Balet Národního divadla ve spolupráci se Stuttgartským komorním orchestrem uvádí unikátní světovou premiéru, ve které propojuje balet a nové technologie. Jde vlastně o trojí premiéru:
- Novou choreografii proslulého italského choreografa Maura Bigonzettiho vytvořenou přímo pro tanečníky Baletu ND.
- Nově zkomponovaný elektronický soundtrack – prolog a tři intermezza skladatele Svena Helbiga, které doplňují překrásnou skladbu Franze Schuberta Smrt a dívka – v podání Stuttgartského komorního orchestru pod vedením šéfdirigenta Thomase Zehetmaira.
- A konečně světovou premiérou číslo tři jsou animace Moritze Mayerhofera, které do inscenace vedle hologramů vnášejí filmový prvek – a v režii XR Jany Günther působí jako vizuální metarovina hudby.
Světová premiéra: 1. prosince 2023, Státní opera Praha a Festspielhaus Baden-Baden
„Někdy v budoucnosti bude běžné stát vedle našich blízkých, kteří budou tisíc kilometrů daleko. Tato budoucnost právě začíná.“ Jana Günther
- Hudba: Franz Schubert, Sven Helbig
- Choreografie: Mauro Bigonzetti
- Režie XR: Jana Günther
- Režie animací: Moritz Mayerhofer
- Celkový koncept: Jana Günther,
- Markus Korselt, Tobias Scherer
- Koncept XR: Jana Günther, Tobias Scherer
- Dirigent: Thomas Zehetmair
The Cross-Border Live Experience
Unikátní propojení baletu a nových technologií Balet Národního divadla a Stuttgartský komorní orchestr Světová premiéra: 1. prosince 2023 ve Státní opeře v Praze a současně v Festspielhaus Baden-Baden Sponzorováno Ministerstvem zahraničních věcí Spolkové republiky Německo.
Inscenace je realizována ve spolupráci se Stuttgartským komorním orchestrem.
Stuttgartský komorní orchestr pod vedením ředitele Markuse Korselta je známý tím, že testuje a úspěšně posouvá umělecké a digitální hranice. Nejnovější projekt orchestru však zní jako science fiction: koncert a celovečerní balet, které se odehrávají paralelně na dvou místech vzdálených téměř šest set kilometrů. Premiéra se totiž odehraje ve stejný okamžik na dvou jevištích: tančit se bude ve Státní opeře v Praze a hrát ve Festspielhausu v Baden-Badenu. Prostřednictvím hologramového přenosu se ze dvou scén stane jediný prostor. Je tu však i další rovina. Tanečníci a hudebníci se budou pohybovat na animované scéně a splynou s ní. Tyto vizuální efekty jsou zčásti předpřipravené, zčásti budou reagovat na jevištní dění a očekávaná je i živá interakce.
HOLO HARMONIES
HOLO HARMONIES nastavuje laťku vysoko ve všech směrech. Aby bylo možné kalibrovat pohled z každého sedadla zvlášť, byla hlediště obou sálů předem kompletně naskenována ve 3D.
Příprava projektu trvala neuvěřitelné čtyři roky.
Dokážete si představit evropský svět baletu bez Maura Bigonzettiho? Nemožné! Vždyť dlouholetý umělecký šéf Aterballetta patří k velkým inovátorům moderního tance nejen v Itálii. Osobitým pohybovým jazykem na pomezí současného a klasického tance odhaluje krásu těla téměř jako sochař.
Jeho kreace však v žádném případě nejsou akademické. S Baletem ND pracoval opakovaně, připo meňme Vertigo či původní premiéru celovečerní inscenace Kafka: Proces. Původní hudba Svena Helbiga pro HOLO HARMONIES zazní mezi jednotlivými částmi Schubertova díla. Pro setkání člověka s nekonečnem si Helbig vybral velmi zvláštní jazyk – dronovou hudbu. Pracuje s dronovými tóny a táhlými tónovými shluky, které vytvářejí velké, v tomto případě extrémní zpomalení. Helbig elektronicky zpomalil pasáže ze Schubertova originálu o osm set procent, aby vytvořil vjem mimo čas.
„V mé interpretaci není smrt pohádková postava ani kostlivec s kosou, ale cosi tekutého, co se noří z nekonečna a zase do něj zaplouvá. Náš život, který je časově omezený, se odehrává takříkajíc na pozadí věčnosti – stejně jako ticho nepřestává existovat, když někdo promluví.“ Sven Halbig
Sven Helbig
Sven Helbig je jeden z nejvýraznějších a nejvšestrannějších současných německých skladatelů. Stylově vychází z elektronické a minimalistické hudby určené pro tradiční obsazení orchestrů a souborů. Díky tomu Helbigova tvorba ladí jak s klasickou hudební scénou, tak s popem. Spoluzakladatel Drážďanských symfoniků tak na jedné straně spolupracuje s BBC Singers, Faurého kvartetem a violonce llistou Janem Voglerem, na straně druhé s Pet Shop Boys, Rammstein a Snoop Doggem.
Jana Günther
Jana Günther se opírá o své bohaté zkušenosti z různých oblastí – je autorka, ředitelka XR a kreativní producentka – a pro umělecké organizace realizuje digitální projekty, které se většinou dotýkají více oborů. Potřebné praktické dovednosti získala mimo jiné v Saarländischer Rundfunk, Grundy UFA a Constantin Television. Jako autorka se také podílela na úspěchu produktu společnosti Wegesrand GmbH Wo ist Goldi? Sicher Surfen im Netz (Kde je Goldi? Surfujte bezpečně na internetu). Tato vzdělávací hra získala v roce 2022 Canadian International Serious Play Award 2022.
Moritz Mayerhofer
Moritz Mayerhofer je režisér a autor animovaných filmů, založil společnost StudioNICE. Jeho práce byly uvedeny na festivalech po celém světě a získaly řadu cen, zejména krátký film Urs, který se v roce 2011 probojoval do užšího výběru na Oscara. Mayerhofer se nedávno podílel na pozoruhodné akci v londýnském Barbican Centre. Navrhl animované vizuály ke skladbě Aleva Lenze 7 Planets, kterou premiérově uvedl vokální soubor Roomful of Teeth oceněný Grammy.
Stuttgartský komorní orchestr
Stuttgartský komorní orchestr založený v roce 1945 dirigentem Karlem Münchingerem je jeden z nejstarších komorních orchestrů na světě. V současné době stojí v jeho čele šéfdirigent Thomas Zehetmair, umělecký partner Jörg Widmann a výkonný a umělecký ředitel Markus Korselt. Vedoucí tým vidí své poslání v prosazování dvou cílů: zachovávání tradice a zároveň určování uměleckých a programových standardů pro budoucnost.
Orchestr klade zvláštní důraz na digitalizaci a neustále rozvíjí nové projekty a vize ve snaze oslovit široké publikum.
Holo Harmonies
- Choreografie: Mauro Bigonzetti
- Hudba: Franz Schubert: Smyčcový kvartet č. 14 d moll, D 810, Smrt a dívka
- (úprava pro smyčcový orchestr)
- Sven Helbig: prolog a intermezza (světová premiéra) – live electronics
- Režie XR: Jana Günther
- Režie animací: Moritz Mayerhofer
- Celkový koncept: Jana Günther, Markus Korselt, Tobias Scherer
- Koncept XR: Jana Günther, Tobias Scherer
- Dirigent: Thomas Zehetmair
- Účinkují: Balet Národního divadla a Stuttgartský komorní orchestr
Zdroj: Národní divadlo
Foto: Serghei Gherciu