Francouzsky jemné rodinné drama o dospívání. Rodičů i dětí.

Hra se něžně i otevřeně dotýká zmatků v dnešní rodině. Pierre právě pomáhá své o mnoho mladší partnerce Sofi uspávat děťátko, když ho překvapí návštěva jeho bývalé ženy Anne. Jejich sedmnáctiletý syn Nicolas chodí už tři měsíce za školu a osamělá matka si s ním najednou vůbec neví rady. Rozvádět se a zakládat další rodiny je dnes velice běžné, ale nikdy to nebude snadné. Situace jsou napsány s jiskřivým vtipem i pronikavým pochopením, typickým pro nejlepší francouzskou konverzační tradici, nicméně otázky, které autor pokládá, jsou velmi zneklidňující. To, že na tyto otázky nedává jednoznačnou či moralizující odpověď, je dramaticky velmi poctivé. A možná žádná správná odpověď neexistuje?

Florian Zeller – hvězda pařížské divadelní scény

Těžko říci, zda je Florian Zeller (*1979) úspěšnější jako dramatik, nebo jako prozaik. Svou strmou kariéru začal jako dvaadvacetiletý v roce 2002 románem Umělý sníh, a než se o dva roky později vrhl do divadla, byl už uznávaným spisovatelem s úctyhodným seznamem literárních cen. Velmi záhy se stal pařížskou celebritou, nejen díky své tvorbě a oceněním: vzal si bývalou modelku, herečku a sochařku Marine Deltermeovou, blízkou kamarádku ženy tehdejšího prezidenta Sarkozyho. Nicméně i jeho divadelní hry provází mimořádný zájem diváků i odborné kritiky. Každá jeho nová hra je očekávána s velkým vzrušením, protože všechny sklízejí nejen prestižní ceny pro samotného autora, ale také pro představitele hlavních rolí. Snad proto se v nich velmi často objevují největší herecké hvězdy – nejen ve Francii, ale i v Londýně a New Yorku.

 

 

Florian Zeller nespí na vavřínech a dobývá Hollywood

Pravděpodobně o něm ještě uslyšíte jako o filmovém tvůrci. Během zkoušení Syna jsme sledovali, jak přesvědčivě a úspěšně pronikl do Hollywoodu. Světová premiéra jeho prvního celovečerního filmu Otec (The Father) s oscarovými hvězdami Olivií Colmanovou a Anthonym Hopkinsem v titulní roli se konala 27. ledna 2020 na americkém mezinárodním filmovém festivalu Sundance a vysloužila si standing ovation i nadšené přijetí odborné kritiky. Zellerův režijní a scenáristický debut popisují jako hluboce dojemné, břitké a dráždivě znepokojivé rodinné drama, které spojuje mimořádnou vypravěčskou zručnost s nevšedním vcítěním do lidského trápení, spolu se svěžím půvabem i černým humorem. To vše lze říci také o hře Syn! Oceňovaný film je totiž adaptací Zellerovy starší hry Otec (2012), která je spolu s Matkou (2010) součástí stejné rodinné trilogie jako jeho zatím nejnovější hra Syn (2018).

Syn slaví úspěchy v kulturních metropolích

Na hry Floriana Zellera divadla po celém světě doslova číhají. O to větší máme radost, že se nám podařilo pro Divadlo F. X. Šaldy novinku získat a nechat ji přeložit (Michal Zahálka má na svém kontě již pět Zellerových textů). Je nám ctí, že uvádíme Syna v Čechách jako první.

Hra měla premiéru v únoru 2018 v Comédie de Champs-Elysées a sklidila výrazný úspěch u odborné veřejnosti, stvrzený šesti nominacemi na prestižní ceny Molière. Představitel titulní role Rod Paradot svou nominaci také proměnil, což je pro hry Floriana Zellera zcela typické: nabízejí mimořádné herecké příležitosti a herci za své výkony v jeho kusech často získávají uznání. Syn pronikl v roce 2019 i na londýnský West End, kde se o něm psalo jako o „jedné z nejlepších her posledního desetiletí“ (Sunday Express) či o „nejdojemnější části Zellerovy trilogie“ (The Times) a pětadvacetiletý představitel titulní role Laurie Kynaston se již za svůj výkon také dočkal ceny pro talent roku.

Režisér Petr Štindl uvádí Zellera již popáté v české premiéře

Dlouhodobě se soustředí na uvádění současné dramatiky a stal se již jakýmsi dvorním režisérem Floriana Zellera u nás: v českých premiérách inscenoval hry Ten třetí a Kdybys umřel v královéhradeckém Klicperově divadle v letech 2006 a 2008 krátce po pařížských premiérách. Hlavní ženskou roli si v obou zahrála Pavla Tomicová. V roce 2015 pak opět v českých premiérách inscenoval hry Matka a Otec v Městském divadle Kladno.

Florian Zeller v Čechách

Kromě zmíněných inscenací Petra Štindla nastudoval hru Ten třetí i brněnský Buranteatr v režii Michala Zetela v roce 2009, Západočeské divadlo v Chebu uvedlo roku 2009 hru Kolotoč v režii Jiřího Honzírka, Otce uvedlo Slovácké divadlo Uherské Hradiště (pod názvem Táta) v roce 2016 a Městská divadla pražská v roce 2017 v režii Petra Svojtky s Janem Vlasákem v hlavní roli. Pravdu uvedlo v české premiéře Západočeské divadlo v Chebu (režie Jiří Seydler, 2017), dnes ji má na repertoáru Divadlo na Fidlovačce (v hlavních rolích s Markem Taclíkem, Ivou Pazderkovou a Martinou Šťastnou) a Městské divadlo Mladá Boleslav. Lež uvádí od roku 2019 Divadlo Verze v režii Thomase Zielinského v hlavních rolích s Petrou Špalkovou a Petrem Lněničkou.

 

Osoby a obsazení

 

Pierre             Martin Polách

Nicolas          Ondřej Kolín

Anna              Veronika Korytářová

Sofia               Michaela Foitová

Doktor           Jaromír Tlalka

Ošetřovatel   technika MD

 

 

Česká premiéra představení Syn 14. února 2020 v Malém divadle