Mamzelle Nitouche v Ypsilonce

První premiérou letošního roku je v Ypsilonce komorní adaptace slavné Hervého operety od slovenského básníka a dramatika Ľubomíra Feldeka. Divadlo, která letos slaví pětapadesát let své existence ji uvádí pod názvem Utíkejte slečno Nituš.                            

O hře                                                                                                                                              

Operetu složil Florimond Hervé na libreto Henriho Meilhaca a Arthura Milhauda.Meilhac napsal libreto i k Bizetově Carmen. Premiéra v r. 1883 byla parodií na tehdejší bombastickou operní tvorbu. „Tato klasická opereta v překladu Oldřicha Nového, ypsilonsky různě posunutá, měla u nás premiéru 29. dubna 1976 ještě v Liberci. Nitouche hrála étericky po svém Jitka Nováková a Célestina bravurně, ještě s pelem chlapce, Jiří Lábus, s improvizační lehkostí, jako kdyby byl sám sobě dvojníkem,“ připomněl Jan Schmid, ředitel a umělecký šéf. Lubomír Feldek zpracoval pro televizi Nituš poprvé v roce 1972 a v roce 1986 pod názvem Utíkejte slečno Nituš v nitranském divadle. V této inscenaci sloučil postavu abatyše s jejím bratrem majorem. Ve hře byla řada politických podtextů, jinotajů a metafor. Feldek původní Hervého nápad s převleky, nejrůznějšími změnami a dvojím životem postav dotáhl téměř do absurdních rozměrů. Poslední Feldekovou úpravou byla verze Leťte slečno Nituš v roce 2001 ve Zvolenu. Režisér Peter Oravec se vrátil k nitranské verzi. Mimo dvojrole abatyše a majora jsou rovněž sloučeny role Célestina a Floridora a samozřejmě Nituš – česky „Slečna Netýkavka“ a Denisy. Poručík Champlatreux vystupuje též v roli Inspektora a Corinny.                                                        

Mamzelle Nitouche Kretschmerová-major, Mende-Corinna Foto: archiv Divadla Ypsilon

                                                                                                                      

Obsah operety                                                                                                                                                          

Denise klášterní chovanku a nejlepší zpěvačku ve sboru chtějí rodiče provdat za poručíka Champlatreux.  Domů ji má doprovodit varhaník a učitel zpěvu Célestin. Ten vede dvojí život, pod pseudonymem Floridor napsal operetu pro místní divadlo. Denisa našla partituru a přes noc se ji naučila nazpaměť. Aby Célestina Denisa neprozradila abatyši musí jí vzít na její přání do divadla. V divadle se setkají se s poručíkem Champlatreuxem, kterému se Denisa představí jako „Mamzelle Nitouche“. Primadona Corina, která koketuje s Floridorem, odmítne v operetě hrát. Denisa zaskočí v hlavní roli a premiéru zachrání s velkým úspěchem. Denisa s Célestinem se po krátkém intermezzu v kasárnách vracejí  do kláštera. Do kláštera přijde Champlatreux, který se večer zamiloval do „Mamzelle Nitouche“ a nechce se už oženit s Denisou. Odhalí se pravda a končí se svatbou.                                                                                        

Mamzelle Nitouche klášterní schovanky Foto: archiv Divadla Ypsilon

Herci                                                                                                                                                                                                 

 V hlavní roli exceluje Lumíra Přichystalová. Výborně zazpívala náročné písně a stejně skvěle obstála jako herečka v dialozích. Je opravdovou hvězdou operety.„Je to hodně náročné. Ještě se s tím budu chvíli prát. Ale ta příležitost byla skvělá. Člověk najednou zjistí, co všechno umí a jaký šuplík může vytáhnout,“ řekla herečka. Hlavní mužskou dvojroli varhaníka Celestina a operního skladatele Floridora ztvárnil neméně dobře Petr Vršek. „Bavilo mě to, protože to bylo takové hraní si, najít si polohu, jak to hrát. Opereta není úplně můj šálek čaje, že bych musel jako herec mít operetku. Je to ale zajímavé osvěžení,“ vysvětlil Petr Vršek. Roli představené a zároveň majora vytvořila výborně Jaroslava Kretschmerová. Do třech rolí poručíka Champlatreux, Inspektora a ženské roli Corinny se musí rychle převlékat Kryštof Mende, alternuje s ním Wiliam Valerián. V dalších rolích zdatně sekundují Jan Večeřa jako ředitel divadla, Renata Rychlá jako herečka Lydie, Barbora Skočdopolová jako herečka Sylvie, Jan Bradáč-důstojník Gustav, Martin Bohadlo – důstojník Gustav, kteří ještě představují i schovanky. Dominik Renč ztvárnil Deus ex syntetisatora.

 

Mamzelle Nitouche Vršek ,Přichystalová Foto: archiv Divadla Ypsilon

 Ostatní tvůrci   

                                                                                                                                      

Aranžmá hudby Florimonda Hervého pro představení provedl Dominik Renč, pohybovou spolupráci měl Jan Onder. Scéna je velmi nápaditá, má vlastně dvě patra. Herci používají k výstupu do patra, kde je scéna divadla, schůdky jako u nástupu do letadla.  Scénu a nádherné kostýmy navrhl Ondřej Zicha. Miroslav Kořínek přidal hudební přídavek. V dramaturgii Jaroslav Etlíka hru režíroval Peter Oravec. „Lubomír Feldek si s tím pohrál. Odstranil  naivnost operety tím, že každou roli zdvojil, dal jí protipól. Touto převlekovou komedií až vaudevillským způsobem se to celé stalo absurdnějším. Ale ono se to na konci vysvětlí. Každý člověk má dva póly, je to Floridor, který je pekelný a Celestin-nebeský. Je to o tom, k čemu se postava víc přikloní. Nakonec, jak by to mělo v každé dobré operetě skončit, vítězí láska,“ řekl Peter Oravec. Závěrem souhlasíme s Lubomírem Feldekem, který řekl: „Díky Ypsilonce a režisérovi Petrovi Oravcovi za premiéru mé hry Utíkejte, slečno Nituš. Čekal jsem dobré představení, a přesto bylo ještě lepší, než jsem čekal“. Všichni herci hrají s velkou radostí, je vidět, že představení je baví. Večer se nese v duchu hravosti, hudebnosti a duchaplnosti, ale ze všeho nejvíc je večerem nespoutané a dobré zábavy.

Mamzelle Nitouche Foto: archiv Divadla

Jaromír a Věra Hamplovi