Velká cena Sao Paula – vyhlídky týmu Scuderia Ferrari

Je čas na předposlední závod nejdelší sezóny v historii Mistrovství světa Formule 1 . Tento víkendový závod v Interlagosu je druhou Velkou cenou São Paula, i když v předchozích 47 závodech se objevil v kalendáři šampionátu, známém jako Velká cena Brazílie.

Unikátní trať

Formule 1 závodila na Autódromo José Carlos Pace, obecněji označovaném jako Interlagos, 38krát. Je to jedna z nejneobvyklejších tratí v kalendáři, zasazená do přírodního dolíku, mezi dvěma umělými jezery (Interlagos znamená v portugalštině„mezi jezery“.) Se svými 4,309 kilometry je jednou z nejkratších v kalendáři, jede se proti směru hodinových ručiček a je náročnou zkouškou člověka a stroje. Vyznačuje se kombinací rychlých zatáček, vlásenek a změn sklonu, což spolu s hrbolatým povrchem vytváří obzvláště náročný mix. Proto nalezení správného nastavení je kompromisem mezi velkým aerodynamickým přítlakem a co nejmenším odporem. Interlagos je náročný z hlediska aerodynamiky, hlavně kvůli pomalé smíšené střední části s nízkými rychlostmi v zatáčkách, zatímco první a třetí sektor upřednostňují silnou pohonnou jednotku, aby se vypořádala s rovinkami a zatáčkami na plný plyn. Předjíždění je jednoznačnou možností, zvláště v Senna ess po startovní a cílové čáře, což je jedna ze zón DRS, spolu s další na rovince mezi zatáčkami 3 a 4. Zatáčka 12, „Junção“ je klíčová k rychlosti v posledním sektoru, jak v kvalifikačním kole, tak v závodě, pokud sejpilot musí bránit nebo jít do útoku v brzdné zóně pro zatáčku 1.

 

Závěrečný sprint

Stejně jako v loňském roce je Velká cena São Paula posledním sprintovým závodním víkendem sezóny, což znamená jiný časový harmonogram než obvykle. V pátek je jen jedna hodina volného tréninku od 12:30 místního času (16:30 SEČ), než se Charles Leclerc a Carlos Sainz utkají v 16 (20 SEČ) v kvalifikaci, aby rozhodli o umístění na startovním roštu pro sobotní závod ve sprintu, který odstartuje v 16:30. 24 kol, což je asi 100 kilometrů. Prvních osm boduje a výsledek také rozhoduje o startovním roštu pro nedělní Grand Prix, která začíná ve 14 (18 CET) na 71 kol, na vzdálenost 305,879 kilometrů.

Program

  • FP1- 1. pátek 11. listopadu, 12:30-13:30 místního času (16:30-17:30 SEČ)
  • Kvalifikace pátek 11. listopadu místní (20 CET)
  • FP2- 2. sobota 12. listopadu, 12:30-13:30 místního času (16:30-17:30 SEČ)
  • Sprint v sobotu 12. listopadu, 16:30 místního času (20:30 SEČ)
  • Závod v neděli 13. listopadu 15, místní (19 CET)

 

Tři otázky pro…LAURENTA MEKIESE, ZÁVODNÍHO ŘEDITELE

 

Můžete nám říct něco o své vášni pro motorsport? kde to začalo? Jak jste se dostal k Ferrari a jaká je zatím vaše nejlepší vzpomínka z vašeho působení v červené barvě?

„Všechno to začalo, jako je tomu u většiny dětí na celém světě, tím, že je auto přitahovalo  už od útlého věku, a pak jsem měl to štěstí, že se tato vášeň o pár let později stala mou prací. Naštěstí existuje několik skvělých příležitostí, jak po univerzitě začít v základních kategoriích motoristického sportu, pak vystoupat po žebříčku a nakonec dosáhnout Formule 1. Po dlouhém působení ve Scuderia Toro Rosso a dalším ve FIA ​​jsem měl (opět) štěstí, zkřížil Mattiovi cestu v době, kdy vždy hledal posílení týmu, a tak jsem dostal příležitost připojit se k Ferrari. Nejlepší vzpomínka? Monza 2019 samozřejmě, protože vítězství před našimi tifosi je něco co nemá porovnání!“.

 Můžete popsat charakteristiku trati Interlagos? Co je obvykle potřeba k rychlé jízdě na tomto okruhu?

