Vyhlídky na Velkou cenu Holandska

13. závod sezony 2021 Formule 1 – Velká cena Holandska na okruhu v Zandvoortu

Totto Wolff hovoří o Zandvoortu

„Stále je určitý pocit frustrace, že jsme minulý víkend v Belgii nemohli závodit. Nikdy jsme neviděli takovou situaci a podmínky tam byly neuvěřitelně obtížné, takže závodit nebylo bezpečné. Pokud by se počasí umoudřilo, myslím, že by nás čekal neuvěřitelný závod pro všechny fanoušky, kteří čekali v dešti. Není to tedy uspokojující pocit opustit Belgii jen po několika kolech za safety carem. Tuto kapitolu musíme však uzavřít a rychle se soustředit na další. Minulý víkend jsme při obou šampionátech ztratili body, ale naštěstí na ně nebudeme dlouho čekat, než se nám podaří tyto mezery prodloužit, a to je vzrušující vyhlídka.F1 se vrací tento víkend  do Zandvoortu  poprvé po několika desetiletích. Je to vzrušující trať pro piloty, protože je rychlá a plynulá. Připadá mi to jako pravá trať ze staré školy, takže jsem si jist, že se na tuto výzvu těší. Jako tým se těšíme na výzvu nové trasy, protože je nová pro každého, a to znamená nové příležitosti k hledání výhod. V pátek se tedy pokusíme bojovat se soupeři. Bude vzrušující sledovat, kdo se dostane na vrchol.“

CO MŮŽEME OD ZANDVOORTU OČEKÁVAT?

 JAK SE PŘIPRAVUJEME NA ZÁVOD?

Než auta v pátek vůbec vyjedou z garáže na trénink, ve virtuálním světě se již odehrálo obrovské množství práce, abychom zajistili, že v době, kdy auta vyjedou na trať, budeme na dobrém místě. To platí pro známé i neznámé tratě. Jedna z nejdůležitějších oblastí přípravného procesu zahrnuje počítačové simulace, kde je model vozu spojen s „virtuálním pilotem“, aby se dokončily tisíce počítačových kol souboru závodní linie okruhu. Tato forma přípravy produkuje několik terabajtů dat, protože kola lze zrychlit a mohou běžet souběžně s jinými simulacemi, vzorkováním obrovské škály možností nastavení a nalezení optimálního směru pro vůz. Oddělení strategie také pomocí počítačových simulací určuje možnosti strategie pro kvalifikaci a závod. Modely zahrnují všechny piloty a týmy, předpoklady pro scénáře zastávek v boxech, ztráty v boxech, opotřebení pneumatik a konkurenceschopnost automobilů. Ty jsou shrnuty do počítačových simulací za účelem spuštění celé řady scénářů, určení, které pneumatiky použít, ve kterém kole jet do boxů a mnoho dalšího.

Výstup dat ze všech těchto různých simulací se porovnávají a překrývají s jinými daty simulace, aby se rozhodlo o nejrychlejších možnostech. Naši techničtí partneři hrají v této fázi procesu velkou roli, od HPE poskytující infrastrukturu a hardware datových center, až po řešení úložiště Pure Storage a vizualizační a reportovací nástroje TIBCO. Zatímco simulační nástroje běží na počítači, simulátor Driver-in-Loop (DiL) je také v provozu a využívá virtuální prostředí, propracované modely auta a tratě, ale s jedním důležitým rozdílem: virtuální pilot je nahrazen skutečným. Dokončí stovky kol na simulátoru a vyzkouší si různá nastavení, aby se pokusili získat lepší představu o tom, co funguje a co ne. To všechno je rozvrženo tak, co je nejlépe připravit na to, až se v pátek vydají na trať. Cílem je vždy dosáhnout stanoveného směru, kterému jsme si jisti a na kterém můžeme stavět, když pracujeme na našich závodních plánech, než abychom museli během tréninku provádět podstatné změny.

 A JAK SE TATO PŘÍPRAVA ODLIŠUJE U NEZNÁMÉ TRATI?

Většinou jsou přípravné fáze jako obvykle, probíhají obvyklým rytmem práce před závodním víkendem. Je však třeba vzít v úvahu určité rozdíly, což znamená, že časové rámce přípravy jsou delší. Nástroje DiL a simulační nástroje používané v F1 vyžadují velmi komplexní a přesný model okruhu, včetně nerovností, tvarů obrubníků a průběhu zatáček. Čím více podrobností, tím lépe! Jak z toho můžeme získat přesnější informace.

