Ve Skleněné Manufaktuře v Drážďaněch  uvidíte zblízka výrobu automobilů Volkswagen ID

Jak již název „Skleněná Manufaktura – domov ID“ napovídá, v prostorách příjemné moderní prosklené budovy si můžete nejen prohlédnout nejnovější modely automobilů Volkswagen ID, ale také zblízka sledovat jejich montáž.

Skleněná Manufaktura – domov ID

Do světa mobility vstoupíte na ploše 83 tisíc m2 výrobních prostor a zážitkové plochy. U recepce se Vám příjemný personál hned začne věnovat a předá vám všechny potřebné informace. Ve vestibulu je vystaven také model této velmi zajímavé „skleněné“ stavby. Je zde také zázemí,  velmi praktická je možnost uložit si před prohlídkou  batohy a bundy do uzamykatelné skříňky.

 

Seznámení se s výrobním závodem

V první části prohlídky se seznámíte s její historií. Volkswagen Sachsen GmbH se skládá ze tří moderních výrobních závodů, kde se vyrábějí  modely Volkswagen a inovativní motory: Fahrzeugwerk Zwickau, Motorenwerk Chemnitz a Gläserne Manufaktur Dresden. Od otevření Skleněné manufaktury v roce 2001 se v ní vyráběly luxusní sedany Phaeton. Poslední vůz Phaeton sjel z výrobní linky v roce 2016. A právě tento poslední model je umístěn na čestném místě v prosklené kruhové věži vozidel.  Prohlíželi jsme si tento vůz, na jehož kapotě byly podpisy všech zaměstnanců, kteří se na jeho výrobě podíleli. Vedle něho byly další automobily čekající  na svou cestu k majitelům. Výroba vozu od objednání zákazníkem totiž  přece jen nějakou dobu trvá.

Volkswagen Phaeton a Bentley Flying Spur se v Transparent Factory vyráběly 14 let do března 2016. Potom byla dokončena přestavba závodu na flexibilní výrobu různých modelů. Od dubna 2017 do prosince 2020 se zde montoval e-Golf. Transparent Factory v Drážďanech tak byla prvním závodem značky Volkswagen, který byl plně přestavěn na elektrickou mobilitu. Sériová výroba ID.3 byla zahájena v lednu 2021. Stejně jako při náběhu výroby e-Golfu v roce 2017 začíná výroba ID.3 také s jednou směnou a 35 vozidly od pondělka do pátku. Vedle výroby byly založeny a rozvíjeny nové a rozšířené obchodní oblasti. Protože se v Transparent Factory předávají zákazníkům vozidla, bylo v továrně zřízeno druhé dodací místo – což je v automobilovém průmyslu jedinečné.

Transparent Factory

Po přeměně na „Transparentní továrnu“ unikátní svět zkušeností pro elektromobilitu byla v dubnu 2017 zahájena výroba e-Golfu. Následovaly další inovativní oblasti jako „The Future Mobility Incubator (start-up programu Volkswagen) a Future mobility campus (výuková laboratoř pro výcvik a další vzdělávání). Od srpna 2017 získávají inovativní start-upy v oblasti služeb mobility podporu po dobu šesti měsíců v nově instalovaném inkubátoru budoucí mobility společnosti Volkswagen v Transparent Factory. V březnu 2018 byl otevřen Future Mobility Campus. Poskytuje vzdělávání a školení pro zaměstnance, školní třídy a především obchodní zastoupení.

Výrobní areál Skleněné manufaktury byl na začátku roku 2021 přizpůsoben požadavkům modulární platformy pro elektromobily (MEB). V pátek 29. ledna 2021 byla zahájena sériová výroba plně elektrického modelu ID.3. Funkční testovací stanice v Drážďanech se dále rozšiřuje. Tvoří nedílnou součást celosvětové sítě testovacích stanic pro celý vývoj vozidel. Jeho těžiště: testování asistenčních systémů, mobilních online služeb, motorů a podvozků. Výroba 4.0 se navíc v Transparent Factory posouvá vpřed. Hlavním principem je automatizace a digitalizace složitých operací v rámci montáže a logistiky. Konkrétně továrna působí jako plánovaný poloprovoz ve společnosti pro vývoj a aplikaci nových technologií v reálných sériových procesech.

