Velká cena Francie – závodní kotel v Le Castellet

Poslední dvojice závodů  před letní přestávkou začíná o víkendu Velkou cenou Francie a poté se 31. července přesune do Maďarska. Scuderia Ferrari a další týmy se utábořily v Le Castellet v regionu Var ve vnitrozemí mezi Toulon a Marseille. Okruh Paula Ricarda je pojmenován po jednom z původních majitelů areálu a vynálezci stejnojmenného anýzového nápoje.. Očekává se, že závodní víkend bude zatím nejteplejším v této sezóně, teploty šplhají ke 40 stupňům Celsia, což zkomplikuje život jezdcům i týmům.

Vysoké bezpečnostní standardy

Paul Ricard byl postaven v roce 1970, stavba trvala méně než rok a dnes je na špici, pokud jde o bezpečnost závodních tratí. Několik let byl používán pouze jako testovací dráha, oblíbená kvůli velkému počtu možných konfigurací. Některá bezpečnostní opatření, která zde byla poprvé vyhodnocena, byla následně přijata na většině tratí s velkými výjezdovými plochami, některými asfaltovými a jinými tradičním štěrkem.

Šikana na Mistralu

Velká cena Francie se do kalendáře vrátila v roce 2018 po desetileté přestávce a využívá verzi tratě o délce 5,842 kilometrů s 15 zatáčkami. První sektor je nejrychlejší a poskytuje nejlepší příležitosti k předjíždění, zejména při brzdění do zatáčky 1 a vjezdu do zatáčky 3. Druhá část je celá o pohonné jednotce s rovinkou Mistral, která je rozdělena šikanou, aby se snížil a rychlost nájezdu do zatáčky Signes, jedné z nejrychlejších zatáček v kalendáři. Aerodynamika nabývá větší důležitosti ve třetím sektoru s řadou zatáček střední rychlosti mezi 11 a 15. K dispozici jsou dvě zóny DRS: jedna na hlavní rovince a druhá na první části rovinky Mistral.

Program

Vozy vyjedou na trať poprvé v pátek s obvyklou dvojicí hodinových relací, které začínají ve 14 a 17 SELČ. Kvalifikace se jede v sobotu v 16, předchází jí poslední volný trénink ve 13. 62. Velká cena Francie, která se započítává do mistrovství světa, začíná v neděli v 15 hodin. Jede se na 53 kol, což odpovídá 309,69 kilometru.

 

Tři otázky pro… DIEGO TONDI, vedoucího aerodynamického vývoje

 

Můžete nám říct něco o své práci, jak jste se dostal k práci pro Ferrari a proč milujete motorsport?

„Do Ferrari jsem nastoupil v roce 2007 a poté do Scuderie v roce 2008. V oddělení aerodynamiky jsem se zabýval různými úkoly, od testování v aerodynamickém tunelu po vývoj CFD a dnes jsem vedoucím aerodynamického vývoje. Moje láska k motoristickému sportu sahá do doby před více než 35 lety kdy jsem byl dítě a sledoval jsem se svým otcem v televizi Grands Prix. Můj zájem rostl a na univerzitě jsem pochopil, jak je aerodynamický vývoj jedním z hlavních přispěvatelů k výkonu vozu Formule 1, a tak jsem se rozhodl toto téma prostudovat velmi podrobně. Dlouhotrvající vztah mezi katedrou na univerzitě v Pise a Ferrari se ukázal být cestou, která mě zavedla do Maranella.

 

Jaký je okruh Paul Ricard z aerodynamického hlediska?

„Z hlediska aerodynamiky má okruh  Paul Ricard širokou škálu typů zatáček, některé velmi pomalé jako 15. zatáčka a jiné velmi rychlé, jako je 7 a 10. Navzdory tomu je to jedna z tratí, kde je aerodynamický přítlak hlavním faktorem pokud jde o čas na kolo. Naše simulační práce ukazuje, že optimálním kompromisem je nastavení středního přítlaku, hlavně kvůli velmi dlouhým rovinkám. Zejména v letošní sezóně se u těchto nových vozů budeme muset zaměřit na drobné detaily, abychom našli optimální nastavení, které nám pak umožní dostat z vozu maximum.“

 

Očekáváme velmi horké podmínky. Jaká protiopatření lze zavést, aby pomohla vozu v této extrémní situaci?