U nových tratí pochopitelně nemáme tato podrobná prostředí trati, která bychom mohli použít v našich simulacích, takže je musíme začít úplně od začátku. FIA poskytuje výkresy CAD a ve spojení s high-tech  daty (z laserového skenování trati) vedou k 3D mapě vytvářeného okruhu.

Je zřejmé, že u tratí, na kterých jsme již dříve závodili, tato 3D prostředí okruhu již máme a budou se každý rok vylepšovat a měnit. Ale vytvořit novou mapu je mnohem větší práce, která musí být dokončena v neuvěřitelných detailech.

Pro nový okruh jsou informace a data, která můžeme získat ve virtuálním světě, nesmírně důležité, protože máme velmi málo historických data. Týmy jsou tedy mnohem více závislé na těchto simulačních nástrojích, což vede k rozsáhlejšímu programu.

Pro závod, na kterém jsme již byli, bychom obvykle dokončili dvoudenní program v rámci přípravy na akci a během toho jsme absolvovali zhruba osm závodních vzdáleností. Když se ale jedná o nový závod nebo místo konání, do programu jsou přidány další dva dny a další den, aby se závodní jezdci seznámili s rozvržením.

 

JAKÉ JSOU HLAVNÍ CHARAKTERISTIKY ZANDVOORTU?

Rozložení tratí Zandvoort vyniká jako jeden z neobvyklých okruhů v kalendáři F1 2021 s rychlým, plynulým nádechem „ze staré školy“. Je to pestrá směsice rychlostních zatáček, která otestuje mnoho aspektů výkonu vozu a poskytne pilotům náročný okruh, který musí zvládnout! Je to také zvlněná trať, stoupající a klesající mezi písečnými dunami, s atmosférou podobnou horské dráze jako v Portimão. Jedním z nejpozoruhodnějších prvků Zandvoortu jsou superrychlé, strmě naklopené zatáčky 13 a 14. 18stupňové zatočení přináší značnou zátěž pneumatikám v této sekci, což ovlivňuje trvanlivost a životnost směsí pneumatik.

Z klimatického hlediska může být počasí v Zandvoortu poměrně náročné a proměnlivé, což by mohlo způsobit potenciální problémy s pneumatikami, jako je drobení nebo tvorba puchýřů. Ale vzhledem k naklopené poslední zatáčce, vysokorychlostním zatáčkám a zvlnění není divu, že Pirelli zvolili nejtvrdší pneumatiky ve své nabídce.

 

 KTERÉ SEKCE TRATĚ POVAŽUJEME ZA NEJVĚTŠÍ VÝZVU?

Nakloněné poslední dvě zatáčky, které mají dvakrát strmější úhel sklonu než Indianapolis Motor Speedway, budou pro automobily a pneumatiky rozhodně náročné, protože do nich vloží mnoho sil. Piloti by je však měli poměrně snadno zvládnout. Správné vedení tohoto úseku trati je klíčové pro jízdu na hlavní rovinku, kde je jednay  mála možností předjíždění: Zatáčka 1. úhel 180 stupňů je profilem podobný první zatáčce na Hungaroringu, takže by měl zajistit dobrou šanci pro pohyb a vyzkoušení alternativních linií.

Zahnutá zatáčka 3 bude také výzvou a připraví vás na dlouhé a rychlé projíždění několika dalších zatáček. Trakce zde bude obzvláště klíčovou oblastí pro získání času v těchto zatáčkách.

Jinde budou těsné a zahnuté zatáčky 11 a 12 dalším potenciálním místem pro předjíždění a dobrý výjezd zde buď zajistí silný průjezd závěrečnými zatočenými zatáčkami, nebo vás přivede dostatečně blízko na to, abyste sledovali auto vpředu těmito posledními dvěma zatáčkami a zkusíte přejet nahlavní rovince.

Bez ohledu na konkrétní zatáčky je Zandvoort rychlá trať a poskytne pilotům výzvu, zejména při kvalifikaci při hledání limitu.

 

Zdroj: Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

 

Formula 1 – Heineken Dutch Grand Prix 3.-5.9.2021