Vystavené modely ve vestibulu v prvním patře

Ve vestibulu v prvním patře si můžete prohlédnout další modely, a koncepční vozy, jako např. ID. Buggy. Toto auto je skok v čase: jako byste se přenesli do Kalifornie k jednomu z vozidel z 60. let jezdícímu v dunách.  ID.Buggy připomíná bugynu v retro stylu.  Je to vozidlo s nulovými  emisemi  na léto, na pláž a do města.  Přicházíme k dalším vystaveným automobilům a můžeme si je zblízka prohlédnout včetně jejich interiéru. U některých vozidel nás zaujalo kulaté čidlo na střeše.Pokud máte v kapse klíček od automobilu, stačí nad ním přejet rukou a hned se odsune panoramatické střešní okno.

K vidění je zde i model ID.3 na jehož vývoji se podíleli studenti, kteří zde absolvovali studijní praxi. Při prohlídce automobilu se dozvíte, jak na první pohled poznáte automobil vyrobený drážďanském závodě: upozorní vás na něj speciální „tečkovaný“ design.

Poté co si jsme si prohlédli automobily v prvním patře vestibulu, odvedla nás průvodkyně do malého kinosálu, kde jsme sledovali film přibližující vývoj vozů v této automobilce a představující koncepci elektromobility.

Prohlídka výrobního areálu

Vybavení spoustou zajímavých informací a poznatků jsme se těšili, až vstoupíme „do výroby“. V tomto prostoru není dovoleno fotografovat a tento zákaz jsme samozřejmě respektovali. Pohybovat se můžete v prostoru vyznačeném modrými čarami na podlaze, samozřejmě je třeba dodržovat bezpečnostní požadavky a rozhodně není dovoleno se čehokoliv dotýkat. Překvapením je, že vstupujeme do krásného čistého, světlého prostoru s podlahou v barvě světlého dřeva a obdivovali jsme bílé sportovní boty naší průvodkyně a ta se svěřila, že jsou obdobou sportovní obuvi pro sálové sporty, a používá je záměrně, aby nezanechávala na světlé dřevěné podlaze černé „šmouhy“. V přízemní úrovni na začátku prohlídky jsme se dozvěděli, že budeme postupně procházet jednotlivá stanoviště, na každém budoucí automobil stráví 12 minut, během nichž jsou provedeny všechny potřebné operace než se posune k dalšímu stanovišti.

 

Montáž ID.3 v Glaeserne Manufaktur  v Drážďanech . Foto: Oliver Killig, Volkswagen

Na každém stanovišti pracují 2 – 4 zaměstnanci, kteří prošli zaškolovacím programem. Tento program trvá tři roky. Logistika funguje na velmi vysoké úrovni a dokonale na principu „just-in-time“. Jednotlivé komponenty ke stanovištím jsou automaticky dováženy magnetickým podlahovým dopravníkem ze suterénního skladu, kde jsou zásoby dílů na několik dní výroby. Zásoby dílů jsou průběžně doplňovány. Vyškolení pracovníci začínali s montáží předních a zadních bezpečnostních prvků, pedálů a kabelů vedoucím k zadním světlům, poté budoucí automobil „přejel“ k dalšímu stanovišti, zde se ho ujali další dva zaměstnanci, robot nalepil na těsnění bočních skel a zaměstnanci je rychle a zručně umístili a provedli kontrolu, následovala cesta na další stanoviště. Vystoupili jsme o patro výše a mohli jsme shora sledovat souběžnou montáž předního skla a kol. Kola nabral a nasadil robot , také nasazení předního skla probíhalo pomocí robotu. Vše probíhalo jako na drátkách a souhra byla fantastická. Na jednom z dalších stanovišť jsme viděli, podobně jako při skládání stavebnice, montáž baterie. Baterie je tvořena několika díly a ty se k sobě skládají v závislosti na velikosti automobilu. Váha baterie není nezanedbatelná, pohybuje se okolo 300 kg. Z horního patra jsme také viděli jak funguje testování hotových smontovaných automobilů. Automobil projede určitou „trasou“ během které zaměstnanec identifikuje, zda vše včetně asistenčních systémů správně funguje.