„Vysoké teploty předpovídané pro Velkou cenu Francie tento víkend znamenají, že zajistit, aby pohonná jednotka a pneumatiky fungovaly co nejlépe, je skutečnou výzvou a je na těch, kdo pracují na aerodynamice, aby přijali příslušná protiopatření. Použijeme středně vysokou úroveň chlazení karoserie s využitím otvorů chladicích žáber na horní části karoserie a zapracujeme na brzdových svodech, abychom maximalizovali chlazení rámu s cílem odvést teplo od pneumatik. Charakteristiky tratě znamenají, že bychom to stejně udělali, abychom co nejvíce přispěli k managementu pneumatik, ale horké podmínky budou tento úkol ještě náročnější. Co se týká brzd, nejsou zde žádné zvlášť silné brzdné body, takže pokud jde o chlazení těchto komponentů, závod v Paul Ricard není problém.“

 

GP Francie: fakta a čísla

 

4. Tolikrát se Michael Schumacher postavil do boxů na své cestě k vítězství ve Velké ceně Francie 2004. V kvalifikaci byl pilot Ferrari poražen na pole position Renaultem Fernanda Alonsa. Na začátku si španělský pilot udržel vedení , Schumacher ho nedokázal předjet, přestože měla silnější tempo, protože F2004 ztratil přítlak, když se přiblížil k Alonsovi. Bylo to v dobách tankování uprostřed závodu a na boxové zídce bylo proto přijato rozhodnutí přejít na novou strategii, přejít ze tří zastávek na čtyři kratší, protože pokaždé bylo přidáno méně paliva. Michaelovi se podařilo najít před sebou jasnou stopu a poté, co mu bylo řečeno, aby jel celou cestu naplno, jezdil na kole úžasným tempem a vyhrál, což by byl klíčový krok na cestě k získání titulu méně než za dva měsícei v Belgii.

12. Počet centilitrů ve sklenici šampaňského standardní velikosti, nápoje, který je symbolem Francie po celém světě. Obvykle se 75centilitrová láhev rozdělí mezi šest sklenic. Legenda praví, že poprvé se sekt objevil v motoristickém závodě čistě náhodou, když Henry Segrave na konci Velké ceny Francie 1923 na Tours žíznivý vítěz neudržel v rukou nic jiného než sklenku šampaňského. Bublinky jsou součástí tradice Formule 1 od roku 1950, kdy byl Juan Manuel Fangio při vítězství ve Velké ceně Francie obdarován Jeroboamem, dvakrát větším než Magnum. Stříkání šampaňského na pódiu bylo také náhodou. Na konci závodu 24 hodin Le Mans v roce 1966 dostal Jo Siffert láhev šampaňského, která byla ponechána příliš dlouho na slunci. Takže jakmile byla odstraněna drátěná klec, korek vystřelil a postříkal piloty a fanoušky na pódiu. Na konci následujícího ročníku vytrvalostní klasiky Dan Gurney, který se jasně inspiroval předchozím závodem, záměrně postříkal ty, kteří byli s ním na stupních vítězů. Pokud jde o Formuli 1, Jackie Stewart tvrdí, že inicioval rituál stříkání šampaňského v roce 1967. Od roku 2021 je šampaňské na pódiu Formule 1 nahrazeno italským šumivým vínem Trento Doc.

17. Počet tratí, které hostily Velkou cenu Francie od roku 1906. První se konala v Le Mans, která se stala chrámem vytrvalostních závodů, pouze jednou, v roce 1967, hostila mistrovství světa Formule 1. Současný okruh Paul Ricard místo v Le Castellet bude letos hostit závod již po osmnácté, poprvé od roku 1971. Sdílí tak rekord v počtu závodů s Magny-Cours, který závod pořádal v letech 1991 až 2008. Na třetím místě z 15 závodů – 11 z nich se započítává do mistrovství světa Formule 1 – je Remeš, následovaná Montlhery, první stálou závodní tratí v zemi, s devíti edicemi.

23. Průměrný počet předjížděcíchmanévrů ve Velké ceně Francie. Loňský závod si může připsat nejvíce, 52 v Le Castellet, když byl vítězem Max Verstappen. Nejméně vzrušující francouzský závod se ve skutečnosti odehrál v jednom z největších dnů v historii Scuderia Ferrari ve Formuli 1, kdy si v roce 2002 zajistil titul Michael Schumacher. Byly tam jen dvě předjetí, jedno od německého šampiona, který využil chyby Kimiho Räikkönena, který dostal smyk na oleji z Toyoty Oliviera Panise, aby se ujal vedení a zakončil souboj o titul již v červenci.

320. Tolik baget se sní každou sekundu ve Francii. Země se může pochlubit asi 35 000 pekárnami, které také vyrábějí croissanty a pain au chocolat, z nichž 50 % populace konzumuje alespoň čtyřikrát týdně.

 

Zdroj: Scuderia Ferrari

 

Formule 1 – Lenovo GRAND PRIX DE FRANCE 22.-24.7.2022