamburg Ballet, v jehož čele stojí již od roku 1973, doposud vytvořil přes 160 baletních děl a spolupracoval s většinou významných tanečních scén po celém světě. Je znám především jako vynikající vypravěč.

Tramvaj do stanice Touha je hluboký psychologický příběh, který se stal klasikou amerického dramatu. Premiéra inscenace ve Stavovském divadle bude pokračováním dramaturgické linky narativních komorních titulů světového tanečního divadla inspirovaných významnou literární předlohou, jakými dosud byly například balety Kafka: Proces nebo Leonce & Lena. Premiéra se uskuteční 15. prosince 2022.

Znovuobnovená premiéra oblíbeného baletu Popelka (23. března 2023 v Národním divadle) z dílny světoznámého francouzského choreografa Jeana-Christopha Maillota na hudbu Sergeje Prokofjeva odráží další dramaturgickou linii Baletu ND – vracet na jeviště tituly, které se v minulosti staly velice oblíbené a jejichž kvalita a význam nikdy neztratí svou uměleckou hodnotu či aktuální výpověď. Popelka je velmi známý titul, vhodný pro dětského diváka, s mimořádnou hudební partiturou Sergeje Prokofjeva, který se tak vedle Romea a Julie stal stálicí repertoáru.

Jean-Christophe Maillot je výraznou vůdčí choreografickou osobností spjatou s neméně slavným baletním souborem v Monte Carlu, odkud tato inscenace pochází. Maillot má velmi osobitý styl, založený na vytříbeném, především výtvarném pojetí baletů. Popelka je inscenace se zvláštní krásou moderní estetiky a výjimečné energie, které prostupují všechny její složky – hudební, výtvarnou, režijní a choreografickou.

Inscenace s názvem Who Cares? je vlastně poctou Georgi Balanchinovi, jednomu z nejvýznamnějších světových choreografů, zakladateli neoklasického tance. Nabízí dvě choreografie: Brahms– Schoenberg Quartet a Who Cares?, které původně vznikly pro News York City Ballet a upozorňují především na výjimečné propojení tance a hudby díky pověstné Balanchinově geniální muzikalitě. Inscenaci uvedeme v premiéře ve zcela původní kostýmní a scénické výpravě 11. května 2023 ve Státní opeře.

Brahms–Schoenberg Quartet je prvním abstraktním Balanchinovým dílem vytvořeným v roce 1966. Jde o jednoaktový balet pro padesát pět tanečníků, který svým maďarsko-uherským espritem, nábojem a energií přináší skutečně plný zážitek vrcholící opojným finále. Čtyřicetiminutový balet na hudbu jazzového skladatele George Gershwina patří k Balanchinovým nejslavnějším a také nejradostnějším dílům. Who Cares? je jak název Balanchinova baletu v neoklasickém stylu, tak stará píseň, kterou George a Ira Gershwinovi napsali v roce 1931 pro balet Of Thee I Sing. O Who Cares? se říká, že si zachovává klasickou svěžest jako věčné martini – suché, upřímné, osvěžující, šité na míru, s lehkým náznakem citronu. Tento svižný a drzý balet evokuje živého ducha Freda Astaira, Ginger Rogersové a třicátá léta minulého století. Vyjadřuje temperament, který je velmi americký a nabitý osobitou energií. Robert Sealy z Ballet Review říká: „Who Cares? je úžasný. Ještě nikdy jsem v divadle neměl takovou chuť přeskočit orchestřiště a přidat se. Je to nefalšovaná radost.“

Foto: Sergiu Gherciu

Více informací naleznete ZDE