Pohled na vnitřní prostory Glaeserne Manufaktur v Drážďanech . Foto: Oliver Killig, Volkswagen

 

Kontrola kvality VW ID 3 v Glaeserne Manufaktur v Drážďanech. Foto: Oliver Killig

Prohlídka nás opravdu nadchla. Pochopili jsme zde pravý význam pojmu „Transparent Factory“. Nejen spousta světla prostupujícího celou budovou shora i ze stran, ale také možnost nahlédnout zblízka „pod pokličku“ výroby automobilů, které potkáváme na silnicích. Viděli jsme naprosto unikátní způsob montáže vozidel, souhru pracovníků a robotů. Konkrétně továrna působí jako plánovaný poloprovoz ve společnosti pro vývoj a aplikaci nových technologií v reálných sériových procesech.

Volkswagen Sachsen GmbH zaměstnává přibližně 11 400 zaměstnanců (včetně Volkswagen Training Institute). Zhruba 98 procent zaměstnanců má odborné vzdělání v oboru, osvědčení mistra řemesla nebo technické nebo vysokoškolské vzdělání. Průměrný věk je kolem 44 let.

Věž vozidel v  Glaeserne Manufaktur v Drážďanech . Foto: Oliver Killig

Prohlídka je zakončena v dalším malém kinosále, kde je prezentace tentokráte zaměřena na samotné fungování automobilu na elektrický pohon. A hned vedle kinosálu je obchod, kde si můžete koupit malý model automobilu nebo jiné zajímavé a praktické dárkové předměty.

Prohlídky pro návštěvníky jsou připraveny v několika jazycích mimo jiné také v češtině. Po prohlídce se můžete posadit a občerstvit v restauraci e-Vitrum a za letního počasí vás třeba zláká i posezení na terase.

 

Více informací naleznete ZDE

Zkušební jízda s automobilem Volkswagen ID.3

Po takovém zážitku, jako byla prohlídka výrobního areálu jsme si nemohli nechat ujít další zážitek a tím byla zkušební jízda s automobilem Volkswagen ID.3. Zaměstnanci na recepci jsme předložili řidičský průkaz, zaznamenal jeho číslo do předávacího formuláře, a přivedl nás k připravenému automobilu. Proběhla kontrola stavu při převzetí, poté nás seznámil se způsobem ovládání vozidla a na navigaci byla nastavena trasa pro zkušební jízdu. Nebylo možné zabloudit, protože vedla kolem velkého parku, ve kterém se Skleněná manufaktura nachází.  Podepisujeme převzetí automobilu a už sjíždíme po kovovém můstku, několik sloupkových zábran se automaticky zasune a my vyjíždíme na ulici. Jízda automobilem Volkswagen ID.3 byla velmi příjemná s užili jsme si ji. Před vjezdem na můstek vedoucí k budově jsme stiskli tlačítko, a sloupkové zábrany se opět zasunuly a my jsme dojeli před skleněnou budovu, kde nás očekával zaměstnanec a opět stav automobilu po našem návratu překontroloval, podepsali jsme předání a vydali jsme se na parkoviště. Pochopitelně zde nemohla chybět dobíjecí stanice. Tato největší veřejná, částečně solárně poháněná dobíjecí stanice pro e-mobily se nachází vedle Transparent Factory a je v provozu od dubna 2017.

 

Drážďanská parková železnice

A ještě malá perlička na závěr: Skleněná manufaktura se nachází v blízkosti centra města, nedaleko vlakového nádraží, ale je zde i zastávka úzkorozchodné Drážďanské parkové železnice. Drážďanská parková železnice jezdí v parku Velká zahrada. Na rozchodu 381 mm jezdí vláčky s otevřenými vagony tažené dieselovými a o víkendu i s parními lokomotivami. V blízkosti se nachází mnoho míst, která rádi navštíví dospělí i děti: třeba zoologická zahrada nebo barokní palác ve Velké zahradě. Tento vláček vás parkem doveze až k Skleněné manufaktuře.

 

Foto: Cysnews