„Je to jedno z dobře zavedených míst v kalendáři. Má spoustu charakteristik s vynikající kombinací zatáček se střední rychlostí a  skutečně dlouhou rovinkou do kopce na konci kola. Je to tedy náročné na výběr nastavení, úrovně přítlaku a tak dále. Je to také trať, kde jsme se v minulosti často museli potýkat s hustým deštěm, což vede k velmi nepředvídatelným závodům.“

Tento víkend máme potřetí a naposledy v sezóně formát Sprint: jaké dovednosti tento formát zdůrazňuje jak pro tým, tak pro piloty?

„S formátem Sprint jdete rovnou do kvalifikace po hodině tréninku a je to. Od tohoto okamžiku již nemůžete změnit nastavení vozů. Klade tedy velký důraz na kvalitu vaší přípravné práce doma, v rámci simulace a na simulátoru s našimi piloty. Testuje také všechny jezdce, kteří musí zajet kvalifikační kolo po tak krátké době na adaptaci. Od této chvíle je to trochu jako závod na 400 km, který je po prvních 100 km (sprint) přerušen červenou vlajkou“.

 

Laurent Mekies

Státní příslušnost: Francie

Narozen 28.4.1977 v Tours (Francie)

 

Statistiky Ferrari

  • 1050 účastí v GP
  • 73 sezon v F1
  • Debut v Monaku 1950 (A. Ascari 2.; R. Sommer 4.; L. Villoresi ret.)
  • Vítězství 242 (23,05 %)
  • Pole position 242 (23,05 %)
  • Nejrychlejší kola 259 (24,67 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů 796 (25,27 %)

 

Statistiky Ferrari v Brazílii

 

  • 48 účast v GP
  • Debut v GP Brazílie 1973 (A. Merzario 4.; J. Ickx 5.)
  • 11 vítězství (22,92 %)
  • Pole position 7 (14,58 %)
  • Nejrychlejší kola 8 (16,67 %)
  • Celkový počet umístění na stupních vítězů 31 + 1 sprint (21,53 %)

 

Velká cena São Paula: fakta a čísla

 

1.

Počet kroužků sumo v Brazílii. Nachází se v São Paulu a je to jediné tradiční zařízení pro tuto starodávnou a uctívanou disciplínu mimo Japonsko. Je to výsledek toho, že jsou komunitou téměř dvou milionů Japonců, kteří si v této jihoamerické zemi nalezli svůj domov. První přistěhovalci přišli v roce 1908 a Brazílie se nyní může pochlubit největší japonskou komunitou mimo Japonsko. Většina těchto brazilsko-japonských žije ve státech São Paulo a Parana.

 

36.

Procento závodů vyhraných z pole position v Interlagosu, jedno z nejnižších čísel v kalendáři. Jak již bylo zmíněno, předjíždění je na této krátké trati zcela běžné, a tak pouze 16krát v 38 závodech startoval vítěz z pole position. Prvním, komu se to podařilo, byl místní hrdina Emerson Fittipaldi v roce 1974 a naposledy Max Verstappen v roce 2019. Pro Ferrari vyhrál Felipe Massa v letech 2006 a 2008 z čísla jedna.

 

706/07

 Číslo zákona schváleného v březnu 2009 znamenalo, že malování pouličního umění již nebylo trestným činem, což do té doby bylo. Od té doby země, zejména São Paulo a Rio de Janeiro, přilákala mnoho umělců, jejichž nástěnné malby jsou nyní ve městech uznávanou uměleckou formou. Jsou zvláště rozšířené v oblastech Beco do Batman, Vila Madalena a Pinheiros v São Paulu.

 

1554

Rok, kdy bylo založeno město São Paulo, 25. ledna. Jezuitští misionáři Manuel da Nóbrega a José de Anchieta, kteří postavili první vesnici a založili misii Colégio de São Paulo de Piratininga, domov pro méně než sto lidí. Jméno města vzniklo tím, že v ten den se v kostele slavil den svatého apoštola Pavla. Dnes je domovem něco málo přes 12 milionů obyvatel.

 

25 000

Počet lidí, kteří žijí ve čtvrti Vargem Grande v São Paulu ve čtvrti Parelheiros. Nachází se na jižním konci města a nachází se uvnitř kráteru způsobeného meteoritem, který narazil do země před více než 40 miliony let. Kráter je o 140 metrů níže než okolní země.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – HEINEKEN GRANDE PRÊMIO DE SÃO PAULO 11.-13.11. 2022